3 צפייה בגלריה
החיים היהודיים תחת המשטר האיראני
החיים היהודיים תחת המשטר האיראני
יהודים באיראן, 2019
כ-850 אלף יהודים עזבו או גורשו ממדינות ערב ואיראן בין השנים 1948 ל-1967. כ-600 אלף מתוכם הגיעו לישראל, ועל פי ההערכות - היקף הרכוש שהם הותירו אחריהם עומד על כ-150 מיליארד דולר. כעת, תנסה הממשלה לסייע להם לקבל את כספם, או לפחות חלק ממנו, בחזרה.
היום (ראשון) תסמיך הממשלה את המשרד לשוויון חברתי לבצע איסוף מידע מהארכיונים של משרדי הממשלה, לגבי זכויותיהם של אותם עולי ארצות ערב. כך, מקווים במשרד, יוכלו לעזור להם לבסס תביעות עתידיות נגד המדינות שמהן גורשו, שם השאירו את רכושם.
כבר שנים שהמשרד לשוויון חברתי פועל בנושא הרכוש היהודי שנשאר בארצות ערב ואיראן. ב-2010 אף נחקק חוק בנושא למען שמירה על זכויות העולים. כעת, עם קבלת הגישה לארכיונים, סבורים במשרד שהחומרים שימצאו שם יסייעו למחקרם וכן, כאמור, לתביעות ממשיות שיוגשו בעתיד.
3 צפייה בגלריה
החיים היהודיים תחת המשטר האיראני
החיים היהודיים תחת המשטר האיראני
בית כנסת באיראן
הנציגים שייכנסו לארכיון המדינה יבחנו מסמכים שונים, בהם כאלו שהופקדו שם על ידי משרד ראש הממשלה, וכן משרדי החוץ, האוצר, הבריאות, החינוך ועוד. החומרים לא יצולמו או יוצאו מהארכיון, והקריאה בהם תיעשה רק לבחינת הנתונים שיובילו את אנשי המשרד לשוויון חברתי להגיע למטרה שלהם.
"ההצעה הזו מדגישה את מחויבות ודאגת מדינת ישראל לתיעוד גירוש יהודי ארצות ערב ואיראן ונישול רכושם", אמרה השרה לשוויון חברתי מירב כהן. "מטרת ההחלטה הינה תיעוד היסטוריית הנזקים שנגרמו ליהודים שגורשו מבתיהם והשאירו רכוש רב מאחור.
3 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
"המטרה: תיעוד היסטוריית הנזקים שנגרמו ליהודים שגורשו". כהן
(צילום: הדר יואביאן)
כהן הדגישה כי כמדינה, "יש לנו מחויבות ללמוד וללמד את המחיר ששילמו יהודי מדינות ערב, מחיר כלכלי אדיר שלא תמיד אנחנו מבינים אותו. ההחלטה הזאת תעזור לנו לתעד לעומק באופן היסטורי את סיפורם של יהודי ארצות ערב".