3 צפייה בגלריה
נערים נוער תקיפה אילוסטרציה תקיפה
נערים נוער תקיפה אילוסטרציה תקיפה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ועדת העבודה והרווחה בכנסת תתכנס מחר (שני) לדון בדו"ח נציבות תלונות לילדים ונוער בהשמה חוץ ביתית לשנת 2021, שמציג פער משמעותי מאוד בין מספר הילדים שנמצאים במסגרות חוץ-ביתיות לבין כמות הפניות לנציבות. הנושא עלה בוועדה כבר לפני כחודשיים, סמוך לרצח של ליטל יעל מלניק. אז, ביקרה הוועדה את המגמה שנרשמה השנה, שלפיה לא כל התלונות שנמצאו מוצדקות טופלו.
על פי המועצה לשלום הילד, ילדים ונוער שנמצאים בפנימיות ובאומנה הם קבוצה פגיעה במיוחד ולכן הם ראויים להגנה מיוחדת וזקוקים לכתובת עצמאית ואפקטיבית, שיכולה לזהות כשלים מערכתיים ופגיעות בילדים. אלא, שמהדו"ח עולה כי ילדים רבים עדיין לא יודעים על קיומה של הנציבות - במיוחד ילדים במשפחות אומנה, וזאת בניגוד לחובת היידוע על פי החוק. "לא פחות חמור מכך", הוסיפה מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן, "הדו"ח מצביע על כך שישנן המלצות של הנציבות לטובת הילדים שלא מכובדות".
"העובדה שגם השנה ממשיכה הנציבות לסבול מתת תקצוב ותת תקינה גוזרת עליה מיעוט יחסי של פניות", הוסיפה וינדמן, מה שבעצם מונע מהילדים להגיש תלונות על הפרת הזכויות שלהם בפנימייה או באומנה. לדבריה, אם המדינה באמת רוצה לשפר את המצב, עליה להקצות משאבים ותקנים וליידע את הילדים והנוער על האפשרויות שיש להם. "בדרך הזו ניתן יהיה להבטיח שתופעות פסולות במסגרות יטופלו, ושילדים ירגישו שיש להם כתובת וקול".
3 צפייה בגלריה
אפרת רייטן
אפרת רייטן
ועדת העבודה והרווחה בכנסת
(צילום: דוברות הכנסת)
כיום ישנם 12,480 ילדים ונוער עד גיל 21 בהשמה חוץ ביתית, מתוכם 3,960 ילדים באומנה ו-2,430 ילדים עם מוגבלות. כמות הפניות שהגיעו לנציבות מזערית ביחס לזה. בשנת 2021 התקבלו 265 פניות בעניינם של יותר מ-500 ילדים, מתוכן 187 פניות ענו להגדרות החוק כמצויות תחת סמכות בירור הנציבות. רק 66% מכלל הפניות נמצאו מוצדקות, 23% נמצאו סובייקטיביות, ואילו 11% מהתלונות לא העלו ממצאים לאישוש טענות הילדים או מי שפנה בעניינם.
עוד עלה מהדו"ח כי 88% מהתלונות התקבלו בעניין ילדים הנמצאים בפנימיות שבפיקוח משרד הרווחה, 9% נוספים מהתלונות היו בעניינם של ילדים הלומדים בפנימיות שבפיקוח משרד החינוך, ו-3% מילדים הנמצאים במשפחות אומנה.
הפניות הנפוצות היו על ענישה באמצעות קיזוז דמי כיס, ו-65% מהן נמצאו מוצדקות. תלונות אחרות התקבלו על יחס פוגעני וקשיים עם אנשי צוות, ושם - שיעור התלונות המוצדקות עומד על 55%. פניות נוספות שהתקבלו: מזון לקוי (60% נמצאו מוצדקות), קשיים בנגישות לטלפונים ניידים (50%), וכן השעיה, איום בהשעיה, אי-אישור להישארות בפנימייה (25%).
3 צפייה בגלריה
אפרת רייטן
אפרת רייטן
"לא נאפשר מצב שבו הנערים מופקרים". רייטן
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
"אני רואה בנציבות תלונות ילדים ונוער בהשמה חוץ ביתית גוף חשוב ומהותי שמאפשר לנו לשמוע את הקולות מהשטח", מסרה יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אפרת רייטן. "כבר מספר חודשים אני בקשר עם הנציבה סימונה שטיינמץ ורואה חשיבות גדולה בהעברת הדו"ח ודיון עליו בכנסת".
"לא נאפשר מצב שבו הנערים והנערות בסיכון השוהים במסגרות החוץ ביתיות מופקרים", הבהירה רייטן. "עלינו החובה לדאוג להם ולפקח על הטיפול בהם במסגרות השונות. מדובר בילדים וילדות במצבים רגישים מאוד וחובתנו לראות אותם ולדאוג להם, לפקח על הטיפול בהם ולהעניק להם הזדמנות שווה לעתיד טוב יותר".