כשבנו של עמרי פדהצור התגייס ליחידה ללוחמה בטרור (לוט"ר), לפני כמה חודשים, הוא החל להתעניין באמצעי המיגון שבהם משתמשים לוחמים בקרב. כשנחשף לנתונים ולפיהם חיילים רבים נפגעים בעיניים, הוא החליט לפעול לפתח ולייבא לישראל משקפי מגן. אחרי שעברו בדיקה בליסטית, חולקו משקפי המגן ללוחמים בכמה יחידות.
2 צפייה בגלריה
משקפי המגן
משקפי המגן
"לצה"ל יש מוצר דומה, אנחנו ייצרנו מוצר טוב יותר". משקפי המגן
"נחשפתי לסטטיסטיקה שנאספה בארה"ב שאומרת ש-16% מהחיילים שנפגעים בקרב נפגעים בעיניים ו-66% בכלל לא הרכיבו משקפי מגן מסוג שהוא", סיפר פדהצור, מהנדס מכונות. "התחלתי להתחקות אחר מוצרים בשוק ומה יש לאמריקנים. חברתי ליבואן משקפי שמש, יקי דרויש, שעבד על משקפיים למשטרות זרות בכל העולם. יחד התקדמנו בפיתוח משקפיים כאן, כשלא הייתה מלחמה באופק".
המשקפיים יוצרו במפעלים בחו"ל ובחודש שעבר הם הגיעו ארצה אחרי שעברו בדיקה בליסטית. פדהצור העביר אותם לבנו ולחבריו שסיימו מסלול באוגוסט האחרון, והם היו קבוצת הבדיקה. "הבאנו להם אותם עם אוסף שאלות - איך הם עובדים עם אמצעי לראיית לילה? איך הם עם קסדה? רואים טוב ביום? ובלילה? הם חזרו עם משוב פנטנסטי, והכי חשוב - שזו הגנה מצוינת", הסביר פדהצור.
לדבריו, המשקפיים נוצרו בתקנים הטובים בעולם. "יש להם מסגרת אלסטית ובלתי שבירה, עדשות בליסטיות בעובי 2.4 מ"מ עם ציפוי מיוחד נגד אדים ונגד שריטות, בחינה מחמירה לעמידות בפני פגיעה של רסיסים אנרגטיים כולל עצירת כדוריות של רובה ציד ממרחק של חמישה מטרים וכמובן הכול חייב להיות קל ונוח לשעות ארוכות של פעילות מבצעית, כי אם זה לא יהיה נוח, זה פשוט לא יהיה על העיניים בשעת קרב", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
משקפי המגן
משקפי המגן
"16% מהחיילים שנפגעים בקרב נפגעים בעיניים". משקפי המגן
לפי הסטטיסטיקה האמריקנית שאחריה עוקב פדהצור, בעזרת משקפי המגן הצליחו להוריד את היקף הפציעות בעיניים לחצי אחוז. "זה נתון פנומנלי", אמר פדהצור, "עיניים הן לא טולרנטיות, רסיס ביד או רסיס ברגל זה ניתוח או צלקת, לרוב לא נשארת נכות. רסיס בעין זה כבר נכות".
כשהחלה מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, הסיע פדהצור את בנו למתקן אדם, בסיס האם של היחידה, ומאז הוא בפעילות מבצעית. "כשפרצה המלחמה כבר היו ליבואן בישראל מאות משקפי מגן כאלה והם הגיעו לאנשים הנכונים. עכשיו היבואן עובד על לחדש את המלאי", הוא אמר.
"אני הייתי רוצה לראות את כל החיילים ממוגנים עם אפודים קרמיים, קסדות קרמיות ומשקפי מגן, אבל אני לא יכול ממקום מושבי הצנוע להגיד דבר כזה. גם השיקולים שהיו נכונים לפני חודש מבחינת מה רוכשים ואת מי מציידים כנראה ישתנו בצבא", הוא הסביר.
לדבריו, "לצה"ל יש מוצר דומה שהם רוכשים באופן מרוכז, אנחנו ייצרנו מוצר טוב יותר שכעת נרכש בכסף פרטי, לרוב בעזרת המשפחות או עמותות של יחידות. בדיוק כמו האפודים הקרמיים, דיברו על זה שצה"ל צריך לספק אבל בסוף הרבה מהאפודים שנמצאים בשטח נרכשו באופן פרטי, נכנסנו לאיזשהו ואקום ומנסים לפעול בתוכו".