4 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
"כל עוד זה נשאר על הנייר זה לא מספיק מבחינתנו". שר החוץ עבדוללהיאן
(צילום: AP)
שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן אמר היום (שבת) בתגובה להחלטה האמריקנית להקל בסנקציות המוטלות על תוכנית הגרעין האזרחית של מדינתו כי "זה צעד טוב, אבל זה לא מספיק". לדבריו, "אפשר לראות את ההקלה הזו כמחווה של רצון טוב. האמריקנים מדברים על זה, אבל כל עוד זה נשאר על הנייר זה לא מספיק מבחינתנו".
בעוד ששיחות הגרעין בין איראן למעצמות נכנסות לשלב מכריע, חתם אמש מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן על השהיה של חלק מהסנקציות המוטלות על פעילות הגרעין האזרחית של איראן. מדובר בסנקציות שממשל טראמפ חידש אחרי שהוציא את ארה"ב מהסכם הגרעין. ממשל טראמפ השיב על כנן את הסנקציות על תוכנית הגרעין האזרחית האיראנית במאי 2020 במסגרת מדיניות "הלחץ המרבי" שהוא נקט.
4 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגי איראן והמעצמות בשיחות הגרעין בווינה בדצמבר
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
עוצר את הסנקציות שהטיל טראמפ. ביידן
(צילום: רויטרס)
בעקבות השהיית הסנקציות יוכלו מדינות וחברות מרוסיה, סין והאיחוד האירופי לשתף פעולה עם היבטים לא-צבאיים של תוכנית הגרעין האיראנית בהתאם לתנאי הסכם הגרעין מ-2015, מבלי לגרור סנקציות אמריקניות נגדן.
גורם בכיר במחלקת המדינה אמר כי מדובר ב"צעד טכני" וכי הוא הכרחי כדי לחזור להסכם הגרעין. לדברי הבכיר השהיית הסנקציות חיונית כדי להבטיח ציות איראני מיידי אם יושג הסכם חדש. הבכיר הסביר כי גם אם לא יושג הסכם בסופו של דבר, ההשהייה חשובה כדי להמשיך לקיים את המגעים על מניעת התחמשותה של איראן.
מחלקת המדינה מסרה הודעה לקונגרס שבה הסבירה כי השהיית הסנקציות תתמוך בשיחות המתקיימות בווינה. "ההשהיה נועדה לסייע במגעים כדי לעזור לסגור עסקה על חזרה הדדית ליישום מלא של ההסכם ולהניח תשתית לאיראן לחזור ליישום מחויבויותיה", נכתב בהודעה.
"כמו כן ההשהיה נועדה לשרת את האינטרסים של ארה"ב בעניין בטיחות מניעת התחמשות גרעינית של איראן. היא ננקטת כצעד מדיניות תוך תשומת לב לשיקולים הללו, ולא כחלק מעסקה או מחויבות", נכתב עוד בהודעת מחלקת המדינה.

4 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
"הדיונים האחרונים היו בין האינטנסיביים ביותר עד כה". מתקן גרעין בנתנז
(צילום: EPA)
ארה"ב ואיראן ניהלו מאז אפריל שמונה סבבים שלשל שיחות בלתי ישירות בווינה במטרה לחדש את ההסכם תמורת הסרת עיצומים מעל איראן. לא נמסרה הודעה רשמית מתי יתקיים הסבב הבא, אך ההערכות הן כי הוא יתקיים בשבוע הקרוב.
בתחילת השבוע אמר גורם אמריקני כי הדיונים האחרונים בווינה היו "בין האינטנסיביים ביותר שהיו לנו עד כה". לדבריו חלה התקדמות מסוימת בצמצום רשימת המחלוקות וכי עכשיו זהו זמן ל"הכרעות מדיניות".
השיחות העקיפות המתנהלות בווינה נועדו להחזיר את ארה"ב להסכם הגרעין מ-2015 ולחדש את העמידה של איראן בהתחיבויותיה בהסכם. זאת לאחר שהנשיא ג'ו ביידן התחייב לנסות להחזיר את ארה"ב להסכם שנתחם בתקופתו של הנשיא ברק אובמה. לאחר שטראמפ הוציא את ארה"ב מההסכם ב-2018 והטיל מחדש סנקציות קשות, איראן החלה בהדרגה להפר את ההגבלות שנקבעו בהסכם.