המשטרה נערכת זה תקופה לחודש הרמדאן שיחל בהמשך השבוע, ברקע המתיחות הביטחונית הגוברת ממילא, ואלפי שוטרים ישתתפו באבטחת אירועי החודש שיצוין גם במקביל לפסח. במשטרה ציינו כי בעניין הריסות בתים במזרח העיר לא צפויה פעילות חריגה בחודש זה, ושהם משתדלים להימנע מלייצר קרקע להבערת השטח מארגוני הטרור. לדברי גורמים במשטרה, "הארגונים מנסים לייצר שחזור של אירועי שומר חומות - כאשר ירושלים במרכז".
6 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בישיבת הממשלה
איתמר בן גביר בישיבת הממשלה
"ערוכים ליישם את החלטת הדרג המדיני, אך ממליצים לשמור על הנוהג הקיים"
( צילום: מארק ישראל סלם, AFP)
6 צפייה בגלריה
סיור כתבים ותדרוך בנושא היערכות משטרת מחוז ירושלים לחודש הרמדאן וחגי ניסן
סיור כתבים ותדרוך בנושא היערכות משטרת מחוז ירושלים לחודש הרמדאן וחגי ניסן
"ארגוני טרור מנסים לייצר שחזור של שומר החומות, ירושלים במרכז"
(צילום: דוברות המשטרה)
במהלך החודש צפויים מתפללים ומבקרים רבים לפקוד את העיר ירושלים, ובפרט את אזור העיר העתיקה, הר הבית והמקומות הקדושים. על רקע האירועים הביטחוניים האחרונים בבירה, בהם פיגועים רצחניים, במשטרה ממשיכים בפעולות כדי לסכל אירועים דומים.
רק בסוף השבוע, עדכנו במשטרה, הגיעה שיחת טלפון על אמא שבתה בת ה-15 יצאה מהבית עם סכין לכיוון קניון ממילא, ואמרה לאמה שהיא "עוד תתגאה בה". הפיגוע סוכל, אך במשטרה מציינים כי אין מדובר באירוע חריג בתקופה האחרונה. מתחילת השנה עצרו במחוז ירושלים 280 חשודים - ממעצרים מנהליים עד חשודים בהפרות סדר ותכנוני פיגוע. "70 יעדים נוספים עוד צפויים להיעצר בזמן הקרוב", מסרו במשטרה.
מחוז ירושלים בפיקודו של ניצב דורון תורג'מן השלימו כאמור בימים האחרונים את ההיערכות לרמדאן, שכללה גם הכנה מוקפדת של השוטרים, אימונים ייעודיים וחידוד נהלים ותודעת המשימה. על רקע המחסור החמור בכוח אדם במשטרה, לצד המחאות שדורשות שינוע של כוחות גם במחוז ירושלים, חסרים נכון להיום 800 שוטרים באופן שוטף במחוז.
6 צפייה בגלריה
הפגנות ברחוב עזה בירושלים
הפגנות ברחוב עזה בירושלים
הפגנה ברחוב עזה בירושלים. המחאות דורשות שינוע של כוחות
(צילום: שלו שלום)
6 צפייה בגלריה
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
הפגנת ענק סמוך לכנסת, בחודש שעבר
(צילום: שלו שלום)
במשטרה מודעים לכך שריבוי האירועים משפיע ועלול לפגוע במענה המבצעי, עם זאת הם ערוכים לתת מענה לכל הזירות ומקצים לשם כל משאבים נוספים. במשך החודש יפעלו ביום רגיל כ-1,000 שוטרים ובימי חג 2,000.
שוטרי מחוז ירושלים, לוחמי מג"ב וכוחות תגבור משטרתיים יתפרסו במוקדים השונים, בדגש על העיר העתיקה והמקומות הקדושים, עוטף העיר העתיקה והצירים המובילים לאזור, וכן בתפר שבין מזרח למערב ירושלים ובצירי המתפללים. "הפריסה תותאם לשעון החיים והצרכים המבצעיים, ותכלול מאות שוטרים שיפעלו מדי יום במערכי אבטחה, סדר ותנועה", הסבירו במשטרת ישראל. כמו כן, ההיערכות תכלול "מספר מעגלים", ממעברי עוטף ירושלים, דרך צירי התנועה ועד לעיר העתיקה בירושלים.
בימי השישי של הרמדאן יושם דגש על תפילת הצהריים, והמשטרה תפעל בהיערכות מבצעית מוגברת עם פריסה רחבה של שוטרים ולוחמי מג"ב. דגש יושם גם על המרכיב הבטיחותי, מוויסות קהל ועומסים וכן לניתוב ציבור המתפללים הרב שצפוי להגיע בתקופה זו לעיר העתיקה, הן בצירי תנועת רכב והן בצירי תנועת הולכי רגל.
6 צפייה בגלריה
התפרעויות בהר הבית
התפרעויות בהר הבית
התפרעויות בהר הבית ברמדאן, אשתקד
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
מוסלמים מפתללים בהר הבית
מוסלמים מפתללים בהר הבית
המשטרה בהיערכות מבצעית מוגברת לקראת תפילת הצהריים ביום שישי. ארכיון
(צילום: רויטרס)
בהתאם להחלטת ניצב תורג'מן, גם השנה יופעל "חמ"ל התודעה המשטרתי", אשר יכלול גורמי מודיעין, חקירות ועוד, זאת יחד עם נציגים מגופי הביטחון האחרים. משימתו של החמ"ל תהיה לנטר באופן מוגבר ולפעול נגד הסתה ועבירות בריונות ואלימות במרחבי הרשת, תוך סנכרון עם הציר המבצעי והמערכים בשטח.
במשטרה מדגישים כי ניסיון העבר מלמד שבמהלך הרמדאן יש מי שמנסים לנצל את ימי החג להפצת חומרי הסתה ברשתות החברתיות, שמועות שקריות ודיסאינפורמציה, בפרט ביחס למקומות הקדושים, בהם ארגוני טרור וגורמי טרור. הם מנצלים באופן ציני בעיקר צעירים שניזונים מאותה הסתה וגורמים להם לחלל את המקומות הקדושים ולבזות אותם תוך פגיעה בציבור גדול של מתפללים ובשגרת החג, בין היתר בהתפרעויות והתנהגות פסולה ומבזה.
"מעבר לטיפול משטרתי במסיתים בכל הכלים הקיימים ושיקוף המציאות כפי שהיא, אנו קוראים לציבור המתפללים והחוגגים את הרמדאן להוקיע את אותם ניסיונות הסתה ולא להישמע לפרסומים כוזבים שתכליתם יצירת בהלה או תודעה כוזבת ושקרית בקרב הציבור", אמרו במשטרה, "נדגיש כי אין כל שינוי בנוהג הקיים בהר הבית ובמקומות הקדושים מזה שנים רבות - וכך יהיה גם במהלך חודש הרמדאן".
אביב טטרסקי מעמותת עיר עמים מסר: "לאורך העשור האחרון ראינו שוב ושוב שלאופן שבו המשטרה פועלת בשטח ברמדאן יש תפקיד מרכזי בדינמיקה של הסלמה או רגיעה. ברגע שהמשטרה פוגעת בחופש הפולחן ובחופש התנועה של המוסלמים אל ובתוך העיר העתיקה נוצרים עימותים. על המשטרה להימנע מפעולות יזומות כמו החסימה של שער שכם, שהייתה טעות קשה, בשנת 2021. אבל יותר מכך, המשטרה צריכה לדעת להכיל מחאות פלסטיניות - בוודאי כאלו שאינן אלימות - ולקחת בחשבון שהפעלה של כוח משטרתי בתנאים של המוני אנשים בעיר העתיקה מייצרת נזק הרבה יותר מתועלת".