לאחר החשיפה ב-ynet על התוכנית לשיקום הצפון, והביקורת החריפה שהטיחו בה ראשי הרשויות - היום (חמישי) הציגו להם במשרד ראש הממשלה מתווה אחר לחלוטין.

ההחלטה המקורית, שנחשפה אתמול, ביקשה לעכב בחודשים ארוכים את המאמצים הנדרשים בטווח הארוך לחיזוק יישובי קו העימות בגבול לבנון - ולהציג את המענה לצרכים המיידיים רק בעוד 42 יום. כעת ההחלטה שהייתה אמורה לעלות לישיבת הממשלה ביום ראשון תידחה לצורך התאמתה להערות ראשי הערים, שבירכו מצידם על התפנית בהתנהלות משרדי הממשלה. משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, הביע תקווה כי התוכנית שתגיע להצבעה "תעניק מענה גם לצרכים המיידים הייחודיים ליישובים המפונים, נוכח המלחמה, לצד החלטות מחוללות שינוי שיאפשרו צמיחה מחדש מהמשבר, מניעת נטישה המונית מהצפון ואופק ותקווה לתושבים, לחקלאים ולעסקים".
במשך כל הלילה פעלו מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי והסמנכ"לית הדס שון לוי, שאמונים על גיבוש התוכנית, כדי לתקן אותה לאור הערותיהם של ראשי הרשויות ושרים בממשלה - שכעסו על התהליך המנותק שבו היא נכתבה וחוסר הרלוונטיות של חלקה למציאות. שלי נפגש בנוף הגליל עם ראשי רשויות מקו העימות בצפון, ובהמשך להנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא הציג להם במשך כשלוש שעות את "צפונה" – תוכנית אסטרטגית רחבת היקף לטובת שיקום ופיתוח יישובי קו העימות בצפון.
3 צפייה בגלריה
יוסי שלי  מנכ"ל משרד ראש הממשלה
יוסי שלי  מנכ"ל משרד ראש הממשלה
מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי. הציע תוכנית חדשה אחרי "לילה לבן"
(צילום: מערך ההסברה הלאומי )
התכנית שתובא לאישור הממשלה גובשה במשרד רה"מ ולה שותפים כלל משרדי הממשלה. התוכנית כוללת מגוון מענים וכלי סיוע הן לטווח הקרוב והן לטווח הארוך, שייתנו מענה לסוגיות השונות והדחופות שאיתן מתמודדים יישובי ותושבי קו העימות מאז פרוץ המלחמה. היקף התוכנית הוא 6.5 מיליארד שקלים - כמחציתם בתוכנית לפעולה בטווח המיידי והקרוב והיתר במסגרת תקציב רב שנתי. התקציב כולל 1.4 מיליארד שקל למרכיבי ביטחון ועוד שלושה מיליארד לפיתוח לשנים 2028-2024.
לדברי גורמים בכירים במשרד האוצר, כבר בשנת התקציב 2024 נזקפו כמיליארד שקלים תוספתיים לצורך מימון החלטת הממשלה לצפון, ועוד 350 מיליון שקלים תוספתיים שהוקצו למשרדי הממשלה לצרכי המלחמה. בין השאר, חלק מהתקציב למימון התוכנית ימומש כבר עד ערב פסח במתן מענקים למפונים ולרשויות. תוכנית הממשלה מכוונת להעמדת סיוע ושיקום לכ-112 אלף תושבי קו העימות, שכמחציתם פונו מבתיהם שרחוקים עד כחמישה קילומטרים מהגבול.
על פי החלטת הממשלה המסתמנת, התוכנית תתמקד בטווח הקרוב בארבעה נושאים: ביטחון, קירוב ואיחוד קהילות; חברה, קהילה ופרט; חקלאות, כלכלה ותעסוקה; וחיזוק היכולות המוניציפליות. מרגע אישור ההחלטה בישיבת הממשלה, יידרש מנכ"ל משרד רה"מ להציג בפני הממשלה תוך 40 יום סטטוס ביצוע ראשון של כלל המענים הממשלתיים הניתנים במסגרת תוכנית "צפונה", וכן את אבני הדרך להמשך המענה עד לסוף שנת התקציב ובהתאם להתפתחויות באזור.
3 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
"מקווה שהתוכנית תעניק מענה גם לצרכים המיידים הייחודיים ליישובים המפונים". יו"ר פורום קו העימות משה דוידוביץ'
(צילום: יריב כץ)
תוכנית עתידית ל"יום שאחרי", שמטרתה לחזק את הצפון שהוזנח בחוסר טיפול ממשלתי לאורך שנים רבות, תגובש אף היא - אך לא צוין המועד שבו תוצג. המנכ"ל יוסי שלי הצהיר כי תוכנית זו תכלול מחויבות ממשלתית לשיקום, העצמה ופיתוח אזור הצפון. המתווה צפוי לכלול, בין היתר, הקמת אוניברסיטה בקריית שמונה, הגדלת סבסוד הוצאות הפיתוח, הקמת מנהלת CMO לתחום טכנולוגיית מזון ("פודטק"), פיתוח תשתיות אזוריות, תכנון התחדשות עירונית, שדרוג שירותי החינוך לתושב וקידום מצוינות.
בשונה מהתוכנית המקורית שביקשו במשרד רה"מ לגבש, ובמסגרתה תוקם מנהלת עם בעלי תפקידים שימונו להפעלתה תחת שליטתו של המנכ"ל יוסי שלי וסגניתו הדס שון לוי, ובמנותק מהרשויות בצפון - בהחלטת הממשלה ייקבע כי יוקם צוות מנכ"לים מקרב משרדי הממשלה ביחד עם נציג מפורום ראשי יישובי קו העימות. אלו יוודאו כי ההחלטות מיושמות בפועל. לצורך ליווי התוכנית אף ימונה "צוות משנה להסרת חסמים". שלי אף התחייב כי "משרד ראש הממשלה יעתיק חלק מפעילות המטה לצפון״. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראשי הרשויות הביעו לא אחת את התנגדותם להקמת ה"מנהלת" שתפעל בתוך משרד ראש הממשלה, וחששם הוא כי זו תשמש לצורך "סידורי ג'ובים למקורבים".
3 צפייה בגלריה
נפילה בשלומי
נפילה בשלומי
בית שנפגע בשלומי.
(צילום: REUTERS/Avi Ohayon)
במהלך המפגש שמע מנכ"ל משרד רה"מ מראשי הרשויות את הערותיהם הראשונות לתכנית החדשה שהוצגה בפניהם, והתחייב כי היא תתעדכן לאור הצרכים שאותם דרשו לחדד, ושהיא תעלה לממשלה בשיתוף ובשקיפות. בין השאר, הם ביקרו את ההחלטה שלא הציגה חלוקת תקציבים מפורטת בין רשויות קו העימות, וטענו כי זו תגרום להם "להילחם האחד בשני" כדי לזכות מנתחים ממנה.
מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי אמר לראשי הרשויות במפגש: "אני מבקש להודות לשר האוצר ולשר הפנים על גיבוש המעטפת התקציבית, וכן לראשי הרשויות על ישיבת העבודה שהתקיימה היום לקראת המשך גיבוש התוכנית לטווח הקצר והארוך. כמו כן, ההחלטה המתגבשת תתוקצב בסך של כ-6.5 מיליארד ש״ח לשיקום ופיתוח לשנים 2028-2024. בנוסף, משרד ראש הממשלה יעתיק חלק מפעילות המטה לצפון״.