מבצע "בית וגן" הגיע הלילה לסיומו לאחר כ־44 שעות. כוחות צה"ל, מלווים בשב"כ וביחידות מיוחדות של משמר הגבול, יצאו ממחנה הפליטים ג'נין, אבל אין שום ספק: הם עוד ישובו, וזה לא ייקח הרבה זמן.
צה"ל יכול להסתכל בסיפוק על חלק מהתוצאות: לפחות עשרה מחבלים נהרגו, עשרות נפצעו ובעיקר סוכלו תשתיות טרור לפני שהן הופנו נגד כוחות הביטחון ואזרחי ישראל. עם זאת, יש בצבא גורמים שחשבו כי לנוכח בריחת המחבלים אולי כדאי להמשיך לשהות בשטח ולהעמיק את ההישגים, בין השאר על מנת שהכניסה הבאה לג'נין תיעשה בתנאים פחות מסוכנים. באוגדה ובפיקוד סברו שהיעדים והמטרות מוצו ולכן הוחלט לקפל את הכוחות כמתוכנן. אומנם לא נהרגו מספיק מחבלים, אבל מבחינת צה"ל נפגעו תשתיות רבות.
1 צפייה בגלריה
yk13493770
yk13493770
(צילום: מנחם כהנא, איי-אף-פי)
הרמטכ״ל, רב־אלוף הרצי הלוי, נמנע בכוונה מהגדרת הפעולה כמבצע מטכ"לי. לבסוף ההגדרה הייתה מבצע אוגדתי, שבו השתתפו חטיבה וחצי ממערך הקומנדו, לצד סיירות צנחנים וחרוב ויחידות נוספות. המטכ"ל סיפק את המעטפת.
במבט לאחור, כניסת הכוחות הגדולים השיגה את האפקט הנדרש: ישראל הוכיחה שהיא לא נרתעת להיכנס למחנה הפליטים, רוב המחבלים נמלטו וצה"ל עסק בנטרול תשתיות הטרור. שעה אחרי שעה כוחות צה"ל נכנסו לכל מבנה שנרשם ביעדים – לרבות המסגד, שבו נמצאו מצבורי אמל"ח רבים – ופירקו תשתיות שהדירו את שנתם של בכירי המערכת בשנה האחרונה. חלק מחשיבות המבצע נובעת מהשבת תחושת המסוגלות בכוחות היבשה. צה"ל לא הפעיל חטיבה מאז מבצע צוק איתן, לפני תשע שנים בדיוק. הלוחמים הפעילו בפעם הראשונה יכולות חדשות רבות, שהפתיעו את המחבלים. לצד זאת צריך לזכור: זה היה מבצע מוגבל מול אויב נוח. זה לא ייראה ככה מול כוח נוחבה של חמאס ולא מול כוח רדואן של חיזבאללה. מן הסתם, גם תמרון רחב לא היה פה.
ביום שאחרי המבצע, עם חזרת האוכלוסייה לבתים במחנה, תידרש ישראל להשיב לשאלות שיעלו מהקהילה הבינלאומית ובראשן סוגיית התשתיות. ייקח זמן לשקם את הכבישים הרבים שנהרסו כדי למנוע פגיעה של לוחמים ממטעני נפץ בצירים, כמו גם את תשתיות חשמל, המים והביוב. גזרת איו"ש היא לא עזה, אולם מידת ההרס שנותר במחנה בסיום המבצע עשויה לגרור ביקורת בקהילה הבינלאומית נגד ישראל, שזכתה לחופש פעולה משמעותי במהלך ימי הלחימה, בין השאר תודות לזהירות הנכונה והחשובה מפני פגיעה בחפים מפשע.
אחת ההצעות כעת היא שהרשות הפלסטינית תיכנס למשימת השיקום וכך תשקם גם את מעמדה בתוך ג'נין. קו ההסברה צריך להיות כזה שיציג היטב את כמות המטענים שהונחו שם וסיכנו את חיי התושבים, אלמלא נחשפו על ידי הדחפורים.
וזהו גם האות עבור הדרג המדיני להשלים את המהלך המבצעי. במערכת הביטחון קיימת תמימות דעים: רשות פלסטינית חזקה ומתפקדת היא אינטרס ישראלי. אלא שכדי לממש אותו, יידרש ראש הממשלה לשכנע את חברי ממשלתו – ואולי גם את עצמו - להסכים לקדם תהליכים כלכליים ומדינים מול ממשל אבו־מאזן. אף אחד לא חושב שהשלב הבא יהיה מו"מ מדיני, אבל יש מספיק צעדים שאפשר וצריך לקדם. ללא מהלך אזרחי וכלכלי משלים, נחזור לאותו מקום תוך פרק זמן מאוד קצר. וזה, כאמור, מנוגד לאינטרס הישראלי: שכנות טובה למען ביטחון.
מנגד, פעילות צה"ל במקום חייבת להימשך בצורה בולטת ומתמשכת. שמירה על קצב רציף של פשיטות, מעצרים ונוכחות צה"לית במחנה הפליטים ג'נין הם מה שישיבו את הביטחון לתושבי צפון השומרון ולכוחות הפזורים בשטח. לצד הפעילות המבצעית יש להמשיך את שיתוף הפעולה המצוין של יחידת 8200 עם שב"כ והחיבור שלו לכוחות הלוחמים. זה לא רק מכפיל כוח אלא משלש אותו, ומה שעבד מצוין במבצע ממוקד יהווה סיוע קריטי בלחימה הרבה יותר משמעותית ומאתגרת.
פורסם לראשונה: 01:03, 05.07.23