גינוי ישראלי ראשון לרוסיה: שר החוץ יאיר לפיד אמר כי "ההתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה חמורה וישראל מגנה אותה". בהצהרה לתקשורת שהוא קיים היום בצהריים (חמישי), הוא הוסיף כי "ישראל היא מדינה למודת מלחמות, ומלחמה אינה דרך לפתור סכסוכים. אפשר עדיין לעצור וליישב את המחלוקות", ואמר עוד: "לישראל יש יחסים טובים גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה".
יש לציין כי עד כה ישראל נזהרה מאוד מלגנות את רוסיה, בין היתר כי הרוסים, שכוחותיהם נמצאים גם בסוריה, הם שחקני מפתח באזורנו, וישראל ניסתה עד כה להלך "בין הטיפות" במשבר. ynet העביר בשידור חי את דבריו של לפיד.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, ולדימיר פוטין
יאיר לפיד, ולדימיר פוטין
"מלחמה היא לא הדרך לפתור סכסוכים". לפיד ופוטין
(צילום: יואב דודקביץ, AP)
לפיד התייחס גם לישראלים וליהודים שנמצאים באוקראינה, ואמר כי הם בראש מערכת השיקולים של ישראל. "לישראל יש יחסים עמוקים, ארוכים וטובים עם רוסיה ועם אוקראינה. עשרות אלפי ישראלים נמצאים בשתי המדינות, ומאות אלפי יהודים בשתי המדינות, ושמירה על ביטחונם ושלומם הם בראש מערכת השיקולים שלנו. בנוסף, עלינו לשמור על ביטחונם ושלומם של אנשי משרד החוץ, אנשי נתיב ואנשי הסוכנות הממוקמים באוקראינה. בשעות אלה הם מסכנים את חייהם כדי להמשיך לתת סיוע ועזרה לכל ישראלי ולכל יהודי".
4 צפייה בגלריה
עומסים בתחנות אוטובוס באוקראינה
עומסים בתחנות אוטובוס באוקראינה
עומסים בתחנות אוטובוס באוקראינה
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
משאית תובלה צבאית ב קייב אוקראינה
משאית תובלה צבאית ב קייב אוקראינה
משאיות צבאיות בקייב בירת אוקראינה
(צילום: AFP)
לפיד הוסיף כי בתחילת השבוע הורה לפנות את השגרירות הישראלית בקייב, ולהעביר אותה למשרדים בעיר לבוב, סמוך לגבול הפולני. "אני קורא לכל אזרח ישראלי לצאת מיד מאוקראינה ולהגיע למעברי הגבול כל עוד הדרכים פתוחות", הוא אמר, "קחו בחשבון שכבר עכשיו יש נהירה של פליטים לכיוון הגבולות המערביים של אוקראינה. המרחב האווירי של אוקראינה סגור כרגע ואין תנועת רכבות. נציגים של משרד החוץ הוצבו כבר בכל מעברי הגבול הסמוכים ללבוב, כדי לסייע לישראלים לצאת".
עוד לפני ההודעה של לפיד, הלילה פרסמה שגרירות רוסיה באו"ם בצעד יוצא דופן גינוי לישראל, שנתפס בתור נקמה או מסר בעקבות ההודעה הישראלית אתמול על תמיכה בשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה. בהודעה נכתב: "רוסיה מודאגת מהכרזת תל אביב להרחבת פעילות ההתנחלויות ברמת הגולן הכבושה, שמנוגדת לאמנת ז'נבה. רוסיה לא מכירה בריבונות של ישראל על רמת הגולן שהיא חלק מסוריה".
בשגרירות ישראל באוקראינה מעריכים כי במדינה נותרו כ-8,000 ישראלים. המרחב האווירי נסגר כך שהדרך היחידה לצאת מאוקראינה תהיה יבשתית. בימים האחרונים ישראל תיאמה מול המדינות הגובלות את אפשרות היציאה של ישראלים, בהן פולין, רומניה, מולדובה, הונגריה וסלובקיה.

נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג התייחס היום לראשונה למבצע הצבאי הנרחב שבו פתחה רוסיה באוקראינה. מיד לאחר נחיתתו ביוון, שם הוא מקיים ביקור מדיני, ובעת הפגישה עם הנשיאה קתרינה סקלארופולו הוא אמר: "זה רגע היסטורי מורכב מאוד. אני חש עצב רב מחשש לטרגדיה הומניטרית ולפגיעה באזרחים חפים מפשע".
הרצוג הודה למארחיו על "האירוח ביום קשה זה", ואמר עוד כי "ממשלת ישראל, כמו יוון, עומדת על הפרת הסדר הבינלאומי שקורות על אדמת אוקראינה כעת, ועל הפרת השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה". הוא הפציר בישראלים שנמצאים באוקראינה "לחזור דרך המעברים היבשתיים", והוסיף: "אנחנו מתפללים לבריאותם של האזרחים באוקראינה ושל הקהילות היהודיות". זמן קצר לאחר דבריו, התקבלה הודעת הגינוי של לפיד.
בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט קיים התייעצויות שוטפות מאז שעות הבוקר, במקביל להערכות מצב במשרד החוץ ובמטה לביטחון לאומי (מל"ל). בהמשך היום יתקיים דיון מורחב בראשותו בהשתתפות שר החוץ לפיד, שר הביטחון בני גנץ, ראש המל"ל איל חולתא.
השגרירות הישראלית כבר פונתה כאמור מקייב והועברה ללבוב - סמוך לגבול עם פולין. נציגות ישראל בלבוב מקבלת החל מאתמול מאות פניות מישראלים שמבקשים להתפנות מקייב. שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי אמר ל-ynet: "נערכים לקליטת הישראלים והיהודים בלבוב ולהעברתם לפולין. בשעות הקרובות צופים גל של אנשים. קוראים לישראלים לעזוב את אוקראינה מיד".
ישראל העבירה לרוסיה את הקואורדינטות - כלומר את המיקום המדויק - של השגרירות בקייב וגם של הנציגות הזמנית בלבוב כדי שלא ייפגעו ישראלים. לגבי קייב המידע נמסר כבר בשבוע שעבר, ובשלישי בלילה ניתנו נקודות הציון של המשרדים בלבוב.


שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, אמר לאולפן ynet: "אנחנו מוצפים בטלפונים, כולל טלפונים ניידים של כל אחד מאיתנו שלא מפסיקים לצלצל משעה 05:00 בבוקר. המסר שאנחנו מעבירים לכולם הוא - מי שצריך סיוע שלנו, שיגיע ללבוב. אנחנו נשתדל לסייע לכולם, לכל האזרחים הישראלים". לדבריו, "אנחנו כרגע נשארים פה, אבל הכול תלוי בהתפתחויות בשטח. אם תהיה סכנה לשליחים, אנחנו גם נפנה אותם מכאן".
במשרד החוץ פרסמו הבוקר הודעה שבה עדכנו כי המרחב האווירי באוקראינה נסגר - וכל הטיסות בוטלו. "משרד החוץ קורא לאזרחים ישראלים הנמצאים במדינה לעזוב את אוקראינה מיד אל המדינות השכנות ממערב, בהתאם למצב הביטחוני", נמסר בהודעה. "משרד החוץ גם קורא לאזרחי ישראל באוקראינה לעקוב אחר הדיווחים באמצעי התקשורת ולהישמע להנחיות כוחות הביטחון המקומיים".
אזרחים הזקוקים לסיוע או הכוונה מוזמנים לפנות לחדר מצב במשרד החוץ במספר 02-52303155. מספר הטלפון של המשרד בלבוב: 380935402099+. ניתן להמשיך לפנות גם בקווים החמים של השגרירות: 3536 770 67 380+, 4216 770 67 380+. אזרחי ישראל הנמצאים באוקראינה יכולים להירשם בלינק הבא: https://survey.gov.il/ru/israelinuk