משדר הבוקר

האיום שמתפתח בקרב אנשי צוות האוויר במילואים, שלא להמשיך להתייצב, הופך מתיאורטי למוחשי. זה התחיל שלשום בערב בטפטופים קטנים של פניות שהגיעו למפקדי טייסות, ומאתמול בבוקר הפך לשטף משמעותי של עשרות רבות של טייסים שפנו למפקדים והודיעו כי מבחינתם תם הטקס.
1 צפייה בגלריה
(צילום: עמית שאבי, AFP)
אחת הבעיות המשמעותיות יותר מתפתחת בבית ספר לטיסה, שם אנשי מילואים רבים מתפקדים כמדריכים, אם כי עליה ניתן להתגבר בשלב זה באמצעות מדריכים בקבע. גורם שמעורה בפרטים אומר כי עכשיו אנחנו משלמים על הטעות שנעשתה בסיבוב הקודם, אז לא ננקטו שום סנקציות נגד המאיימים בהפסקת ההתנדבות - והם הוחזרו לשירות ברגע שהחקיקה נדחתה. אותו גורם טוען כי הגיעה העת שמפקד חיל האוויר יבין שמי שלא פועל בזמן חוטף כפליים בהמשך.
ובחזרה למצב הנוכחי: הסיטואציה בטייסות הקרב מורכבת יותר – המפקדים מנסים לשבץ טייסים מובילים חדשים בהרכבי הטיסה, כשחלק גדול מהמסרבים להתייצב הם טייסים ותיקים ומצטיינים שמשמשים כ"מובילי רביעיות". אחד הפתרונות המדוברים בחיל הוא הקפצה של טייסים צעירים יותר לעמדות הללו, צעד אפשרי לביצוע, שיהיו לו כמובן השלכות בעתיד. לפי גורמים בצה"ל, דיוני הערכות מצב שהתקיימו ביממה האחרונה מעלים תמונה מדאיגה, שגם הועברה באופן מלא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט, ולפיה הכשירות למלחמה החלה להיפגע. אף שצה"ל עדיין מוגדר ככשיר, לראשונה העלו בצבא סימני שאלה אמיתיים: האם טייסים וקצינים רבים נוספים, במערכים הקריטיים ביותר, יחזרו בהם ויתייצבו אם תפרוץ מלחמה בעזה ובלבנון מחר בבוקר? רוב הצמרת הביטחונית משוכנעת שכולם יתייצבו. ובכל זאת, לצד ההבנה של התסבוכת הפוליטית והחברתית-היסטורית וההתנגדות החשובה לסרבנות, קשה להבין איך כבר בתוך יממה מצהיר צה"ל על פגיעה בכשירות.
קצין בכיר בחיל האויר אמר אמש שנכון יותר לומר שבקרוב אנחנו עלולים לרדת ברמת הכשירות אם כל האיומים ימומשו - אבל בטח שלא בתוך יממה. גורם בכיר אחר במטכ"ל אמר שהאירוע נשלט, אבל אין ספק שמדובר במשבר חמור ביותר.
הרמטכ"ל הרצי הלוי פרסם אתמול התייחסות פומבית ראשונה, לאחר החקיקה שהובילה לטלטלה בחברה הישראלית ביממה האחרונה. מול המצלמות הוא אמר כי היה זה "יום של שיא בעוצמות המחלוקת בחברה הישראלית. בתוך הטלטלה הזו, על צה"ל מוטלת אחריות גדולה להגן על מדינת ישראל ועל אזרחיה. ימי מחלוקת ומשבר דורשים להדגיש את המשותף והמאחד - משימת ההגנה על המדינה היא המחויבות העמוקה שלנו". אלה דברים חשובים, אולם חשוב להעיר: הרמטכ"ל הצטלם רע מאוד, והיה חסר בדבריו מסר מרתיע לאויבים, בעיקר לחיזבאללה שממשיך בפרובוקציות על הגדר. הלוי היה צריך לומר שצה"ל ערוך ומוכן לכל תרחיש ולא כדאי להם לנסות אותנו. המסר הזה חשוב לא רק כדי להרתיע את נסראללה, אלא גם להרגיע הרבה מאוד ישראלים שלא ישנים בשקט.
ויש עוד סוגיה שראוי לדבר עליה – הצעת חוק יסוד: לימוד תורה שהוגשה אתמול, בתזמון בעייתי, לא בדיוק תואמת לאווירה שלא הכל מתפורר סביב אלו הנושאים בנטל. קצינים בחיל האוויר הוסיפו אמש כי גם הרעיון לקדם במושב הכנסת הבא את הצעת חוק הגיוס, שתסדיר את הפטור לחרדים, משפיע על טייסי המילואים והוא מיותר. מכל השיחות שקיימתי עולה כי נדרשת התערבות של ראש הממשלה, שקיבל את כל ההתרעות בזמן, האחריות עליו, ובלעדיו סביר שלא יימצא פתרון.
פורסם לראשונה: 00:00, 26.07.23