בבית משפט השלום בחיפה התקיים אתמול (יום ד') שלב הקראת כתב האישום נגד ראש העיר קריית מוצקין, חיים צורי, ושל איש העסקים יוסי דואק הנחשב למקורבו. לצורי, מוותיקי ראשי הערים בישראל, מיוחסות עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, שיבוש מהלכי משפט, קבלת דבר במרמה ופגיעה בפרטיות. דואק, בעל מקומון באזור הקריות שנחשב למקורבו של צורי, נאשם בלקיחת שוחד. בנוסף, הוגש כתב אישום נגד דובי שפיגלר, בגין מתן שוחד לצורי ודואק, ונגד יוסי סטלקול ששימש כמנהל מערכות המידע בעיריית קריית מוצקין בגין פגיעה בפרטיות.
2 צפייה בגלריה
חיים צורי עם סנגוריו עורכי הדין תמי אולמן ויוובל זמר
חיים צורי עם סנגוריו עורכי הדין תמי אולמן ויוובל זמר
ראש העיר צורי עם סנגוריו בבית משפט השלום בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי)
במקביל לכתבי האישום, הוגשה לבית המשפט הודעה על הגעה להסדר טיעון עם נותן השוחד דובי שפיגלר, ובמסגרת ההסכם בית המשפט מתבקש להרשיעו במתן שוחד לצורי על פי הודאתו. הפרקליטות מייחסת לראש העיר עבירות על החוק בשתי פרשות בשנים 2008 עד 2018.
כתב האישום שהוגש נגש ראש העיר כולל שני אישומים: הראשון מייחס לו ולדואק לקיחת שוחד משפיגלר. לפי הנטען, בשנת 2017 הם פנו לשפיגלר, שהיה באותה עת פעיל בסיעת "רוח חדשה", שהתמודדה בבחירות לרשויות המקומיות נגד סיעתו של צורי, והציעו לסדר לרעייתו עבודה כסייעת באחד מגני העירייה. בתמורה שפיגלר היה אמור להעביר מידע ותכנים מתוך קבוצת וואטסאפ של פעילי "רוח חדשה". לפי כתב האישום, צורי השתמש בתפקידו הציבורי וניצל את כוח משרתו, כדי להביא להעסקתם של שפיגלר ושל אשתו בעבודות שונות.
2 צפייה בגלריה
חיים צורי
חיים צורי
"בושה מה שקורה פה, זה מעליב ומרגיז". חיים צורי
(צילום: נחום סגל)
האישום השני מייחס לצורי וסטלקול עבירה של פגיעה בפרטיותם של תושבי קריית מוצקין שלא כדין. לפי האישום, צורי השתמש במידע על ענייניהם הפרטיים של תושבי קיריית מוצקין, שנמסרו לעירייה לטובת ניהול שוטף, לטובת צרכיו האישיים-פוליטיים. זאת, על ידי שימוש בנתונים לאיסוף מידע בעל אופי פוליטי על התושבים, תיעודו בתוכנת מאגר מידע אשר שימשה את העירייה, והעברתו לגורמים שונים.
בנוסף, מיוחס לצורי כי קיבל כספים במרמה מתקציב העירייה, שבהם השתמש כדי לפתח תוכנת מאגר מידע משודרגת, אשר יועדה לשרת בין היתר את צרכיו האישיים-פוליטיים, למרות שתוקצבה מתקציב העירייה. עוד נטען כי בעקבות פרסום כתבה עיתונאית שחשפה את החשדות לביצוע המעשים שיוחסו לצורי באישום השני, ועל רקע פנייה מקדימה לעירייה לקבל תגובה לנטען בכתבה, צורי ביצע פעולות שונות בכוונה למנוע או להכשיל חקירה פלילית, בין בדרך של העלמת ראיות ובין בדרכים אחרות.
סנגוריו של יוסי דואק, איש עסקים נאשם נוסף בתיק, עורכי הדין מוני עזורה וענת אלפסיעו"ד מוני עזורה וענת אלפסיצילום: ליאור אל-חי
חיים צורי אמר ל-ynet: "אני נעלב מכתב האישום הזה. כי להיות 30 שנה ראש עיר, להשקיע את נשמתך בעיר ולהפוך אותה למה שהיא, ופתאום לבוא ולהאשים אותי בקבלת שוחד בגלל שנתתי עבודה לסייעת בגנים? אם היה בא מישהו ואומר לי 'קיבלת מיליון דולר שוחד, קיבלת שתי דירות מתנה', הייתי שם את השמיכה בלילה על הפנים ואומר, 'אידיוט, תפסו אותך, לך תעשה עסקת טיעון'. בושה מה שקורה פה. אנחנו מחפשים עשרות סייעות, גם אצלכם באתר ובעיתון כתוב שמחפשים סייעות כי הולכים לסגור גנים. אז על סייעת אתה בא ומאשים אותי בשוחד? זה מרגיז ומעליב אותי. לא קיבלתי בחיים שלי מאף אחד כסף. אמשיך לדאוג לתושבי מוצקין. זו משימתי ושליחותי".
עו"ד תמי אולמן עו"ד תמי אולמן צילם שרון צור
סנגוריו של צורי, עורכי הדין תמי אולמן ויובל זמר, מסרו כי הוא כופר בעבירות המיוחסות לו: "הנאשם לוחץ עלינו להתחיל את המשפט כמה שיותר מהר כי הוא חושב שנגרם לו עוול. יש בחירות בפתח והוא רוצה להתמודד. אין לנו בעיה להציג את עדויות הנאשם במשטרה כראייה. אין לנו טענת זוטא ואין לנו טענת אליבי".
עו"ד יובל זומר המייצג את החשוד בביצוע אונס בקטינה כבת 8 במחסן סמוך לביתועו"ד יובל זומרצילום: שרון צור
סנגוריו של דואק, עורכי הדין מוני עזורה וענת אלפסי, מסרו: "כתב האישום שהוגש הוא פשוט בדיחה. מסתמכים על אחד שכבר נחקר בהליך אזרחי וכבר ראינו שכל מה שהוא אומר ברמת הבדיחה. הוא מציג את עצמו כקונסול כבוד של גבון, כמציג האו"ם. זה כתב אישום שמהבסיס שלו אין בו כלום".