י', תושבת מזרח ירושלים הלומדת בבצלאל, החליטה לצלם במסגרת פרויקט הגמר שלה העוסק ב"אופנים השונים שבהם העין האנושית פוגשת את העין הטכנולוגית" את מצלמת האבטחה המשטרתית הממוקמת מעל פתח בית משפחתה בעיר העתיקה. היא לא תיארה לעצמה שזה יסתיים בהחרמת המצלמות שלה ובחקירה של שבע שעות.
המקרה אירע לפני כשבועיים, אז עוכבה י' יחד עם סטודנט נוסף, תושב מזרח ירושלים גם הוא, בחשד ל"התנהגות העלולה להפר את שלום הציבור". על מנת לבדוק את גרסתה, הוזמנה המרצה המלמדת אותה להעיד כי אכן מדובר בצילום לצורך עבודת גמר.
1 צפייה בגלריה
yk13530008
yk13530008
(צילום: שלו שלום)
בסיום שבע שעות החקירה הוחלט להרחיק את השניים למשך 15 ימים מהעיר העתיקה. במהלך דיון על צמצום ימי ההרחקה אמר נציג המשטרה כי "לצלם את המצלמות של המשטרה בעיר העתיקה, גם לצורך פרויקט, יכול לפגוע בביטחון".
בעקבות האירוע שלח נשיא בצלאל, פרופ' עדי שטרן, מכתב חריג למשטרה. "י' היא סטודנטית שנה ד' במחלקה לצילום בבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב בירושלים", כתב, "פרויקט הגמר שלה עוסק בראייה, בהתבוננות ובאופנים השונים שבהם העין האנושית פוגשת את העין הטכנולוגית. היא צילמה יחד עם האסיסטנט שאיתו היא עובדת את המצלמה שמעל ביתה במטרה ליצור דיוקן אנושי למכשיר הצילום הטכנולוגי, נעצרה על ידי כוחות הביטחון ושתי מצלמות נלקחו ממנה".
"למרות שעוד באותו הערב שוחררה", הוסיף, "המצלמה והטלפונים שבהם הצילומים לפרויקט הגמר נלקחו ממנה. החומרים הנמצאים במצלמות הכרחיים להמשך פרויקט הגמר, ובלעדיהם לא תוכל י' להשלים את הפרויקט, להציגו ולסיים את התואר יחד עם בני המחזור שלה. נודה לשחרור המצלמה במיידי, על מנת לאפשר לה לסיים את המטלה האחרונה שנותרה לה לסיום התואר האקדמי".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "שני החשודים עוכבו לחקירה במשטרה לאחר שצילמו את מצלמות האבטחה המותקנות בעיר העתיקה בירושלים. המשטרה פתחה בחקירה לבירור נסיבות מעשיהם החריגים. בסיום חקירתם שוחררו בתנאים מגבילים והחקירה בעניינם עודנה מתנהלת בימים אלו".
פורסם לראשונה: 00:00, 01.08.23