3 צפייה בגלריה
 ראש אמ"ן אהרון חליוה, יחד עם הרמטכ"ל הרצי הלוי ור"מ נתניהו
 ראש אמ"ן אהרון חליוה, יחד עם הרמטכ"ל הרצי הלוי ור"מ נתניהו
ראש אמ"ן אהרון חליוה, יחד עם הרמטכ"ל הרצי הלוי ור"מ נתניהו
(צילום: מוטי קמחי, עמית שאבי, שלו שלום)
אגף המודיעין הזהיר את ראש הממשלה בנימין נתניהו, באופן ישיר ואישי כמה פעמים, מפני ההשלכות הביטחוניות החמורות החדשות שנוצרו בחודשים האחרונים. לא פחות מארבעה מכתבים יוצאי דופן בכל קנה מידה נשלחו לנתניהו – האחרון שבהם בסוף השבוע שעבר – יממות ספורות לפני אישור החקיקה בכנסת. במכתב צוין שהאויבים מזהים הזדמנות היסטורית לשנות את המצב האסטרטגי באזור, בעקבות המשבר הענק בישראל, שכמותו הם לא ראו בעבר.
בכירי אגף המודיעין הזהירו כי הפגיעה היא לא רק מיידית, אלא עלולה להיות בעלת השלכות ארוכות טווח. לפי הניתוח של צה"ל, אויבים כמו איראן וחיזבאללה מחלקים את ההרתעה הישראלית לארבע רגליים, וכולן נחלשו: עוצמתו של צה"ל; הברית עם האמריקנים; כלכלה חזקה; ולכידות פנימית גבוהה.
המשבר המדיני מול האמריקנים נתפס בעיניהם כחמור ביותר וככזה שישפיע לטווח הארוך. לגבי כשירות הצבא, באגף המודיעין מזהים שהאיראנים וחיזבאללה עוקבים מקרוב אחרי המשבר במערך המילואים והפגיעה במערכים החיוניים של הצבא. קיץ 2023 בישראל, כפי שהאויב רואה זאת לשיטת אמ"ן, הוא נקודת חולשה היסטורית. אם עד עכשיו דיברו על פגיעה "טקטית" בהרתעה, במודיעין מוטרדים מכך שבסיבוב הזה חל כרסום משמעותי בהרתעה הבסיסית.
3 צפייה בגלריה
yk13525813
yk13525813
עמדת חיזבאללה בהר דב
מלבד המכתבים ששוגרו לראש הממשלה, גם הרמטכ"ל, רב-אלוף, הרצי הלוי, נפגש עימו ושם הונח לפתחו של נתניהו מידע קשיח, שמגבה את הניתוח. ההערכה באמ"ן היא שאיראן וחיזבאללה יעדיפו לשבת על הגדר ולתת לישראל לדמם מבפנים. עם זאת, באמ"ן עדיין גורסים שהסבירות להסלמה עלתה והיא הגבוהה ביותר מאז מלחמת לבנון השנייה, שהתחוללה בימים אלו ממש לפני 17 שנים. חסן נסראללה יחפש חיכוך כפי שעשה בחודשים האחרונים (כזכור עם החדירה וניסיון הפיגוע בצומת מגידו; הצבת האוהלים בהר דב; פגיעה בתשתיות הגבול ועוד) גם במחיר של יממות קרב מול ישראל, שכידוע יש להן דינמיקה משל עצמן.
לתפיסתו של נסראללה, הוא יכול למתוח את החבל מתחת לסף ההסלמה ולא לקרוע אותו לכדי מלחמה כוללת, במחשבה שישראל לא תעז להיכנס לעימות בסדר גודל כזה עכשיו. נסראללה, למרות שלא העריך את מהלכי ממשלת אולמרט ב-2006, עדיין בטוח ביכולתו להיכנס לראשם של מקבלי ההחלטות בישראל, בטח באופן טוב יותר מראשי ארגוני הטרור בעזה.
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
משוכנע שיוכל למתוח את החבל מבלי להגיע למלחמה. נסראללה
המכתבים שאמ"ן שיגר, כמו גם המעקב הצמוד אחרי התרחבות המשבר במערך המילואים (שכבר מזמן אינו נוגע רק לחיל האוויר, וישנו חשש שהוא מקבל ביטוי גם בפיקודים המרחביים), הם חלק מהתפיסה החשובה והנכונה של הרמטכ"ל בנוגע לשקיפות הנדרשת מול הדרג המדיני. בתוך הצונאמי שהתנפץ עליו עוד לפני שסגר חצי שנה של קדנציה, רב-אלוף הלוי דוגל בכנות לא מתפשרת, תוך גיבוי מלא לעמדת אמ"ן. בשיחות סגורות, שפורסמו בעמודים ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", הרמטכ"ל אמר: "אציג לדרג המדיני רק תמונת מצב אמינה של כשירות ולכידות צה"ל, לא אשנה פסיק, לא למעלה ולא למטה". הוא עומד בכך גם בזמנים מאתגרים אלו ועל כך הוא ראוי לשבחים.
במסגרת המעקב הצמוד אחר כשירות הצבא אין כרגע בשורות: אם חלילה תפרוץ מלחמה הבוקר, הצבא כרגע בכשירות מלאה. בניגוד לפרסומים כאלה ואחרים, שיש בהם יותר תבהלה מאשר נאמנות למציאות, שחיקה בכשירות צה"ל היא עניין שלוקח שבועות אם לא יותר, וגם אז היא הדרגתית.
מנגד, פני הדברים עדיין לא השתנו: לחלק מהאנשים שהצהירו שלא יתייצבו אין תחליף. כל אחד מהם הוא מוקד ידע, ניסיון ושכל ישר, וצה"ל ייפגע אם יאבד אותם. כרגע ההתמודדות עם המשבר בלכידות מתבטא בעיקר בשיחות פיקודיות פנימיות. הרמטכ"ל עבר בשבועות האחרונים בבסיסי חיל האוויר, אגף המודיעין, חטיבת המחקר וחטיבות סדירות, כדי לשמוע מכלי ראשון את התחושות בשטח ולהעביר את חשיבות השירות הצבאי דווקא בזמנים אלו. לנוכח האזהרות שראש הממשלה שמע והתוצאות עד כה, כדאי לתהות האם הרמטכ"ל לא הושאר להילחם לבדו במשבר שכמוהו לא ידענו.
פורסם לראשונה: 00:00, 28.07.23