2 צפייה בגלריה
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
רוב המנהלים מעוניינים במתווה שלו. קיש
(צילום: שלו שלום)
רוב מנהלי בתי הספר התיכוניים הודיעו למשרד החינוך על החלטתם להצטרף בתחילת שנת הלימודים למתווה בחינות הבגרות החדש, שאותו יזם שר החינוך יואב קיש. המנהלים היו יכולים לבחור להמשיך ב"מתווה הקורונה" שאמור היה לסייע לתלמידים לצלוח את המשבר או במתווה קודם שהוביל שר החינוך לשעבר שי פירון, שבמסגרתו נבחנו התלמידים בהיקף של 70% בחינות חיצוניות ו-30% הערכה חלופית.
מתווה קיש מחליף את הרפורמה של שרת החינוך לשעבר יפעת שאשא ביטון, שאמור היה להיכנס לתוקף בשנת הלימודים הנוכחית ונתקל בהתנגדות חריפה מצד מנהלים, מורים וגורמי חינוך אחרים. אלפי מורים חתמו על מכתב שנשלח לקיש ובו בקשה לבטל את המתווה. מכתב דומה נשלח אליו מראשי ועדות המקצוע, שתפקידן להמליץ על המדיניות הראויה בהוראת כל מקצוע ולהציע דרכים לשיפור תוכנית הלימודים.
מרבית שכבות כיתות י' יצטרפו כבר השנה למתווה החדש. בנוגע לתלמידי כיתות י"א-י"ב ניתנה למנהלים אפשרות בחירה אם להמשיך ב"מתווה הקורונה" או במתווה של פירון.
מסקר שערך אגף בחינות הבגרות במשרד החינוך בקרב מנהלי התיכונים עולה כי כ-1,000 בתי ספר מתוך כ-1,300 החליטו לעבור כבר עתה למתווה החדש, שבמסגרתו ייבחנו התלמידים בבחינות בגרות חיצוניות במקצועות ההומניים, שרובם לא היו חלק מהבחינות החיצוניות במתווה הקודם.
2 צפייה בגלריה
ועדת החינוך
ועדת החינוך
המתווה שהציעה נועד לסייע לתלמידים אחרי משבר הקורונה. שאשא ביטון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי מתווה קיש, בתי ספר שיהיו מעוניינים בכך יוכלו לפרוס את בחינות הבגרות בכל מקצוע על פני שלוש שנים כדי לרווח את העומס על התלמידים. 35% מהציון בבגרות יינתן על הבחינות, 35% על משימות מקוונות ו-30% על הערכת בית הספר.
יש לציין כי מתווה הקורונה כלל שינויים והתאמות שנועדו לסייע לתלמידים לצלוח את הבחינות על רקע הפערים שנוצרו בתקופת הקורונה, עם הסגרים וקשיי הלמידה מרחוק. לפי המתווה הזה, התלמידים נבחנים בבחינות חיצוניות רק במתמטיקה, אנגלית, ואחד מכל מקצועות הרוח, ובשאר המקצועות הבחינה הייתה פנימית. עם זאת, כשמקצועות אלה נלמדו בהיקף מוגבר, היה שילוב של בחינה חיצונית ובחינה פנימית. אולם בשנה הקרובה, גם בבתי ספר שבחרו להמשיך עם המתווה הקודם, מי שלומד מקצועות הומניים בהיקף של חמש יחידות יעבור רק בחינה חיצונית, ללא בחינה פנימית.
השר קיש אמר אתמול: "אני שמח לראות כיצד תוכנית הבגרויות הגמישה שאותה הובלנו עם כניסתי לתפקיד מתחילה להיות מיושמת בשטח. התוכנית נבנתה לאחר תהליך חשיבה מעמיק וארוך יחד עם אנשי המקצוע במטרה לאפשר גמישות למנהלים, להעניק לתלמידים כלים ומיומנויות שחיוניים במאה ה-21, ויחד עם זאת לתת את הכבוד ואת המקום הראוי למקצועות הספר. לאורך הדרך עמדה לנגד עינינו מטרה מרכזית אחת - להוביל את מערכת החינוך ליציבות והצלחה. בשונה מתוכניות קודמות שאותן בתי הספר לא הצליחו ליישם, אני בטוח כי התוכנית הזו היא הטובה ביותר עבור תלמידי ישראל".
פורסם לראשונה: 00:00, 23.08.23