חברות שילוח ישראליות מצאו דרך יצירתית לעקוף את המצור הימי שהטילו החות'ים על ישראל: הן מפנות את האוניות מהמזרח לנמלי בחריין ודובאי ומשם הסחורות מועברות במשאיות דרך סעודיה וירדן עד ישראל. לפי הערכות בענף, בחודש האחרון עשרות משאיות כאלה עשו את דרכן לארץ יבשתית והביאו סחורות שקודם לכן היו מגיעות בנתיב הים דרך הים האדום.
2 צפייה בגלריה
המשאיות הסעודיות והירדניות מעבירות סחורה לישראל
המשאיות הסעודיות והירדניות מעבירות סחורה לישראל
המשאיות הסעודיות והירדניות מעבירות סחורה לישראל
המעקף היצירתי יאפשר להביא סחורות לישראל לפני פסח. בעקבות המצור החות'י חברות ספנות החלו להקיף את דרום אפריקה ולהגיע לישראל דרך הים התיכון. חברת קוסקו הסינית הודיעה שהיא מפסיקה להפליג לישראל - והיא לא היחידה.
מי שממשיך להפליג לישראל האריך את הדרך בחודש ויותר בגלל המעקף. חברות אחרות שמקיפות את דרום אפריקה מסרבות להפליג ישירות לישראל מחשש לנקמת החות'ים ופורקות משלוחים בנמלים בדרך כמו פיראוס ביוון או נמלים באיטליה. הדבר מאריך עוד יותר את זמן השילוח. גורמים בענף אומרים כי חברות הספנות מפחדות להיות מותקפות על ידי החות'ים ומעדיפות לא לפרוק בכלל מישראל.
החרם החות'י פגע לא רק בישראל וגרם לפגיעה קשה בשרשראות אספקה למפעלים באירופה. יצרנית הרכב החשמלי טסלה הודיעה שתסגור את המפעל שלה בברלין לשבועיים בגלל מחסור שנוצר ברכיבים לאחר שחלק מחברות הספנות נאלצו למצוא נתיבי שיט חלופיים וארוכים יותר מזה שבים האדום.
2 צפייה בגלריה
המשאיות הסעודיות והירדניות מעבירות סחורה לישראל
המשאיות הסעודיות והירדניות מעבירות סחורה לישראל
ספינות מסין ומהודו הופנו לנמלים בבחריין ודובאי
אחת החברות שמצאו דרך עוקפת לחרם החות'י היא מנטפילד לוגיסטיקה, שנחשבת אחת מחברות השילוח והלוגיסטיקה המובילות בישראל עם נציגות בכל העולם. בתיאום עם שגריר ישראל בבחריין איתן נאה, הופנו ספינות מסין ומהודו לנמלים בבחריין ודובאי - שם הסחורות נפרקו והועמסו על משאיות סעודיות וירדניות.
המשאיות עשו את הדרך מהמפרץ הפרסי דרך סעודיה וירדן עד לגשר שייח' חוסיין - שם הן פורקות את הסחורה גב אל גב למשאיות ישראליות וכך הסחורה נכנסת לישראל. רק בימים האחרונים נכנסו לארץ שלוש משאיות עם צבעים למפעל הצבעים נירלט בניר עוז, שיצא מכלל שימוש בשל מתקפת חמאס.
עומר יצהרי, מנכ"ל מנטפילד, אמר: "בשנים האחרונות אנו נאלצים להיות יצירתיים יותר עבור הלקוחות שלנו, לכן היינו הראשונים שחכרנו מטוסים וברכבת אווירית הובלנו ביצים וציוד מגן לישראל בתקופת הקורונה. היום אנו מתמודדים עם האיום החות'י על נתיבי השיט. הבנו שהדרך הקצרה והזולה ביותר ליבוא סחורה מהמזרח הינה דרך סעודיה ומשם העברת הסחורה במשאיות לירדן ואז לישראל".
גורמים בענף אמרו כי היתרון של המעקף היבשתי הוא במהירות. עלות של העברת מכולה מהמזרח לישראל טרם המלחמה הייתה בסביבות 2,000 דולר. כיום בגלל המעקף הארוך העלות זינקה ל-8,000 דולר למכולה. אם קודם המכולה הייתה מגיעה לישראל תוך 30 יום – כיום הזמן התארך ל־60 ימים. השילוח היבשתי מהמפרץ דרך סעודיה וירדן לוקח בין 15 ל־20 ימים.

"דבר יפה מצד סעודיה וירדן שמאפשרות את זה"

גורם בענף אמר: "אם אתה יבואן בישראל ואתה רוצה להביא דברים לפסח אתה בבעיה. לא תספיק להביא דברים דרך הים. אין לך ברירה, אתה חייב להעביר דרך דובאי ובחריין. יש בזה גם פן פוליטי מעניין וגם דבר יפה מצד סעודיה וירדן שמאפשרות את זה. יש גידול של עשרות משאיות במסלול היבשתי. זה גדל בטירוף". חשוב להדגיש שגם לפני המצור החות'י היו מגיעות סחורות מסוימות במשאיות כגון פלדות אך לא בהיקפים האלה.
חברה נוספת שפעילה בגשר היבשתי עוקף הים האדום היא טראקנט, שבאחרונה חתמה על הסכם עקרונות עם חברה מצרית אשר יאפשר שימוש במעברי הגבול של ישראל לשם העברת סחורות בנתיב היבשתי, מנמל דובאי, דרך סעודיה וירדן לישראל, וממנה, דרך הים התיכון או היבשה, למצרים.
חנן פרידמן, מנכ"ל טראקנט, מסר: "מדובר בפריצת דרך כלכלית היסטורית, המביאה לכדי ביטוי את שיתוף הפעולה הכלכלי מסחרי בין מדינות ערב שחברו לצד ישראל, על מנת להילחם "בציר הרשע. מטרתו של הקו אינה להחליף את השימוש בתעלת סואץ, אלא להוות נתיב אקספרס משלים, שישמש כנתיב עוקף לאיום החות'י בים האדום בעיתות חירום, ויקצר את זמני המשלוח בעשרה ימים בעיתות של רגיעה".