1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"האתיופים צריכים להגיד תודה שהעלו אותם לארץ", "שחור קפה, תעשה קפה שחור", "באתיופיה לא היה לכם את התנאים שפה", וגם "מאז שאתם הגעתם לעבודה, תמי המזכירה לא מביאה עוגה כושית": אלו חלק מהאמירות שהטיח יעקב אליעזר, ראש ענף סיור ביחידת פיצו"ח (יחידה מרכזית לאכיפה וחקירות) במשרד החקלאות, ביוצאי אתיופיה שעובדים לצידו.
אליעזר, שעבד בשירות המדינה במשך 20 שנה, הורשע בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה על בסיס הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בכך שהתבטא באופן גס, פוגעני, וגזעני כלפי חבריו לעבודה. הוא אמר בדיון כי הוא מוקיע כל אמירה גזענית, בשירות המדינה ומחוצה לו.
הצדדים הודיעו לבית הדין כי הגיעו להסדר טיעון שלפיו, בכפוף להודאתו של הנאשם ולהרשעתו בדין, יעתרו בהסכמה להשתת אמצעי המשמעת הבאים: נזיפה חמורה ופסילה לשירות המדינה (לרבות למשרד החקלאות) למשך שלוש שנים.
הדיון התקיים לפני כמה ימים ושלשום פורסם גזר הדין. אך עוד קודם, ב-31 במאי 2022, אליעזר פרש מעבודתו. נציג התביעה טען בבית הדין כי התנהגותו של הנאשם פסולה וחמורה, שהרי יש בהתבטאויות האמורות כדי לפגוע בכבודו של אדם ובערכו העצמי, והכל בשל צבע עורו או ארץ מוצאו.
בית הדין קבע כי כל עובד מדינה שייכשל באמירות גזעניות מהסוג המתואר לעיל, עלול למצוא עצמו מחוץ למסגרת עבודתו בשירות המדינה, כיוון שחברה מתוקנת אינה רשאית לקבל התנהגות המנוגדת לערכים בסיסיים של כבוד ושוויון.
פורסם לראשונה: 00:00, 01.08.23