גם בשעות הערב המאוחרות האור בלשכתו של ראש העיר טייבה שועאע מסארווה (57) עדיין דולק. דלתו פתוחה והוא מקבל אליו תושבים, מקשיב להם ומנסה לסייע. על סף הבחירות לרשויות המקומיות, המטרה ברורה: מסארווה רוצה להבטיח את בחירתו לקדנציה שלישית כראש העיר של אחת הערים המרכזיות במשולש.
מסארווה הוא בן למשפחה הגדולה ביותר בחברה הערבית. יש לו בסיס תמיכה רחב, ובבחירות האחרונות הוא גרף יותר מ-59% מסך המצביעים בעיר. במערכת הבחירות הנוכחית יתייצבו מולו שני מועמדים: עורך הדין יוסף ג'ומעה (43) ורואה החשבון יחיא מרעי חאג' יחיא (62), בן למשפחה השנייה בגודלה בטייבה.
3 צפייה בגלריה
yk13561890
yk13561890
שלטי בחירות ברחבי טייבה
(צילום: שאול גולן)
"מה שלא עושים בקדנציה הראשונה והשנייה, כבר לא יעשו בשלישית", אומר המועמד ג'ומעה. "אחרי כל כך הרבה זמן בשלטון יגיעו השחיתות והניהול הלא תקין. זו תופעה כלל ארצית, לא רק בטייבה".
למסארווה, מנגד, המשך הכהונה חשוב מאוד. "אני מסכים שלמי שיש אג'נדה ברורה, אפשר ליישם אותה בשתי קדנציות. זה אמור להספיק. אבל יש סיבות למה אני מתמודד לקדנציה שלישית. היו לי שתי קדנציות רק של ארבע שנים כל אחת ולא חמש, כי הגעתי אחרי ועדה קרואה. אני ראש העיר רק שמונה שנים. אם הייתי מקבל את כל הצרכים של ראש רשות, הייתי מסיים תוך שתי קדנציות. אבל בגלל ההתנהלות של ממשלות ישראל לדורותיהן, אנחנו כערבים רשויות נתמכות. אין לנו את המקורות הראויים כמו למגזר היהודי".
3 צפייה בגלריה
yk13562007
yk13562007
הבחירות מתבססות על שיוך משפחתי. טייבה
(צילום: שאול גולן)
הבחירות לשלטון המקומי בחברה הערבית מתבססות רבות על השיוך המשפחתי. בטייבה עומד מספרם של בעלי זכות ההצבעה ממשפחה מסארווה על 6,209. המועמד חאג' יחיא בנה קואליציה עם שש משפחות נוספות, מה שמבשר על כך שמערכת הבחירות צפויה להיות צמודה ומאתגרת לכל המועמדים.
מי שייבחר לראשות העיר ייאלץ להתמודד עם לא מעט אתגרים ובראשם תחושת הביטחון האישי שכמעט ולא קיימת בעיר. מתחילת השנה אירעו ארבעה מקרי רצח בעיר, אחד מהם של אדיר גאנם, מאבטחו האישי של מסארווה, שנורה למוות בחודש אפריל האחרון, לעיני מצלמות האבטחה, כשהיה בביתן השמירה מחוץ לביתו של ראש העירייה.
"המשפחה שלי עוד לא התעשתה מהרצח של אדיר, על אחת כמה וכמה שכולנו ראינו אותו פצוע ומדמם", אומר מסארווה. "זה ילווה אותנו הרבה זמן לצערי. היו זמנים שחשבתי לפרוש. היו עליי לחצים אדירים בתוך המשפחה. שתי הבנות שלי שגרות מחוץ לטייבה, מפחדות להגיע לכאן. זה אבסורד. אבל אני חושב שאסור להיכנע".
חמו של מסארווה, עיסאם מסארווה, כיהן כראש העיר טייבה בשנים 2002-1998 ופרש מתפקידו אחרי ירי וזריקת רימונים לביתו. מסארווה עצמו עדיין מאוים ומאובטח, אך בניגוד לחמו הוא נחוש להמשיך בתפקידו. "שילמתי מחיר כבד בעניין הזה", הוא אומר. "ירו לי לבית בגלל שאני שומר על העיר שלי. אבל משפחות פשע ועבריינים לא ידרכו בעיר טייבה כל עוד אני יושב על הכיסא הזה. חד וחלק".
על אף הדברים הנחרצים, תחושת היעדר הביטחון האישי מורגשת בכל מקום בעיר. "כשמתחיל להחשיך הולכים הביתה ואם לא צריך לצאת לא נצא", מסביר אמיר חאג' יחיא, אב לשלושה. "אשתי הורידה את המשרה שלה לחצי משרה, כדי להתאים את אורח החיים לבנות שלנו, לאסוף אותן מחוגים ולהיות איתן. אי אפשר לשלוח אותן לבד לבית הספר או לכל מקום אחר. תחושת הביטחון לא קיימת בכלל".
הפעילה הקהילתית ווטפה ג'באלי היא אם שכולה, ממייסדות "אמהות למען החיים". בנה, סעד (26), נורה למוות בנובמבר 2018 במכולת המשפחתית בטייבה לעיני אביו. "על איזה ביטחון אתם מדברים?", שאלה בכאב. "ראש עיר שהמאבטח שלו נרצח – איזה ביטחון יש פה? הבן שלי נרצח. אני, כאמא, לא יכולה לשבת בבית ולשתוק כי בכלל גם בתוך הבית אתה לא מוגן. המצב שלנו קשה. כאן, בטייבה, כל יום שומעים ירי ויש אלימות ברחובות".
ריאד חאג' יחיא, תושב טייבה, מלין אף הוא על היעדר הביטחון האישי. "בשמונה שנות כהונתו של מסראווה היו כאן 10 מקרי רצח, בנוסף לאלימות ברחוב, איומים ומקרה חריג של שוד בזמן חתונה, שזה משהו חריג ביותר שלא ראינו", אמר. גם היעדרן של נשים בפוליטיקה המקומית בולט מאוד בטייבה. חברת המועצה היחידה, שמתמודדת מטעם חד"ש, היא אלמאזה ג'בארה. "יש לי מחנה תמיכה מפלגתי-דמוקרטי, לא חמולתי", היא מסבירה. "הנשים חייבות להיות חלק פעיל בפוליטיקה המקומית".
ההישג העיקרי שבו מתגאה ראש העיר מסארווה הוא בתחום החינוך. לדבריו, העיר עמדה של 52% זכאות לבגרות, וכיום, אחרי שמונה שנות כהונתו, הנתון נושק ל-90%.
את יוסף ג'ומעה, המועמד השלישי, שמתמודד ברשימה עצמאית, הנתונים לא מרשימים. "מדובר בזכאות לא אמינה", הוא טוען. "יש הקלות שהתלמידים מקבלים, אני חושב שבאופן בזוי, מבחינת טוהר בחינות הבגרות. אבל גם אם אנחנו מעל הממוצע, אנחנו לא רוצים לשמוע על זכאות כמספרים, כשהדור הצעיר מתנהג באלימות וללא מוסר. מלבד זאת, רוב ההורים בטייבה מלמדים את ילדיהם במסגרות העשרה לשיעורים פרטיים. הכל על חשבון ההורים. לכן אני לא חושב שאפשר לייחס לעירייה הצלחה כבירה אם שיעור הזכאות לבגרות קפץ באופן דרמטי".
פורסם לראשונה: 00:00, 24.08.23