המשורר אלכסנדר פן, שהלך לעולמו לפני יותר מחמישה עשורים, הותיר אחריו שירים רבים וגם לא מעט סיפורים עסיסיים על מזגו החם וחיי האהבה הסוערים שלו. החל מאישתו הראשונה, שהייתה אהובתו של חברו הטוב; דרך הרומן עם חנה רובינא; ועד לנישואיו השניים עם האחות שטיפלה ברובינא, בעת שהחלימה מלידת בתם המשותפת.
כעת, שנים רבות לאחר לכתו, חיי האהבה של אלכסנדר פן ממשיכים להיחשף: שירים שכתב בכתב ידו על פתקים קטנים שבהם חתם את שמו "אלכנסדר פן" או לחלופין "אני", יוצאים לאור. השירים היו ככל הנראה חלק ממסע חיזור שלו לאישה שהייתה צעירה ממנו בשנים רבות, והייתה בתם של חברים קרובים שלו. חוץ משירים נמצאו גם פתקים שכתב לאותה צעירה.
השירים והפתקים נכתבו על דפים שנקרו בדרכו. כך למשל שיר אחד נכתב מאחורי "הודעה על בדיקת מקרר" משנת 1957, שיר אחר על אסמכתא לתשלום מבנק הדואר. השירים חשפו את פער הגילים בין השניים. כך למשל בשיר אחד כתב פן "לולא הפחד; היינו יחד. לולא הגיל- נמצא הסליל". בשיר אחר כתב "הרבה צחוקים הפכו לכאב, כי אין לרגש שיח וחק. אבל אבוי אם זה הלב, הופך את כאבו לצחוק".
בפתק אחד כותב פן "שמחתי מאוד לראותך מאוששת וחברתית ושמחה, כפי שראיתך בהתנהגותך עם החברים בנשף שלי", ובפתק אחר הוא מאחל לה מזל טוב ליום הולדתה ה־18 בשמו ובשם רחל רעייתו.
3 צפייה בגלריה
yk13494408
yk13494408
שירים ומכתבים בכתב ידו של פן
חברה הטוב של אותה אישה מסתורית, שהיה אחראי על תכולת דירתה, סיפר על ההיכרות בינה לבין המשורר: "הייתי כמו בן־בית אצלה המון שנים והיא הייתה מספרת לי שהוא היה כותב לה שירים ומכתבים על מפיות נייר של מסעדות ועל כל מיני דפים. הוא ממש רדף אחריה. אני זוכר סיפורים שהוא היה הולך לשחות בבריכה שהיא הייתה הולכת למשל".
החבר מוסיף: "היא הייתה אישה מדהימה וטובה. אני לא חושב שהם אי פעם מימשו את האהבה הזאת ואם בכלל היא הייתה דו־כיוונית. היא הייתה צעירה ממנו בהמון שנים וגם סבלה מנכות מסוימת".
3 צפייה בגלריה
yk13494411
yk13494411
שירים ומכתבים בכתב ידו של פן | צילומים: פנטגון פומביות
השירים והפתקים בכתב ידו של פן הגיעו לבית המכירות "פנטגון פומביות" והם יימכרו במכירה מיוחדת בשבוע הבא. מבית המכירות נמסר: "אנחנו תמיד נרגשים לקבל פריטים נדירים שכאלו, ובוודאי כשמדובר בפריטים שמספרים את סיפור חייו הסוערים של אחד המשוררים הגדולים, אלכסנדר פן".