החברה הבדואית בנגב כבר שלושה שבועות מחכה למענה מהמדינה. יותר מ-20 משפחות בדואיות חוו אובדן כבד באותו 7 באוקטובר: 19 בדואים נהרגו ו-7 נוספים מוגדרים עדיין כנעדרים או חטופים בשבי החמאס - ועדיין לא ברור מה עלה בגורלם. כמו במקומות רבים אחרים, בשעה שבה המדינה לא נותנת מענה - האזרחים עושים זאת בעצמם.
סא"ל במיל' וואחיד אלהוזייל, תושב רהט, הרים את הכפפה ויחד עם מכריו וחבריו הם הקימו פורום יהודי-ערבי משותף שמטרתו מענה, פשוטו כמשמעו. את הפורום הקים אלהוזייל יחד עם רותם שורץ בורוביץ' מג'וינט אשלים, ומאז הם תומכים בנפגעי המלחמה מהדרום - יהודים וערבים כאחד. הפורום מנוהל באמצעות מרכז החוסן לחברה הבדואית, בניהולו של איברהים אלעטאונה - ופועל למען משפחות נעדרים, חטופים, נרצחים, פצועים ונפגעי פוסט טראומה.
3 צפייה בגלריה
חמ"ל יהודי ערבי נפתח ברהט
חמ"ל יהודי ערבי נפתח ברהט
"עד שהמדינה תתפנה, אנחנו כאן"
3 צפייה בגלריה
חמ"ל יהודי ערבי נפתח ברהט
חמ"ל יהודי ערבי נפתח ברהט
"משפחות שאף אחד לא טיפל בהן"
"אלו משפחות שאף אחד לא טיפל בהן, מי שטיפל בהן זה אנחנו", אומר סא"ל במיל' אלהוזייל. "הקמתי מטה יחד עם חוסן יחד עם המועצות המקומיות טיפלנו במשפחות טיפול יסודי התחלנו לעזור בכל מה שצריך בכל מה שעוזר למשפחות. החבר'ה של גל הירש הגיעו רק בימים האחרונים, אבל אף אחד לא מדבר עם משפחותיהם של הנעדרים וזה רק טיפול שלנו. גם במשפחות ההרוגים והנרצחים עדיין לא מטפלים".
אלהוזייל הסביר מה מטרת הפורום המשותף: "התפקיד שלנו לטפל במשפחות. אנחנו, הקהילה, משלימים את החסר יחד עם הרווחה של המועצות המקומיות שהם גם שותפים לצד ג'וינט. כל אלה נותנים מענה לצרכים של המשפחות עד שהמדינה תתפנה ותסייע למשפחות. המצב כאן הוא טוב כי כל הקהילה התגבשה סביב המשימה הזו של טיפול במשפחות".
3 צפייה בגלריה
שיר נוסצקי ופואד אלזיאדנה
שיר נוסצקי ופואד אלזיאדנה
"המרצחים לא הבחינו בין דם לדם, גם לא הטילים". שיר נוסצקי ועו"ד חנאן א-סאנע
בינתיים הפורום הוא זה שנותן לאותן משפחות מענה טיפולי ייעוצי ורגשי. בין היתר הם דואגים לליווי על ידי עובדים סוציאלים ופסיכולוגים - ואף מתעדים את הטיפול כדי להפנות את המשפחות למשרד הביטחון למיצוי זכויות. החמ"ל עובד על טהרת שיתוף פעולה יהודי-ערבי. התרומות למשפחות נאספות מערבים ומיהודים, המתנדבות והמתנדבים מגיעים גם מהחברה היהודית וגם מהערבית, והסיוע יועבר גם למשפחות יהודיות וגם למשפחות ערביות.
שיר נוסצקי, מנכ"לית האם ראית את האופק לאחרונה, ציינה כי "הזוועה שהתרחשה ב-7 באוקטובר לא פסחה על אף אחד מאיתנו. המרצחים לא הבחינו בין דם לדם, וגם לא הטילים. משפחות יהודיות וערביות איבדו את יקיריהן ואת בתיהן. ברשימות החטופים והנעדרים יש יהודים ויש ערבים. הכאב והפחד גדולים בכל רחבי הארץ. קל לפחד אחד מהשני. החברה הערבית והחברה היהודית בישראל נמצאות במתח מובנה כבר שנים, ובתוך הכאב והכעס - הפחד משגשג. אבל בתוך הפחד מתגלים שיתופי פעולה וסולידריות שמזכירים לנו שאנחנו כאן ביחד, עם גורל משותף".
מלשכת השר לשיוויון חברתי, שאחראית על רשות הבדואים, נמסר: "טענות הפורום לא מדויקות. השר עמיחי שיקלי ביקר אישית את מרבית משפחות הנפגעים והחטופים הבדואים והדגישו כי יש פעילות ענפה של רשות הבדואים והמשרד לשיוויון חברתי הכוללת בין היתר הצבת מיגוניות וצופרי צבע אדום בפזורה. כמו כן יש חמ"ל שמחבר בין הרשויות לממשלה ולמגזר שלישי. יתרה מזאת, יש נציג של המשרד שמלווה את משפחות וההרוגים באופן צמוד".
פורסם לראשונה: 13:03, 28.10.23