חמש שנים סוערות. כך ניתן להגדיר את הקדנציה הראשונה של ראש העיר חיפה המכהנת, עינת קליש רותם, שעשתה היסטוריה בבחירות ב-2018 כשהפכה לאישה הראשונה בתפקיד. לא היה לה רגע דל: אפשר להאשים את המאבקים הפוליטיים, אפשר לדבר גם על ההתמודדות עם האתגרים הייחודיים של העיר - אבל מה שבטוח הוא שגם למי שיזכה בבחירות שיתקיימו ב-31 באוקטובר לא מחכים חיים קלים במיוחד.
3 צפייה בגלריה
(צילום:אדי קפרוב, אלעד מלכה, ראובן קפוצ'ינסקי, מיכה בריקמן, הירוקים של חיפה)
3 צפייה בגלריה
מפרץ חיפה
מפרץ חיפה
מפרץ חיפה. בין האתגרים של ראש העיר הבא
(צילום: אלעד גרשגורן)
אינפו מועמדים בחירות מקומיות מוניציפליות חיפה נתונים
הקדנציה של קליש רותם הייתה מלאה במאבקים קשים מול עובדי העירייה ובתוך מועצת העיר, לצד מאבקים מול שרים ומשרדי ממשלה בירושלים. כבר באוגוסט 2021, שנה ושמונה חודשים אחרי שנכנסה לתפקיד, היא איבדה את הרוב במועצת העיר, ומולה התייצבה מועצה לעומתית. באופן כללי, רבים מהתושבים מאוכזבים מהתנהלותה.
השם החם שהכריז לאחרונה על ריצתו בבחירות הוא ראש העיר לשעבר יונה יהב, שכיהן בתפקיד שלוש קדנציות ברציפות. יהב, שזכה בבחירות הקודמות ב-37% מהקולות, נשמע די בטוח שהפעם הוא יזכה לחזור לכיסא הישן. מלבדו ומלבד קליש רותם מתמודדים על ראשות העיר לא פחות מתשעה אנשים ששואפים להוביל את חיפה: דוד עציוני, יעקב בורובסקי, אביהו האן, שרית גולן, ניר שובר, קיריל קארטניק, לזר קפלון, צביקה ברבי ואיציק בלס.
התושבים החרדים והערבים בעיר, ותמיכתם במועמד כזה או אחר, יכולים בהחל להכריע מי יעמוד בראשותה. השאלה הגדולה היא האם הבחירות יוכרעו בסיבוב הראשון, שם יש ליהב סיכוי לנצח, או בסיבוב השני, שם לדעת רבים סיכויו פוחתים.
3 צפייה בגלריה
חזירי בר ברחובות חיפה
חזירי בר ברחובות חיפה
חזירי בר ברחובות חיפה. כבר הפכו לשם הנרדף לעיר
(צילום: אלעד גרשגורן)
לראש העיר הבא של חיפה צפויים אתגרים רבים ולא פשוטים. ראשית, פינוי המפעלים המזהמים מהמפרץ הוא נושא חשוב ביותר שאיתו יתמודד ראש העיר. למרות שהפינוי הזה תלוי בעיקר בממשלה, יש בכוחו של ראש העירייה ללחוץ על המשרדים הרלוונטיים, אחרי עשרות שנים של זיהום אוויר קשה בחיפה. שנית, בחיפה ניכרת מגמת הגירה שלילית מצערת, בעיקר של צעירים. לכן, מי שיעמוד בראש העירייה יצטרך לעסוק בקידום ופיתוח פתרונות תעסוקה. אתגר משמעותי נוסף שגובר בחיפה בשנים האחרונות, כמו בכל המדינה, הוא ההתמודדות עם ריבוי מעשי האלימות והפשיעה. התושבים מדווחים על ירידה בתחושת הביטחון האישי.
כמו כן, אי אפשר להתעלם מנושא האיום מצפון: ראש העיר יצטרך להבטיח את מוכנותה העיר למערכה מול חיזבאללה. מלחמת לבנון השנייה זכורה היטב לתושבי חיפה, בעקבות ירי מאסיבי של טילים מלבנון לעבר העיר, כשלא אחת פגעו הטילים בבנייני מגורים.
וגם, איך לא, טיפול בנושא חזירי הבר המשוטטים ברחבי חיפה, שהפכו בשנים האחרונות לשם נרדף לעיר - יוצב כנראה במקום גבוה בסדר העדיפויות של מי שיזכה בבחירות.
פורסם לראשונה: 00:00, 08.08.23