2 צפייה בגלריה
העיטור הראשון שיצחק הרצוג מודיע שיעניק מאז נכנס לתפקידו
העיטור הראשון שיצחק הרצוג מודיע שיעניק מאז נכנס לתפקידו
העיטור שיקבל ביידן בשבוע הבא
(צילום: דוברות בית הנשיא, רויטרס )
נשיא המדינה יצחק הרצוג יעניק בשבוע הבא את העיטור הגבוה ביותר מטעמו - עיטור הנשיא - לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שיגיע לראשונה בתפקידו לאזור. העיטור, שיזם הנשיא המנוח שמעון פרס, מוענק למועמדים ומועמדות שתרמו תרומה יוצאת דופן למדינת ישראל או לאנושות בכישרונם, בשירותם או בדרך אחרת.
מבית הנשיא נמסר בצהריים (חמישי) כי העיטור יוענק בשל "היותו ידיד אמת של מדינת ישראל, העם בישראל והעם היהודי, על מחויבותו ארוכת השנים וחסרת הפשרות לביטחון ישראל, תרומתו להעמקת,ביסוס ובניין הברית האיתנה והבלתי מסויגת בין ישראל וארצות הברית ועל מאבקו כנגד קולות של שנאה אנטי ישראלית ואנטישמית בכל רחבי העולם".
העיטור הוענק לראשונה בשנת 2012, ומאז הוענק ל-26 בני אדם בהמלצתה של ועדה מייעצת בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר ז"ל. זהו העיטור הראשון שמעניק הרצוג בתקופתו, לאחר שמינה זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד ועדה חדשה בראשות שופט העליון בדימוס יורם דנצינגר.
העיטור הוענק בעבר לנשיא האמריקני ברק אובמה, שביידן היה סגנו, לקנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל, לרב הראשי לישראל לשעבר ישראל מאיר לאו, לחתן פרס נובל לשלום אלי ויזל, יו"ר יד ושם לשעבר אבנר שלו, מזכיר המדינה שעבר הנרי קיסינג'ר הרב עדין שטיינזלץ ועוד.
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
הקים ועדה מייעצת חדשה עם כניסתו לתפקיד. הנשיא הרצוג
(צילום: AFP)
הוועדה המייעצת לנשיא נימקה את בחירתה בבידן בכך שמדובר ב"ידיד אמת של מדינת ישראל ושל העם היהודי", וכתבה: "ארצות הברית היא בת בריתה הקרובה ביותר של ישראל, ונשיא ארצות הברית מבטא זאת בהתבטאויותיו ובמעשיו. החל מראשית הקריירה הציבורית העשירה של הנשיא ביידן, בשנות ה-70 של המאה הקודמת, מיצב עצמו הנשיא כאוהב ישראל וידיד אמת של העם היהודי באשר הוא.
"מזה יובל שנים מתייצב הנשיא לצידה של מדינת ישראל, תומך ללא סייג בזכות קיומה ונאבק בכל מאודו כדי להרחיב את הסיוע האמריקני שיוענק לה. בכך, נותן ביטוי בהתבטאויותיו ובמעשיו לחשיבות הברית בין שתי המדינות, למחויבותו להעמקת שיתוף הפעולה ביניהן, לתמיכתו בביטחון ישראל, ולמחויבותו להתמודד בנחישות באנטישמיות".