מדי שנה לפני חודש הרמדאן מתעורר חרם נגד התמרים הישראליים, ולא רק במדינות ערב – אלא גם בשוקי אירופה. ארגונים פרו-פלסטיניים המתנגדים לישראל קוראים לחרם על התמרים המיוצרים בארץ, בטענה שהם גדלים ב"התנחלויות בבקעת הירדן הכבושה". הקריאות הללו מתחילות אמנם לפני חודש הרמדאן, אך הן נמשכות לאורכו, גם בימים אלה, מכיוון שלתמר חלק חשוב בשגרת הרמדאן.

בעולם הערבי המוסלמי נוהגים לשבור את צום הרמדאן מדי ערב עם תמר. החודש מביא איתו דרישה גדולה מאוד לתמרים, ולכן חלק נכבד מהתוצרת הישראלית מיועד לחודש זה. קריאות החרם פונות לציבור המוסלמי ומבקשות ממנו שלא לשבור את הצום עם תמר ישראלי. קמפיין החרם ברשתות החברתיות מסביר כיצד ניתן לזהות את התמרים הישראליים מבין שלל התמרים הנמכרים בשווקים. לטענת המחרימים, על חלק מאריזות התמרים הישראליים כלל לא כתוב כי מקורם בישראל, מכיוון שישראל מנסה להסתיר זאת ולהמשיך למכור את תוצרתה ללא הפרעה.
ארגון "ידידי אל-אקצא", ארגון בריטי פרו-חמאסי, הוא אחד מהגורמים המובילים את החרם נגד התמרים הישראליים בשנים האחרונות. בסרטון שפרסם הארגון לקראת הרמדאן הנוכחי ניתן לראות את אחד מפעילי הארגון מסביר כיצד ישראל מנסה לעקוף את החרם ולהסתיר את מקורם של התמרים באריזות הנמכרות. הדובר טוען בסרטון כי על חלק מאריזות התמרים הישראליים, הנמכרים ברשת הקמעונאית "אלדי", כתוב "תוצרת דרום אפריקה".
2 צפייה בגלריה
מוכרים תמרים לרמדאן בג'דה, סעודיה. "אין דבר גרוע יותר לשבור איתו את הצום מאשר תמר ציוני"
מוכרים תמרים לרמדאן בג'דה, סעודיה. "אין דבר גרוע יותר לשבור איתו את הצום מאשר תמר ציוני"
מוכרים תמרים לרמדאן בג'דה, סעודיה. "אין דבר גרוע יותר לשבור איתו את הצום מאשר תמר ציוני"
(צילום: AFP)
החרם על התמרים הישראליים מצטרף השנה לקריאות חרם רחבות יותר נגד מוצרים ישראליים וחברות המשתפות פעולה עם ישראל, בעקבות המלחמה ברצועת עזה. הסיבה שדווקא הוא עלה לכותרות בשבועות האחרונים נעוצה בין היתר בכתבה שפורסמה ב"דה מרקר" לפני תחילת הרמדאן, ולפיה קיים בישראל חשש מחרם על התמרים הישראליים במהלך החודש. בכתבה הודגש כי בוטל קמפיין גדול לשיווק תמרי המג'הול הישראליים בחו"ל, "מחשש לחרם ותשומת לב שלילית". צוטט גורם מהתחום שאמר כי "מי שרואה תוצרת ישראלית חושב פעמיים".
הרשתות הערביות מיהרו לצטט את הפרסום הישראלי והשתמשו בו כדי להציג את החשש הישראלי ולהראות שהקריאות לחרם מצליחות. ברשת "אל-ג'זירה" הוסיפו כי "זירה חדשה נפתחה נגד ישראל – אבל הפעם בחנויות באירופה נגד התמרים שלה". הרשת פרסמה סרטון שבו נטען כי ישראל, יצואנית התמרים הגדולה, חוששת מקריאות החרם על התמרים שלה ונאבקת למכור אותם בשווקים של מדינות אירופה.
לא רק באל-ג'זירה עסקו בחרם: ברשת TRT הטורקית פורסם סרטון שקורא גם הוא לבדוק את מקור התמרים ולא לשבור את הצום ברמדאן עם "תמרי הכיבוש". גם בתימן סוקרו בהרחבה קמפיין החרם והחשש הישראלי, והמסר שהועבר הוא כי "אין דבר גרוע יותר לשבור איתו את הצום מאשר תמר ישראלי 'ציוני'".
2 צפייה בגלריה
תחילת חודש רמדאן פקיסטן קראצ'י תמרים
תחילת חודש רמדאן פקיסטן קראצ'י תמרים
לבדוק את התווית, ולהחרים. תמרים לרמדאן בקראצ'י, פקיסטן
(צילום: AP)
נראה כי מובילי "חרם התמרים" אינם מודעים לתפקידו המשמעותי של הענף עבור הפלסטינים. הניסיון לפגוע בישראל מסכן למעשה את הפלסטינים ופרנסתם: יותר מ-5,000 פלסטינים עובדים בענף התמרים, כאשר אזור הגידול המרכזי הוא אזור יריחו, בבקעת הירדן. ארגון "ידידי אל-אקצא" כתב לאחרונה בטוויטר: "לקראת הרמדאן אנחנו מזכירים למוסלמים לבדוק את התווית ולהחרים את התמרים מישראל, הגדה המערבית ובקעת הירדן. כך תוכלו להימנע מקניית תמרים ישראלים". בקריאה כזו מחרים למעשה הארגון גם תמרים פלסטיניים. יש לציין כי בחלק מהפרסומים הקוראים לחרם כן מקפידים על הפרדה בין חברות תמרים פלסטיניות, שאת מוצריהן "מותר" לרכוש, לבין חברות ישראליות.
לצד הגורמים הפלסטיניים העוסקים בתחום התמרים, קיימים כמובן גם גורמים ישראליים רבים בתחום, וגם הם מעסיקים מאות פלסטינים, בין שבבתי האריזה או בגדיד, כך שכל פגיעה בענף התמרים הישראלי וקריאה לחרם עליו היא בהכרח פגיעה גם בכיס הפלסטיני.