לאחר כינוס הוועדה לבחירת שופטים באמצע החודש שעבר, בג"ץ החליט למחוק את העתירות שהוגשו נגד אי-כינוסה, זאת למרות שעד היום טרם מונו שופטים חדשים וקרוב לחודשיים אין בבית המשפט נשיא קבוע.
את העתירות הגישו בזמנו התנועה לאיכות השלטון ומפלגת יש עתיד, לאחר שיריב לוין, שר המשפטים סירב במשך חודשים ארוכים לכנס את הוועדה, למרות חסר בשופטים.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הועדה לבחירת שופטים
ישיבת הועדה לבחירת שופטים
הוועדה לבחירת שופטים בכינוסה הראשון בנובמבר
לוין נמנע מלכנס את הוועדה מתוך מטרה שלו ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו לנסות להעביר את חוק שינוי הרכב הוועדה, שעמד בלב המהפכה המשפטית שרצו לקדם. המטרה הייתה לסכל את מינוי נשיא בית המשפט העליון הבא יצחק עמית - שאמור להחליף את הנשיאה אסתר חיות שפרשה באמצע אוקטובר - לפי שיטת הסניורטי שנהוגה מקום המדינה. ללוין אין רוב בוועדה למנות נשיא עליון אחר שלא בהסכמה עם השופטים ונציגת האופוזיציה.
העתירות ביקשו להורות ללוין לכנס את הוועדה באופן מיידי תחת החוק הקיים. מנגד, לוין טען שסמכות כינוס הוועדה נתונה לשר המשפטים, כולל ההחלטה על מועד הכינוס, ושלדעתו אין מקום להתערבות בית המשפט בנושא.
נזכיר כי באמצע אוקטובר פרשה הנשיאה אסתר חיות ומונה במקומה ממלא מקום נשיא בית משפט העליון השופט עוזי פוגלמן. גם שופטת נוספת ענת ברון פרשה באותו חודש וטרם מונו להם מחליפים.
בסופו של דבר לאחר פרוץ המלחמה הודיע לוין שייכנס את הוועדה לפני שבג"ץ הכריע בעתירה. לוין כתב לבג"ץ שייכנס את הוועדה ויביא אליה החלטות שיש בהן "הסכמה רחבה". הוועדה התכנסה פעם אחת בנובמבר אולם טרם מינתה שופטים או נשיא. הוחלט כי בהמשך יתקיים דיון למינוי נשיא בית המשפט העליון ושני שופטי עליון נוספים. ואולם, לא נקבע מועד להצבעה לבחירתם. עוד הוחלט כי וועדות המשנה של הוועדה יחלו לבחון שופטים ובחודש פברואר תתקיים ישיבת בחירת שופטים ראשונה למינויי שופטים לערכאות שלום ומחוזי.
2 צפייה בגלריה
יצחק עמית שופט בית המשפט העליון
יצחק עמית שופט בית המשפט העליון
השר לוין לא רוצה את עמית כנשיא העליון
(מתוך אתר הרשות השופטת)
העתירה נותרה תלויה ועומדת אולם היום החליטו השופטים למחוק את העתירות. השופטים יעל וילנר, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין נימקו: "עניינן של העתירות דנן הוא בבקשת העותרים כי נורה לממשלת ישראל למנות נציג מטעמה כחבר בוועדה לבחירת שופטים וכן כי נורה לשר המשפטים להפעיל את סמכותו לכנס את הוועדה. ב-22.11.2023 הגיש שר המשפטים הודעה מעדכנת בה ציין כי הממשלה מינתה את השרה אורית סטרוק לכהן כנציגה מטעמה בוועדה, וכן כי הוועדה התכנסה ביום 16.11.2023. הנה כי כן, בהינתן הסעדים המבוקשים בעתירות, ובשים לב להודעת העדכון – אשר הביאה לשינוי מהותי בתשתית העובדתית והנורמטיבית שנפרסה בעתירות – העתירות מיצו עצמן. אשר על כן, העתירות נמחקות בזאת".
התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה: "נמשיך להיאבק על עצמאותו של בית המשפט ולא נעצור עד שימונה נשיא חדש ושופטים ראויים לבית המשפט העליון כמתבקש".