נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר אמש (יום רביעי) במסיבת עיתונאים עם ראש הממשלה היפני פומיו קישידה כי לארצו יש "מחויבות ברזל" להגנה על ישראל מפני האיומים של איראן. לדברי ביידן, "האיראנים מאיימים לפתוח במתקפה משמעותית נגד ישראל. כפי שאמרתי לראש הממשלה בנימין נתניהו, המחויבות שלנו לביטחון ישראל נגד האיומים הללו מאיראן ושלוחיה - עשויה מחיפוי ברזל. הרשו לי לומר זאת שוב - חיפוי ברזל. (נעשה) כל מה שאנחנו יכולים כדי להגן על ביטחון ישראל".

כמה שעות לאחר הצהרתו של ביידן, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט והבהיר בפניו שארה"ב תעמוד לצד ישראל נגד כל איום מצד איראן. כך מסרה מחלקת המדינה, שהוסיפה כי השניים דנו גם במאמצים להגיע לעסקת חטופים והפסקת אש עם חמאס.
זמן קצר לאחר ההצהרה של ביידן ציטטה רשת אל-ג'זירה גורם אמריקני שאמר כי "ארה"ב לא פוסלת פעולה תגמול משותפת עם ישראל אם תותקף על-ידי איראן או שלוחיה". הגורם הוסיף כי ארה"ב בכל מקרה "תסייע להגנה על ישראל אם היא תותקף, ועשויה ליירט טילים או כטב"מים שישוגרו לעברה. ההצהרות של ביידן לא הגיעו בחלל ריק".
דבריו של ביידן נאמרו בצל דיווח ברשת בלומברג, שלפיו ארה"ב מעריכה כי איראן או שלוחיה ישגרו "מתקפת טילים או כטב"מים" לעבר ישראל ב"טווח הזמן המיידי". לפי הדיווח, המתקפה הפוטנציאלית - שבה ייעשה ככל הנראה שימוש בטילים מדויקים - עלולה לצאת אל הפועל תוך ימים. "זו שאלה של מתי - ולא של אם", אמר אחד הגורמים ששוחחו עם בלומברג, על סמך הערכות מודיעין אמריקניות וישראליות.
2 צפייה בגלריה
עוצרת טיסות לטהרן. לופטהנזה
עוצרת טיסות לטהרן. לופטהנזה
עוצרת טיסות לטהרן. לופטהנזה
(צילום: זהר עזר)
לפי הדיווח בבלומברג, "לבנות הברית של ישראל במערב נאמר שיעדי המתקפה עשויים להיות הממשלה ומתקנים צבאיים, אבל לא מטרות אזרחיות. ישראל ממתינה למתקפה הזו לפני שתיכנס קרקעית לרפיח - על אף שלא ברור באיזו מהירות מבצע כזה יכול להתחיל".
במטרה למנוע הסלמה באזור, שליח ארה"ב למזרח התיכון ברט מקגורק התקשר אמש לשרי החוץ של סעודיה, איחוד האמירויות, קטאר ועיראק וביקש מהם להעביר מסר לאיראן - ולפיו עליה להימנע מהסלמה מול ישראל, על רקע איומיה לנקום על חיסול בכיר כוח קודס חסן מהדווי בדמשק בשבוע שעבר. לפי גורם המעורה בפרטים, מקגורק ביקש מהם ליצור קשר עם שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן ולהעביר לו את אותו מסר, והם אכן עשו זאת. משרד החוץ האיראני אישר שעבדאללהיאן שוחח אמש עם מקביליו מסעודיה, איחוד האמירויות, קטאר ועיראק.
בינתיים, חברת התעופה הגרמנית לופטנהזה הודיעה אמש באופן חריג על עצירת הטיסות לטהרן וממנה, ככל הנראה רק עד היום, "בשל המצב הנוכחי במזרח התיכון". דובר החברה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "אנחנו עוקבים כל הזמן אחר המצב במזרח התיכון, ונמצאים בקשר הדוק עם הרשויות. בטיחות הנוסעים ואנשי הצוות שלנו היא בראש סדר העדיפויות".
בתוך כך, סוכנות הידיעות האיראנית "מאהר" דיווחה הלילה ברשת X כי איראן הפסיקה זמנית את כל הפעילות האווירית מעל הבירה טהרן החל מחצות (שעון איראן) עקב "תרגילים צבאיים". הסוכנות ציטטה את שר ההגנה האיראני מוחמד-רזא אשתיאני. עם זאת, לאחר כחצי שעה הסוכנות מחקה את הדיווח וכעת היא מכחישה שפרסמה אותו.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פגישה עם ראש ממשלת יפן פומיו קישידה בוושינגטון
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פגישה עם ראש ממשלת יפן פומיו קישידה בוושינגטון
ביידן עם קישידה בוושינגטון
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
במסיבת העיתונאים אמש אמר ביידן כי דיבר עם מקבילו היפני על ההתפתחויות במזרח התיכון, כולל תמיכתו בהפסקת אש ועסקה לשחרור החטופים, ובדחיפתו לטיפול במשבר ההומנטרי בעזה. "אנחנו מכניסים 100 משאיות ביום לרצועה, אבל צריך יותר (לטענת ישראל המספר בימים האחרונים גבוה בהרבה, ד"א). נתניהו הבטיח שיפתח מעבר נוסף בצפון עזה. נראה מה הוא יעשה כדי לעמוד בהתחייבות שהוא נתן. הייתי ישיר מאוד עם נתניהו וחברי קבינט המלחמה, והוא הסכים לעשות כמה דברים כדי להכניס יותר סיוע לעזה ולהוריד משמעותית את מספר האזרחים שנפגעים ברצועה״, אמר הנשיא.
״לנתניהו ולי הייתה שיחה ארוכה", הוסיף. "כשזה נוגע לחטופים, המשפחות יודעות עד כמה אנחנו מחויבים. העסקה החדשה על השולחן, ואנחנו נחזיר אותם הביתה לאן שהם שייכים, אבל גם נביא את הפסקת האש בת ששת השבועות שאנחנו צריכים עכשיו. ההתקדמות מעתה תלויה בחמאס".
הצהרתו של ביידן מגיעה על רקע הכוננות בישראל ובארה"ב לקראת "נקמה" איראנית על חיסול מפקד כוח קודס בדמשק, בתקיפה שיוחסה לישראל, וכן בצל היחסים העכורים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. רק שלשום ביידן מתח ביקורת על מדיניותו של נתניהו במלחמה ברצועת עזה, ואמר: "אני חושב שמה שהוא עושה זו טעות. אני לא מסכים עם הגישה שלו". במקביל, בכירים בממשל האמריקני אמרו כי טענתו של נתניהו על כך ש"יש תאריך לפעולה ברפיח" היא לא יותר מאשר "התרברבות".
פורסם לראשונה: 20:44, 10.04.24