עשרות רפובליקנים ודמוקרטים לשעבר הודיעו אתמול (יום ד') על הקמת מפלגה לאומית חדשה, במטרה לשבור את הסטטוס-קוו בפוליטיקה האמריקנית ולקרוא תיגר על המערכת הדו-מפלגתית ששולטת בה. מייסדי "קדימה" (Forward) מגדירים אותה כמפלגת מרכז, ומאמינים שהיא מסוגלת לזכות בקולות של מיליוני אמריקנים שמיואשים מהשיטה ומהמצב הנוכחי בפוליטיקה בארה"ב.
בשלב זה עומדים בראש "קדימה" כריסטין טוד ווייטמן ואנדרו יאנג. וויטמן הייתה בעברה רפובליקנית וכיהנה כמושלת ניו ג'רזי. יאנג הוא דמוקרטי לשעבר, שהתמודד אשתקד בבחירות לראשות העיר ניו יורק, וב-2020 רץ בפריימריז הדמוקרטיים במירוץ לבחירת המועמד בבחירות לנשיאות. הם מקווים שמפלגתם תהיה אלטרנטיבה למאוכזבים משתי המפלגות הגדולות.
4 צפייה בגלריה
בחירות ל ראשות העיר ניו יורק אנדרו יאנג
בחירות ל ראשות העיר ניו יורק אנדרו יאנג
אנדרו יאנג. התמודד בפריימריז הדמוקרטיים לקראת בחירות 2020
(צילום: AFP)
מקימי המפלגה מעודדים מסקר שערך אשתקד "גאלופ" שקבע ששני-שלישים מהציבור מאמינים שיש צורך במפלגה גדולה שלישית. ראשי המפלגה יקיימו בסתיו סדרת אירועים בעשרות ערים. הם ישיקו רשמית את המפלגה ב-24 בספטמבר ביוסטון, והכינוס הארצי הראשון יתקיים בקיץ הבא.
"קדימה" הוקמה על-ידי שלושה גופים פוליטיים שקמו בשנים האחרונות כתגובה לקיטוב בחברה האמריקנית והשיתוק של המערכת הפוליטית: הארגון הראשון הוא Renew America Movement, שהוקם ב-2021 על ידי עשרות גורמים שכיהנו בממשלים הרפובליקניים של רונלד רייגן, ג'ורג' בוש האב, ג'ורג' בוש ודונלד טראמפ. הארגון השני הוא Forward Party שהוקם על-ידי יאנג, שעזב את המפלגה הדמוקרטית ב-2021 והפך למועמד עצמאי. השלישי הוא Serve America Movement – ארגון של דמוקרטים, רפובליקנים ועצמאים. ראש הארגון הוא דיוויד ג'ולי, מחוקק רפובליקני לשעבר.
4 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ בעימות לפני בחירות 2020
(צילום: AFP)
בארה"ב פועלות שלל מפלגות, אך הן לא מצליחות לאיים על המפלגה הדמוקרטית והמפלגה הרפובליקנית. הפוליטיקה האמריקנית מתנהלת כבר יותר מ-150 שנה כמערכת דו-מפלגתית שבה הרפובליקנים והדמוקרטים מחליפים ביניהם את השלטון. עם זאת, לעיתים יש למפלגות הקטנות השפעה מסוימת בבחירות לנשיאות: הפרשנים מאמינים שהקולות שקיבל מועמד הירוקים ראלף ניידר בבחירות 2000 סייעו לג'ורג' בוש הרפובליקני לנצח את אל גור הדמוקרטי.
דמוקרטים רבים ברשתות החברתיות הביעו ביממה האחרונה חשש שהמפלגה החדשה תגזול קולות בעיקר משמאל, וכך תסייע לרפובליקנים לנצח במירוצים צמודים. "קדימה" שואפת להירשם כמפלגה ב-30 מדינות עד סוף 2023 ובכל 50 מדינות ארה"ב עד סוף 2024. היא מתכננת שמועמדים מטעמה יתמודדו על מושבים במועצות מקומיות, בתי נבחרים במדינות השונות, בקונגרס ולבסוף במירוץ לנשיאות. בראיון אמר אנדרו יאנג שהתקציב ההתחלתי של המפלגה עומד על 5 מיליון דולר. "התמיכה הכלכלית לא תהווה בעיה, העמדה הכלכלית ההתחלתית שלנו חזקה מאוד", הצהיר.