על אף הפעילות הערה של צה"ל בשכם ובג'נין, עדיין נמשכים פיגועי הירי, שרק בנס הם לא גבו מחירים גבוהים הרבה יותר בנפש. אזרחים שהיו באותם פיגועים מספרים על תחושת הביטחון שהולכת ונסדקת. התושבים, בעיקר ביישובי גב ההר שבמרחב שלהם התרחשו רוב הפיגועים, מדברים כבר תקופה ארוכה על חוסר ביטחון ומשילות ותחושה שכל רגע עלול להתרחש פיגוע ירי נוסף. על פי נתוני השב"כ שפורסמו היום, באוגוסט התבצעו 172 פיגועים ביהודה ושומרון, מתוכם 23 פיגועי ירי. בספטמבר התרחשו כבר 212 פיגועים ביו"ש, 34 מהם פיגועי ירי.

8 צפייה בגלריה
בתמונות: יממה של ירי ואלימות בשומרון
בתמונות: יממה של ירי ואלימות בשומרון
בתמונות: יממה של ירי ואלימות בשומרון
(צילום: מועמת שומרון, עידו זאבי, נדב גולדשטיין TPS)
8 צפייה בגלריה
הרב דוד אמיתי לאחר הפיגוע
הרב דוד אמיתי לאחר הפיגוע
הרב דוד אמיתי לאחר הפיגוע
הרב דוד אמיתי שרכבו חטף כדור בפיגוע ירי בחווארה לפני כשלושה שבועות, סיפר על רגעי הפחד שעברו עליו. "נסעתי לבד ברכב, זה היה סביבות 01:30 בלילה, ואז רגע לפני כיכר עינאבוס, רכב עם חלונות כהים חתך אותי מימין ונכנס לכיכר. הוא חתך את הכיכר נגד כיוון התנועה ופתאום שמעתי יריות. אחד הכדורים הגיע גם לרכב שלי ופגע בצד שמאל מקדימה. המשכתי בנסיעה עד לצומת יצהר הקטנה ושם נעצרתי. זה ממש נס גלוי", סיפר הרב אמיתי. "אנחנו יודעים שיש להם יכולת כזו, שיש שם נשקים כמו מים, אבל נראה שזה הרבה מעבר. שהם מזהים את החולשה שלנו. יש תחושה של 'בימים ההם אין מלך בישראל ואיש הישר בעיניו יעשה'. אין משילות. מפקד האוגדה היה אצלי אחרי האירוע והבין את החשיבות, אבל אני חושב שגם ידיו כבולות"
גם יאיר אהרון (22), סייר ביישוב שבי שומרון, לא ישכח את הרגע שבו נורו לעברו יריות בזמן שהיה בסיור שגרתי ביישובו. "זה קרה בשישי בערב ב-27.8, יצאתי לגדר, ומתוך הרכב שמעתי יריות לתוך הרכב ממש בדלת שליד הנהג. מיד פרקתי מהרכב ודיווחתי לכל הגורמים הרלוונטיים. מצאו 4 כדורים בתוך הרכב ונורו לעברי 7 יריות", סיפר אהרון. "די מפחיד וזה די שוק כי זה לא משהו שהיה קורה בעבר באזור שלנו. הרבה זמן לא היו אירועים כאלה, עד הגל הנוכחי. והכל זה פיגועי ירי. מה שקרה לי זה חד משמעי נס. אם הייתי שני מטרים יותר למעלה הייתי עלול לקבל את הכדור לחזה והיינו באירוע אחד לגמרי". שני אירועי הירי הללו - בחווארה ובשבי שומרון - פוענחו על ידי שב"כ וצה"ל ומחבלים שביצעו את אותם פיגועים נעצרו.
8 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם מפיגוע הירי לעבר רכבו של יאיר אהרון
הנזק שנגרם מפיגוע הירי לעבר רכבו של יאיר אהרון
יאיר אהרון והנזק שנגרם לרכבו
גם אהוביה לוי (26) מהיישוב אבני חפץ הוא איש ביטחון מהיישוב שבי שומרון וב-22.9 הוא נתקל במחבל פלסטיני עם סכין שהגיע לעמדה שבה שהה. "ראיתי רכב פלסטיני שהגיע לש.ג, זה קורה מידי פעם שבאים פועלים לעמדה וסימנתי לו להיכנס לחניון של הפועלים. הוא לא הגיב לי ופשוט הסתכל לי לתוך העניים עם חיוך מוזר ולא הוריד ממני את העניים. אני צועק לו שיסתובב וייכנס לחנייה של הפועלים ואני רואה שהוא לא מגיב. אז פתחתי בנוהל מעצר חשוד. באותו הזמן לוחמי צה"ל שהיו בקרבת מקום הצטרפו אליי ויחד הם שלפו אותו מהרכב. ואז מצאנו בתא של הדלת שליד הנהג סכין מטבח גדולה והוא נעצר. זה נס מה שקרה לי, ששמתי לב למשהו חריג. הוא בקלות היה יכול לדקור אותי. יש תחושה של איבוד תחושת הביטחון, זה לא ביישובים אבל בהחלט על הצירים ובכלל בשומרון. עצם זה שיורים על רכבים זה אומר הרבה".
8 צפייה בגלריה
הסכין באמצעותה תקף המחבל את אהוביה לוי בפיגוע
הסכין באמצעותה תקף המחבל את אהוביה לוי בפיגוע
אהוביה לוי והסכין שנתפסה
8 צפייה בגלריה
שמעון סבג נהג המונית שניצל מהפיגוע בשומרון
שמעון סבג נהג המונית שניצל מהפיגוע בשומרון
שמעון סבג, נהג המונית שניצל מהפיגוע בשומרון
שמעון סבג מהיישוב אלון מורה הוא נהג המונית שנפגע מוקדם יותר בפיגוע הירי היום באזורו. "יצאתי מאלון מורה בבוקר, כמו שאני יוצא בכל יום, בדרכי לאסוף תלמידים בתפוח, וכשירדתי את הירידה לפני האנדרטה של משפחת הנקין, שמעתי רעש בכביש", סיפר. "הייתי בטוח שיש לי פאנצ'ר ואחרי דקה הבנתי שיורים עליי. הרגשתי שריטה בכתף מכדור ששרט אותי, הרגשתי משהו, לא ידעתי אם זה חדר או לא חדר את הגוף שלי. המשכתי לנסוע ונתתי גז".
התושבים שמרגישים שביטחונם הופקר, הפגינו הערב בכיכר חטמ"ר שומרון. מחבלים פתחו באש לעבר לוחמים מגדוד 202 של הצנחנים סמוך לאיתמר, באזור שכם, בזמן שאבטחו את ההפגנה. אחד הלוחמים נפצע באורח קל מירי ברגלו, ופונה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה כשהוא בהכרה. חבריו של הלוחם השיבו אש למקור הירי, ככל הנראה מתוך שכם, ובהמשך כוחות צה"ל פתחו בסריקות אחר המחבלים.
8 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
יוסי דגן באקדח שלוף, ילדים מסתתרים מאחורי כלי רכב
(צילום: עידו זאבי)
בתיעוד מהזירה ניתן לראות את ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, שולף אקדח בזמן הירי, ומסתתר יחד עם ילדים ואזרחים מאחורי כלי רכב. בהפגנה שהתקיימה בהשתתפות דגן, דרשו המוחים מצה"ל לצאת למבצע "חומת מגן 2", כדי "לאסוף את הנשקים ולהחזיר את המחסומים". אחרי הפיגוע תקף דגן: "אין דבר שממחיש את ההפקרות הביטחונית של הממשלה הזו יותר מאשר ירי כבד כלפי משפחות, ילדים ותושבים שבאו למחות על הפיגוע שהתרחש בבוקר. ילדות לא אמורות לשכב תחת ירי, וראש מועצה לא אמור להגן על תושביו כשיורים עליהם. זה גל טרור שהולך ומתעצם".
"החיים שלנו לא הפקר - שר הביטחון בני גנץ חייב לעבור להתקפה - היריות היום היו אצלנו, מחר זה בכל מקום אחר בארץ - מפסיקים לשתוק", אמר דגן. "היום ירו בשומרון, לפני שבועיים מחבל עם נשק בת"א, לפני זה מחבל בירושלים - כל הארץ חזית אחת, חייבים לשים לזה סוף, אסור לתת לקיני הטרור לפרוח, אנחנו חוזרים לשנת 2000. כל פיגוע זה נס, בנס אנחנו לא בשרשרת הלוויות. הממשלה צריכה לתת לצה"ל את הכלים והאישורים לאסוף את כלי הנשק, להחזיר את המחסומים ולפעול נגד הרשות הפלסטינית - או שגל טרור יהיה בכל ישראל ולא רק ביו"ש".
גורמים ביטחוניים אמרו כי במקביל להפגנה, שנערכה בסמוך לאחת הכניסות הדרומיות של שכם, מספר מתיישבים יהודים התקרבו לשטח העיר והחלו ליידות אבנים לעבר פלסטינים, כפרובוקציה שנתפסה כך על-ידי הצד השני. כוח צבאי נכנס בעקבותיהם כדי להדוף אותם חזרה. לאחר מכן החל הירי לעבר ההפגנה, שכאמור הייתה ידוע מראש לצה"ל ואובטחה על ידו. המוחים, נציין, אמרו לפני ההפגנה כי "יסגרו את שכם".
פורסם לראשונה: 22:02, 02.10.22