5 צפייה בגלריה
yk13537104
yk13537104
"מרוויחה 5,500 בחודש - זה לא מספיק כדי לפרנס את הילדים שלי". דבורה אסמזנש אנגדה
(צילום: חיים הורנשטיין)
במשך שבע שנים עובדת דבורה אסמזנש אנגדה, אם חד-הורית לארבעה ילדים, כמטפלת סיעודית במרכז היום של עמותת איל"ן בבאר שבע. היא אוהבת את העבודה שלה ואת האנשים שבהם היא מטפלת, אבל לא יכולה להרשות לעצמה להמשיך לעבוד במרכז. "אני עובדת שמונה שעות ביום ומרוויחה 5,500 שקלים, זה לא מספיק", היא אומרת, "כדי שאצליח לפרנס את הילדים שלי אני מסיימת יום עבודה והולכת לעבוד בניקיון".
בשנים האחרונות מתריעים במסגרות המיועדות לאנשים עם מוגבלות על מצוקה דרמטית בכוח האדם, שהגיעה לאחרונה לשיא שלילי: על פי נתוני משרד הרווחה והביטחון החברתי, קיים חוסר מתמשך של לפחות 33% ביחס לתקן שהמשרד קבע – כ-3,000 משרות של מדריכים ומטפלים. מדובר במסגרות שנותנות כיום מענים לכ-30 אלף אנשים עם צרכים מיוחדים בכל הגילים – מפעוטות עד קשישים: שירותי התעסוקה נותנים מענה לכ-12 אלף אנשים עם מוגבלות, מערכי הדיור לכ-18 אלף, והארכות היום והמועדוניות בבתי הספר ובגני הילדים לכ-7,500 ילדים ונוער עם מוגבלות.
מטה המאבק להעלאת שכר המטפלים והמדריכים בהובלת אקים, איל"ן ואלו"ט כולל 35 ארגונים מכל רחבי הארץ המפעילים מסגרות דיור, תעסוקה ופנאי לילדים ולאנשים עם מוגבלות. במכתב שנשלח הבוקר מהמטה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הרווחה יעקב מרגי, מודיעים הארגונים שמשבר כוח האדם הקיים לא מאפשר להם להמשיך לתת שירות מסור ויסודי למטופלים. אם לא יימצאו פתרונות עבורם, הם יאלצו להשבית באופן הדרגתי את השירותים החל מה-1 בספטמבר.
"לאור המשבר החמור של היעדר כוח אדם, ולאחר שכל פניותינו להעלאת שכר המטפלים והמדריכים לא נענו, אנו מודיעים על השבתת השירותים", נכתב. "נציין שבמשך תקופה ארוכה אנו מתריעים על קריסת המסגרות ומעבירים נתונים למשרד האוצר, אך עד כה אין כל תגובה מעשית מצידם".
5 צפייה בגלריה
yk13537107
yk13537107
מתוך המכתב ששוגר לשר האוצר
במכתב צוין עוד ש"המדינה מתקצבת את שכר המטפלים והמדריכים בשכר מינימום, שלא מאפשר גיוס עובדים חדשים ואף לא שימור של העובדים הקיימים. קיימת נטישה של המסגרות ומעבר לתפקידים בהם השכר גבוה יותר".
נועה גרטל, בת 21, עובדת כמעט שנה כמדריכה במרכז יום סיעודי לאנשים עם צרכים מיוחדים במודיעין. "בחרתי לעבוד דווקא שם כי חיפשתי תחום עם נתינה", היא מסבירה, "הגעתי לפה והתאהבתי, אבל זו גם עבודה מאוד קשה".
5 צפייה בגלריה
yk13537154
yk13537154
"התאהבתי בעבודה הזו, אבל היא קשה נפשית ופיזית". נועה גרטל
(צילום: יריב כץ)
נועה תעזוב בקרוב את המרכז מכיוון שהיא מתחילה ללמוד. "כשאני חושבת על העתיד שלי, בכל מקרה לא הייתי יכולה להתנהל לאורך זמן עם השכר הזה, זה בלתי אפשרי", היא אומרת. "זו גם עבודה מאוד פיזית. אנחנו מאכילות, מחליפות, מסייעות בשינויי תנוחה. סבלתי מדלקת בגב בעקבות העבודה פה, זה לא אמור לקרות למישהי בת 21. יש מצבים קשים גם נפשית, כמו התמודדויות נפשיות של המטופלים, וזה דורש המון סבלנות ורגישות. כל הצוות חוזר הביתה שפוך, נשכבים על הספה ולא יכולים לזוז".
ההערכה היא שבחודשים האחרונים נסגרו כבר עשרות מסגרות ברחבי הארץ. "שלוש שנים שאנחנו זועקים", מסבירה סיגל פרץ יהלומי, מנכ"לית אקים וראש מטה המאבק, "תקציב המדינה עבר עם אפס התייחסות לעדכון השכר למטפלים ולמדריכים. שכר המינימום עמד על 29.12 שקל לשעה, ובאפריל 2023 הוא עלה ל-30.61. אחרי שחיקה מטורפת ועליית יוקר המחיה, הם העלו אותו בשקל וחצי לשעה. זה נתון לא נורמלי שמסביר עד כמה שכחו מאחור את עובדי הרווחה. הם לא יכולים להתקיים מהסכום הזה".
5 צפייה בגלריה
סיגל פרץ יהלומי
סיגל פרץ יהלומי
סיגל פרץ יהלומי: "אנחנו זועקים כבר 3 שנים"
(צילום: דוברות אקים)
לדבריה, נדרשת תוספת תקציבית של 270 מיליון שקלים בשנה על מנת להעלות לכלל המטפלים והמדריכים את השכר ל-8,000 שקל בחודש. "התחושה היא שננטשנו, מעולם לא היינו בחוסר כמו שאנחנו נמצאים בו עכשיו", אומרת פרץ יהלומי, "נראה שאין באוצר הבנה לגודל הקטסטרופה. לארגונים לא נותרה ברירה אלא לנקוט, לראשונה מאז קום המדינה, בצעדים חריפים כל כך. כמי שתומכים יום-יום באנשים עם מוגבלות, ההשלכות הקשות של השביתה ידועות לנו היטב. אנחנו לא יכולים להמשיך במתן שירות מיטבי, שלא לומר מספק, באופן שמבטיח את שלומם וביטחונם של המטופלים".
תגובת משרד האוצר: "הקושי בגיוס כוח אדם בחלק ממסגרות משרד הרווחה הוא נושא חשוב הנמצא בטיפול בשנים האחרונות. כחלק מהטיפול בקושי זה קיבל משרד הרווחה תוספות ייעודיות למתן תמריצים למדריכים ומטפלים בתקציב האחרון. כמו כן, רק לאחרונה אישרה הממשלה הגדלה של מכסות העובדים הזרים לטובת טיפול במוסדות הרווחה ב-1,300 עובדים, אשר צפויים לספק מענה חלקי לקושי בגיוס עובדים. משרד האוצר נמצא בקשר שוטף עם משרד הרווחה למציאת פתרונות נוספים".
תגובת משרד הרווחה: "מדינת ישראל נמצאת בעיצומו של משבר כוח אדם במקצועות רבים בכלל ובתחום הרווחה בפרט. משבר זה, שהתעצם מאז תקופת הקורונה, מאיים על קיומן של מסגרות לאנשים עם מוגבלות. שר הרווחה יעקב מרגי פועל רבות למציאת פתרונות הן בנושא גיוס ושימור עובדים והן בנושא השכר. חלק מהצעדים המרכזיים שהוביל הם העלאת שכר הסייעות במעונות יום השיקומיים ותוספת של 1,300 מכסות עובדים זרים שיוכשרו לטובת טיפול באנשים עם מוגבלות במסגרות הרווחה. השר נפגש עם שר האוצר והם סיכמו כי הצוותים המקצועיים יעמדו בקשר למצוא פתרונות נוספים כדי להביא פתרון לסוגיה".
פורסם לראשונה: 00:00, 07.08.23