במהלך מלחמת "חרבות ברזל" יותר ויותר ערבים-ישראלים ששירתו בצה"ל במגוון תפקידים מגויסים למילואים, כדי לתת כתף במאמץ ההסברתי. הם מציגים את העובדות ואת הראייה הישראלית בפני העולם, בעיקר הערבי. עבור חלקם מדובר בהמשך לעשייה האזרחית שלהם.
2 צפייה בגלריה
יחיא מחמיד
יחיא מחמיד
"אנחנו כיפת ברזל בעולם הסייבר". יחיא מחאמיד
יחיא מחאמיד, בן 26 מאום אל פחם, יתייצב מחר (יום א') במשרדי דובר צה"ל. הערבי הישראלי ששירת בגדוד 50 של יחידת הנח"ל גויס לאחרונה למערך הדוברות בשפה הערבית, לאחר שבחייו האזרחיים הוכיח כי הוא יודע לדברר את המדינה, וצבר ניסיון בעבודה עם ארגונים ישראליים ויהודיים מוכרים.
זו תהיה הפעם השנייה שבה מחמיד מגיע למילואים בדובר צה"ל. "אמנם את שירות הסדיר שלי עשיתי כלוחם, אבל אני מעדיף לשרת היכן שאני הכי מועיל. אם היו אומרים לי שאני מועיל יותר בחזית הייתי מתגייס לשם", הוא אומר רגע לפני שהוא עולה שוב על מדים.
יחיא יודע בדיוק לאן הוא נכנס. בימי מלחמה שבהם מופצים דיווחים שקריים רבים, הוא מבין את הקושי שצפוי לו בהסברת הצד הישראלי לעולם הערבי. "דובר צה"ל מבין את הפייק ניוז ואיך להילחם בו. זה נשק גרעיני שמשתמשים בו נגד הדגל שלנו. אנחנו, הצוות של הדוברות, מגנים על ישראל כי אנחנו כיפת ברזל בעולם הסייבר".
2 צפייה בגלריה
יחיא מחמיד
יחיא מחמיד
שירת כלוחם, עושה מילואים בדובר צה"ל. מחמיד
ליחיא לא הייתה בשעתו שום התלבטות אם להתגייס לצה"ל, והמצב זהה כעת, כשהוא נקרא למילואים. "גדלתי עם חינוך נגד העם היהודי. לא למדתי על השואה, ובהיסטוריה לימדו אותנו שהכל מתחיל ב-1948. אחרי בית הספר, כשיצאתי לעולם, גיליתי שהיה לי חינוך לא נכון. לכן התחלתי במסע ההסברה שלי בערבית. רציתי לשתף כמה שיותר אנשים שיש פה פייק שהם עושים שוב ושוב".
כשהיה בן 18 לא היה לו קל להתגייס להצבא. באום אל פחם מעטים מתגייסים, ויחיא חיפש דרך ליצור קשר עם צה"ל בכדי שידעו שהוא מעוניין להתגייס. "אין לי בעיה בבית, התמונה שלי מאוד ברורה, כולם מכירים אותי כחייל צה"ל. בכנות, בסבב הזה אני פחות פוחד מהתגובות כי גם ערביי ישראל ראו את הזוועות שהיו ביום הראשון של הלחימה והבינו שהם לא יכולים לתמוך בזה".
מוחמד כעביה מכפר כעביה שבעמק יזרעאל גויס במלחמה לפיקוד הצפון. בימים האחרונים הוא הפך לכוכב רשת אחרי שהתראיין לרשת BBC בערבית, והצהיר כי מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר מנוגדת לאיסלאם.

"זו לא הפעם הראשונה שאני מתראיין ל-BBC, ואני תמיד יוצא מנקודת הנחה שלא יהיה קל ושהמראיין לא יהיה בעד ישראל", הוא אומר בראיון ל-ynet וידיעות אחרונות. "אבל מול כל השאלות שלו אני משתמש בנשק שלי - העובדות. איתן אנחנו תמיד מנצחים כי האמת בצד שלנו״.
מוחמד כעביהמוחמד כעביה
לדברי כעביה לאיש בכפרו אין בעיה עם העובדה שהוא מתראיין לתקשורת ערבית ומגנה את חמאס. "אני בן למשפחה לוחמת. כל האחים שלי מגויסים להילחם ואנחנו נילחם בארגון הטרור הזה. אני גם מקבל תמיכה מערביי ישראל, ברור שיש מעטים שתוקפים, אבל הרוב בעד. זה קורה כי מה שחמאס עשה ביום שבת ההוא היה מזעזע וזעזע את כל העולם. אל תשכח שהם רצחו שם גם ערבים וזה מנוגד לכל דבר באיסלאם ולכל סטנדרט אנושי בסיסי".
פורסם לראשונה: 14:38, 21.10.23