2 צפייה בגלריה
yk13530062
yk13530062
"מתחם שנראה כמו כלוב". מסורבי כניסה יושבים מחוץ לאוהל שהוקם עבורם
"ביקורת גבולות במדינת ישראל בשנת 2023 מחזיקה אנשים במכלאה, בתת-תנאים אנושיים לשרוד את תנאי מזג האוויר": כך נכתב במכתב מקומם שכתבו ועד העובדים המקומי של רשות האוכלוסין וההגירה של מעבר נתב"ג, ובו תיארו את תנאי מסורבי הכניסה לישראל. "זוהי זילות בכבוד האדם וחירותו, וזילות בתפקיד עובדי רשות האוכלוסין וההגירה".
לטענת עובדי רשות האוכלוסין וההגירה קיים גידול בכמות מסורבי הכניסה לנתב"ג. "חוסר היכולת של ההנהלה למצוא פתרונות ראויים ומקצועיים בא לידי ביטוי בפתרונות יצירתיים, בין אם מדובר בשהיית מסורבים בדיוטי פרי במשך ימים שלמים, בין אם מדובר בשהייתם בחדרי המנוחה של העובדים, וכעת הוקם אוהל החשוף לכל. פתרונות אלו הם פתרונות אשר אין להם אח ורע בכל העולם", נכתב.
זוהי לא הפעם הראשונה שבה מתפרסמת ביקורת על התנאים בהם מחזיקים מסורבי כניסה ומגורשים בנתב"ג, אולם זה נדיר שהביקורת מגיעה מהעובדים עצמם, אלו שחשופים בכל יום לתנאיהם של המבקשים להיכנס לישראל, ומסורבים. "זה לא ראוי, אנחנו כבני אדם לא יכולים לראות יחס כזה", שיתף עובד ברשות, "לאף בן אדם לא מגיע לשבת בתנאים כאלה. מתקן המסורבים מפוצץ, יש שם רק 50 מיטות ואין איפה לאכלס את כל המסורבים. האוהל היה אמור להיות פיתרון, הם טוענים שהוא ממוזג, אבל כל כך חם בחוץ שזה לא אפקטיבי אז הם יושבים בחוץ, בתוך מתחם שנראה כמו כלוב".
"אני עובד ברשות 15 שנה, ומתקופת הקורונה מעבר הגבולות בנתב"ג בהידרדרות", הוסיף, "בגלל השכר אנשים לא רוצים להגיע לפה. מעוכבים ממתינים 12 שעות לתשאול בגלל שאין לנו כוח אדם, ולא מוצאים פתרונות איך לייצר להם פינת המתנה יותר ידידותית. את המסורבים לפעמים מאכלסים בחדרי המנוחה שלנו או במועדון, ויש מצבים שהם פשוט מסתובבים בדיוטי פרי יומיים-שלושה, ולפעמים גם שבוע. זה הכל תלוי בטיסה".
2 צפייה בגלריה
מסורבי הכניסה לישראל
מסורבי הכניסה לישראל
מסורבי הכניסה לישראל
המוקד לפליטים ומהגרים והאגודה לזכויות האזרח כבר התריעו בעבר על התנאים איתם מתמודדים מגורשים מישראל בנתב"ג. במכתב שהעבירו למשרד הפנים לפני כשנתיים טענו כי רשות האוכלוסין וההגירה אינה הגוף המתאים לעסוק בכליאת בני אדם ובשמירה על מוחזקים, שעובדיה אינם בעלי המקצועיות הדרושה או האמצעים המתאימים, ושמנהלי המתקן אינם חשופים לביקורת אמיתית שיש בה כדי להבטיח את השמירה על זכויות הכלואים.
בהקשר זה טענו עובדי הרשות במכתבם, כי עובדי ביקורת הגבולות לא עברו כל הדרכה בנוגע לסמכויותיהם מאז 2011, כמו גם הדרכת ליווי מסורבים. בנוסף, אין ברשותם ציוד הולם להתמודד עם מצבי חירום, או לחצני מצוקה בדלפקים או באוהל.
במוקד לפליטים ומהגרים הגיבו לדברים: "מרגש לראות אמירה ערכית וברורה כזאת מטעם ועד עובדי רשות האוכלוסין. אנו מתריעים שנים ארוכות כנגד התנאים המבישים במתקן המסורבים יהלו"ם בנתב"ג, שאינו ראוי למעצר של אף אדם, והנה מסתבר שהם יכולים להידרדר עוד יותר: מתאים צפופים ותנאים ירודים במתקן יהלו"ם - הגענו לכלוב ברזל תחת השמש הקופחת, בלי שירותים ובלי גישה לחפצים האישיים. לא ייתכן שמדינת ישראל תחזיק במכלאה במשך שעות ארוכות עצורים שלא ביצעו שום עבירה ואינם חשודים בדבר".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "חשיבות כבוד האדם היא ברורה מאליה ועל כך מקפידים בקרי הגבול ועוברים הכשרות מקצועיות בנושא. בשעות בהן ישנן טיסות רבות שנחתו באותה עת ייתכנו עומסים, אך לא ניתן לקבוע כי בכל רגע נתון ישנו עומס בעמדת התשאולים.
"במקביל, נעשים מאמצים להקל על השהות במקום, וכאשר מסורב כניסה צפוי לעלות על טיסה בשעות הקרובות, אכן ההעדפה היא להשאירו בטרמינל המרווח, מאשר להסיעו למתקן המסורבים".
פורסם לראשונה: 00:00, 01.08.23