נשיא המדינה יצחק הרצוג פרסם הבוקר (חמישי) ברכה מיוחדת לציבור וליהודי התפוצות לקראת חג הפסח. "אזרחיות ואזרחי ישראל היקרים, בעוד ימים מספר יסב העם היהודי כולו, לחגוג את ליל הסדר. הלילה בו יצאנו מעבדות לחירות, הלילה בו הפכנו מאוסף של אנשים בודדים לעם אחד יהודי אחד. אריגתם של פרטים-פרטים לכדי אומה אחת, היא מלאכת מחשבת, מלאכה מורכבת. רק כאשר כל אחד מהפרטים שבעם רואה עצמו חלק מהתמונה השלמה הכוללת, חלק מהעבר - מהמסורת העברת המקל מדור לדור - וחלק משמעותי בהווה ובעתיד, רק אז נוצרת אומה", אמר הרצוג.
הנשיא הוסיף: "השנה, לראשונה, מיכל ואני נערוך סדר בבית הנשיא עם משפחתנו ועם פליטים ועולים מאוקראינה ועם חיילים בודדים. אני שמח לקיים בבית הנשיא הלכה למעשה את מצוות הכנסת האורחים, ולחגוג את ליל הסדר בשולחן גדול ומגוון בו לכולם יש מקום. זהו סוד הקסם של עם ישראל כולו, המשפחתיות הישראלית המגוונת והעשירה. מכל הגוונים מכל העדות ומכל האמונות. כולנו יכולים וצריכים לחגוג יחד, להיזכר בגורל המשותף, המחבר אותנו אחד לשני ולאדמה הזו".
1 צפייה בגלריה
הנשיא הרצוג בארוחה לשבירת צום הרמדאן (איפטאר)
הנשיא הרצוג בארוחה לשבירת צום הרמדאן (איפטאר)
הנשיא יצחק הרצוג
(צילום: אברהם נועם)
"אני מקווה ומתפלל, שנצא מתוך חג החירות, חג הפסח, חזקים ומאוחדים יותר, נחושים להמשיך ולפתח את המגוון הישראלי והיהודי, בפיתוח של חזון משותף לעם היהודי ולחברה הישראלית כולה. שבה יש גם אלה החוגגים והמציינים את חודש הרמאדן ואלה המציינים את חג הפסחא. אז, חג שמח משותף לכולכם. כל בית ישראל", אמר עוד הרצוג.
בבית הנשיא יתארחו ביום שישי הקרוב בארוחת ליל הסדר המסורתית, יחד עם שלושת בניהם, גם חיילים בודדים ומשפחה של עולים חדשים מאוקראינה שהגיעו מתופת הקרבות. שולחן הסדר ייערך כדת וכדין בדגש על פריטי יודאיקה פרי עיצובם של מעצבים ישראליים. כולם יחדיו יגידו את הגדת הפסח וישירו את שירי החג המבטאים חירות ואחווה. באווירת החג וסממניו ישאלו הסועדים "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות" וישתפו על החוויות לצד האתגרים שליוו את הגעתם לארץ.
הנשיא ורעייתו יארחו בין היתר את סמל גלן צ'אבס, לוחם בחטיבת כפיר וחייל בודד מקוסטה ריקה. גלן עלה לארץ בעקבות הקשר המיוחד של סביו לישראל וגיור משפחתו. יחד עמו תתארח גם רב"ט יארה לרנר טורצ'ינסקי, בת 21, חיילת בודדה שעלתה ארצה מארגנטינה לפני כשנתיים, המשרתת ככלבנית בחיל האוויר.
לשולחן הסדר יצטרפו גם בני משפחת איוונובה מאוקראינה. ילנה, אם המשפחה, עלתה לארץ מאודסה יחד עם שני ילדיה, ואדים בן ה-9 ויבגני בן השנתיים וחצי. אבי המשפחה אלכסנדר נאלץ להישאר באוקראינה. את הגבול חצו ילנה וילדיה דרך פולין בחודש מרץ האחרון. משפחת איוונובה מתגוררת כיום בהסדר מגורים בתיווך הסוכנות היהודית שנועד לסייע לעולים מאוקראינה.