2 צפייה בגלריה
yk13515453
yk13515453
העירייה התחייבה להעביר את הכסף, אך זה לא קרה. הבית בעמותה
(צילום: עלם)
כמאה נערות ונערים בסיכון ובזנות מחיפה והסביבה שמטופלים על-ידי עמותת עלם צפויים להיזרק בימים הקרובים לרחוב. רבים מהם מהמגזר הערבי ולכולם אין לאן ללכת. הסיבה: חוב של כמיליון שקלים של עיריית חיפה לעלם, המפעילה שירותי סיוע לנוער בעיר. מדובר בסכום שהועבר ממשרד הרווחה לעירייה, אך החוב נגרר חודשים ארוכים, בתירוצים שונים. בשל אי-התשלום עמותת עלם דיווחה כי תיאלץ לסגור את הפעילות שלה בעיר – ובני הנוער בסיכון יישארו ללא סיוע.
"העיר חיפה בכללותה נמצאת במצב שבו השירותים החברתיים בה על סף קריסה", טענו בעלם. יש לציין כי לאחר פנייה מטעם ynet ו"ידיעות אחרונות" בשבוע שעבר לעיריית חיפה היא התחייבה להחזיר את הסכום, אולם זה עדיין לא קרה.
ב', בן 21 שמקבל סיוע מהעמותה, מצא את עצמו לפני כשלוש שנים ללא קורת גג. "עזבתי את הבית על רקע הנטייה המינית שלי, המשפחה לא קיבלה אותי", הוא תיאר. "זה היה בתקופת הקורונה ולא הצלחתי למצוא עבודה. לא היה לי איפה לגור והגעתי לרחוב. במשך תקופה ישנתי בחוף הים, ואז הגיעה הצעה לעבוד בזנות. נשאבתי לעולם זה כדי לשרוד.
"לא האמנתי שאגיע למקום הזה, ועלם היה גלגל ההצלה הראשון שנזרק אליי", המשיך ב'. "הבית שלא היה לי הרבה שנים. היום אני כבר לא שופט את עצמי, לא הייתי אשם. פעם החלום שלי היה לצאת ממעגל הזנות, והיום בזכות עלם גדלו היעדים שלי – אני חולם על חיים טובים יותר".
2 צפייה בגלריה
עמותת על"ם בחובות לעיריית חיפה
עמותת על"ם בחובות לעיריית חיפה
"בני הנוער השקופים ביותר בעיר יישארו ללא סיוע". ביתם של הנערים בעמותה
(צילום: על"ם)
טלי ארז, מנכ"לית עלם, אמרה כי "מצב החירום הזה עשוי להקשות על העמותה לשלם משכורות לעובדיה ולהמשיך להפעיל תוכניות, בעיקר בחיפה. העירייה התעלמה מהפניות שלנו ובמקרים הבודדים שבהם השיבה, חזרה והבטיחה שהכסף יגיע בהקדם. עד כה, שקל לא עבר מתחילת השנה לעמותה שמפעילה תוכניות לקטינים ולצעירים בזנות בעיר". לדבריה, "בחודשים האחרונים עלם מימנה בעצמה את הפעלת המקום. בני נוער וצעירים רבים מגיעים אלינו, חלקם מכפרים ערביים ומיישובים סמוכים, לאחר בריחה מהבית ומצבי מצוקה קיצוניים שחוו. בשל החובות העצומים ואי-העברת הכסף, עלם תיאלץ לסגור את המענים בעיר. בני הנוער, השקופים ביותר בעיר, יישארו ללא סיוע".
היא הוסיפה: "האמת המצערת היא שכנראה לאף אחד לא אכפת מאוכלוסיות שקופות ומארגונים חברתיים שנושאים על גבם חובות עצומים מול רשויות עם כיסים עמוקים שרק חונקות ארגונים חברתיים. מדובר בתוכניות שאי-אפשר פשוט לסגור, לשים שלט וזהו. מדובר בקטינים וצעירים שיחזרו לרחוב".
אור אבו, מנכ"לית המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, אמרה כי "השקעה במעני שיקום וסיוע זה נדבך קריטי במיגור תופעת הזנות. אנחנו במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות נמצאות בקשר יומיומי עם שורדות זנות ומרכזות את הקואליציה למאבק בזנות אשר חברים בה ארגוני הסיוע מכל הארץ. הגיהינום הבירוקרטי שאוכלוסיות בזנות והגופים המפעילים צריכים לעבור על מנת לקבל כספים שמדינת ישראל קבעה שמגיעים להם הוא בלתי יעלה על הדעת".
לדבריה, "לא ייתכן ששוב עיריית חיפה תערים קשיים על המסגרות או המענים לאוכלוסיות בזנות. מימוש סל מענים גמיש, קליטת עובדות במסגרת השיקום אופק נשי וכעת תשלום לעמותת עלם. במקום להקל על ארגונים ואוכלוסיות בזנות המתמודדות עם כל כך הרבה קשיים ואתגרים, עיריית חיפה רק סוגרת עליהם, או שמה זאת רק הדרך הסמויה שלה כדי לסגור אותם? משרד הרווחה הוא זה שאחראי על אוכלוסיות בזנות, לא משנה מה הכתובת שכתובת להם בתעודת הזהות, אנו קוראות לשר הרווחה לפעול בהקדם מול עיריית חיפה ולא לתת להתנהלות הזאת להמשיך".
מעיריית חיפה נמסר: "עמותת עלם מפעילה שירות של משרד הרווחה בהתאם למודל שנקבע על-ידי המשרד וממומן על ידו. לאורך כל תקופת ההתקשרות עם העמותה, מעבירה העירייה את הכספים אליה עוד טרם קבלתם מהמשרד. בעקבות שינוי המודל על ידי משרד הרווחה, פנתה העמותה בבקשה להגדלה רטרואקטיבית של התקציב.
"בקשת העירייה מהמשרד לתשלום בהתאם למודל החדש אושרה לפני כשבועיים, ובעקבות כך בוחנת העירייה את גובה ההחזרים שלהם זכאית העמותה בהתאם למודל ולהסכם שנחתם עימה במטרה להבטיח את כללי המינהל התקין. עם השלמת התהליך יועברו הכספים בהקדם האפשרי לעמותה, כפי שנמסר גם למנהליה.
"לבסוף, עיריית חיפה מפעילה שירותים רבים לטובת תושבי העיר בצורה מיטבית. במסגרת זו היא מעבירה באופן שוטף את כל התקציבים לכל העמותות הפועלות בחיפה ותמשיך לעשות זאת גם בעתיד".
פורסם לראשונה: 00:00, 21.07.23