1 צפייה בגלריה
חברי ארגון "אחים לנשק"  מנסים לשכנע חרדים להתגייס לצה"ל בבקו"ם
חברי ארגון "אחים לנשק"  מנסים לשכנע חרדים להתגייס לצה"ל בבקו"ם
חברי "אחים לנשק" עם חרדים בבקו"ם
(צילום: מוטי קמחי )
פרשת חוק הגיוס העומדת לפתחנו עומדת להיות קו פרשת המים של ישראל 2023. זה יהיה הרגע שבו המחאה תפרוץ גבולות: הילדים היוצאים לקרב הם בנים ובנות לאימהות ואבות שמצביעים לכל המפלגות. זו תהיה אם כל המחאות, והיא תגיע גם לצבא הסדיר. אם חוק הגיוס יעבור, ייפער קרע עמוק בין כלל אזרחי ישראל לבין החברה החרדית. יהיו לו השפעות רבות. על ראש הממשלה בנימין נתניהו מוטלת החובה להציל את החרדים מידי מנהיגיהם, ולמנוע מהם להוביל לקרע שקשה יהיה לתקן.
א. היעד של המנהיגות החרדית: בידול. המנהיגות הפוליטית החרדית אינה אומרת אמת: היא לא מבקשת פטור ללומדי תורה אלא פטור לכל מי שנולד למשפחה חרדית, ללא קשר ליכולותיו הלימודיות, לעתידו כתלמיד חכם או מורה הוראה. התביעה הבלתי מוסרית לפטור את כולם היא מעשה לא יהודי. הפניית כלל הגברים ללימוד תורה בכולל היא המצאה חדשה. המחשבה כאילו היהדות רואה את ייעודו של כל גבר כלומד תורה כל היום כל חייו, בזמן שהרעיה תפרנס את המשפחה ככל יכולתה, לצד תמיכה כלכלית גדולה של המדינה – איננה מבוססת על אדני המחשבה וההלכה היהודית. אכן, אחרי השואה, נדרשו גדולי ישראל לקומם את עולם התורה החרב. הפיכת "מודל החירום" לאורח חיים איננה מתיישבת עם חובות האדם לעצמו, לזולתו ולמדינתו. הטענה שלפיה כולם יכולים לשבת עשר שעות בבית המדרש ולהתפלפל בהוויות אביי ורבא יכולה לשכנע רק מי שלא למד בישיבה מעולם.
המנהיגים החרדים מודאגים מהִתערות חברתית שעלולה להפיל את החומות. הם עושים כל שביכולתם כדי לשמר את הבדלנות. לכן, הסוגייה איננה פטור משירות צבאי – אלא ניתוק כל זיקה אידיאולוגית וחברתית בין בני הקהילה החרדית למדינה.
ב. נדרשת תוכנית כוללת. הטלת כל משבר הגיוס על כתפי החברה החרדית היא טעות. נדרשת תוכנית לאומית חדשה, מקיפה וכוללת. נדרש מעבר מגיוס לצה"ל לחובת שירות ישראלי המוטלת על כלל אזרחי ישראל.
המנהיגות הערבית חוטאת, אולי יותר. היא מתנגדת לשירות אזרחי בטענות שווא של הכרה במדינה. רק הם יודעים כמה מעשי רצח היו נמנעים אילו צעירים חסרי מעש היו משרתים שירות משמעותי, אילו היו הופכים לשוטרים קהילתיים, למדריכי נוער במתנ"סים, לחובשים במד"א. ההיסטוריה של הערבים אזרחי ישראל הייתה נראית אחרת אם מנהיגיהם היו דואגים לאזרחים. גם אנחנו אשמים – גם אנחנו פטרנו את כלל הערבים מכל חובת שירות, כאילו אינם אזרחי המדינה.
גם המנהיגות הצה"לית לוקה בסוג של עיוורון. זה כבר לא סוד: מספר המתגייסים לצה"ל עומד על פחות מ-50% מבני מחזור הגיוס. בנוסף, שינויים טכנולוגיים משפיעים על היקף סדר הכוחות הנדרש. מי שמכיר את המערכת לעומק, מזהה גם שינויים ברמת המוטיבציה. חיילים רבים אינם ממצים את כישוריהם: משרתים בתפקידים חסרי משמעות, כאלה שמייצרים תרבות בטלנית. נדרשים מנהיגים בעלי אומץ המוכנים להכיר בעובדה הפשוטה: כולם צריכים לשרת, לא כולם חייבים להתגייס לצה"ל. צה"ל לא יכול להיות תחנת הכניסה היחידה לעולם השירות.
ג. 70% משרתים בחגיגות ה-80 למדינת ישראל. העקרונות למתווה שירות חדש, כולל ומקיף, נוסחו כבר על ידי תנועת "פנימה", והם כוללים בין היתר: הקמת בקו"ם לאומי (על פי הצעת הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי) שאליו יגיעו כל אזרחי ואזרחיות ישראל; בחירה של כל אזרח באחת משלוש מסגרות - צה"ל (שלו זכות בחירה ראשונה), ביטחון פנים והצלה, רווחה וחינוך - שיהיו מבוססות על ארגונים קיימים, כמו מד"א, איחוד הצלה, זק"א, השומר החדש ויד שרה, והן כולן יהיו פתוחות ליהודים, לערבים, לחילונים ולדתיים; הקמת מסלול מצטיינים ובניית קריטריונים לפטור מצה"ל, תוך קביעת מכסות ללומדי תורה, למדענים מצטיינים, לספורטאים מצטיינים ולאמנים מצטיינים; הצבת יעד של חמש שנים להפעלת תוכנית החובה הזו.
הנה יעד אפשרי: בחגיגות שנת ה-80 למדינה, 70% מבני מחזור הגיל הרלוונטי ישרתו שירות משמעותי. זהו יעד ישים, שישקם את החברה הישראלית, יחזק את צבא העם ויבטיח את הביטחון הלאומי.
שי פירוןשי פירוןצילום: גבריאל בהרליה
ד. אדוני ראש הממשלה - יועציך חייבים לחשוף בפניך את גודל המשבר. עליך לדעת שהסערה תהיה גדולה שבעתיים, שהקרע יהיה קשה והרסני. קרא להם, לאריה דרעי, למשה גפני וליצחק גולדקנופף, הסבר להם שאם הם רוצים לדאוג ליהדותה של המדינה - שלא יחוקקו את החוק במתכונת הזו. הסבר להם שהחוק שלהם יעורר כעס ושנאה, שיפגעו בזיקה של צעירים רבים ליהדות. אמור להם שעליך מוטלת החובה לשמור על חברה ישראלית יהודית ודמוקרטית. הסבר להם שאי אפשר להמשיך כך.
ראש הממשלה, פְּנה לבית המשפט, הבהר שתוך שנה תוגש תוכנית שירות חדשה וכוללת, המציבה יעד יומרני אך מעשי: 70% בשנת ה-80. זוהי שעת מבחן לאומית. אנא, גלה מנהיגות.
  • שי פירון הוא נשיא תנועת "פנימה" ושר החינוך לשעבר
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il
פורסם לראשונה: 00:00, 17.08.23