7 צפייה בגלריה
טקס סיום במשטרה
טקס סיום במשטרה
מסדר חניכים במשטרת ישראל
(צילום: דוברות המשטרה)
משטרת ישראל נמצאת במשבר מתמשך שמגיע בימים אלו לשיא. בתקופה שבה האלימות ברחובות עולה על גדותיה, בחברה הערבית מונים 158 נרצחים מתחילת השנה (והמספרים מתעדכנים לצערנו מדי יום), ובמקביל יוצאים עוד ועוד תיעודים של שוטרים אלימים מהפגנות וממעצרים - המשטרה עומדת חסרת אונים מול היקף האירועים. הכאוס ברחובות משקף במידה רבה את הכאוס בתוך הארגון: עזיבות המוניות, היעדר מודלים של מנהיגות והובלה וגיוס כוח אדם ברמה נמוכה.
מנתונים שמתפרסמים לראשונה במוסף לשבת של "ידיעות אחרונות", עולה כי איכות המתגייסים לתפקידי ליבה במשטרה (סיור וחקירות) נשחקת באופן עקבי החל מ-2021 והגיעה לשפל ב-2023. טיבו של המתגייס נקבע בניקוד שניתן לו על בסיס שקלול של נתונים שונים, ובהם מבחנים פסיכוטכניים, מבחני עברית ומרכז הערכה, וכן נתוני שירות ושחרור מצה"ל. מהנתונים שהגיעו לידינו עולה כי בין השנים 2017 ו-2019 הצליחו להעלות במעט את טיב המועמדים, אבל החל מ-2019 ישנה ירידה באיכות בנקודות בודדות, וצלילה חדה בשנה וחצי האחרונות, אז ירד הניקוד הממוצע בשמונה נקודות - מ-107 ל-99.
"מדובר במספר חריג מאוד בכל קנה מידה. תמיד יש עליות וירידות קלות לפה ולשם, בשתיים או ארבע נקודות, אבל צלילה כזו אנחנו לא מכירים", מסביר בכיר לשעבר במכללה הלאומית לשוטרים, שעזב את תפקידו לפני חודשים ספורים. "המערכת מגייסת אנשים שבעבר היא לא העיפה לעברם מבט. יותר מזה - היא פונה באופן אקטיבי לאנשים שנדחו לפני שנתיים ושלוש ומבקשת מהם להגיש שוב מועמדות".
כמו כן גם תנאי הסף המינימליים לקבלה ממיינת הונמכו. בשנה האחרונה, על פי עקומה פנימית של הארגון, הם ירדו מציון 3.5 לציון 3, והנתונים מלמדים כי ישנם מועמדים שמתקבלים גם בציון 2.5 בשל מצוקת כוח האדם. "בגלל גל ההתפטרויות שהמשטרה סובלת ממנו, הורידו את הרף והוא הפך לגמיש", אומר בכיר אחר, "המכללה הלאומית להכשרת שוטרים ביקשה תוספת תקציב של שלושה מיליון שקלים בשביל לתגבר את לימודי העברית, כי רבים מהמתגייסים לא היו מסוגלים לקרוא ולכתוב ברמה מספקת. מגיעים הרבה בני מיעוטים שמתקשים להחזיק עבודות אחרות בחוץ ולכן פונים אלינו, או לחלופין אנשים עם רמה אוריינית מאוד נמוכה, שבלי התגבורים לא יוכלו לבצע גם עבודות שיטור בסיסיות".
כמו כן נודע כי באחד הקורסים האחרונים הודחו מיידית שלושה חניכים לאחר שהתגלה שהם הטרידו עשר חניכות שונות. זוהי תופעה חריגה מאוד שמעידה במשהו על טיבו של כוח האדם.
בזמן שהמתגייסים החדשים הם ברמה נמוכה יותר בכל הפרמטרים, ההכשרה שלהם הפכה לקצרה הרבה יותר. כתב ynet ו"ידיעות אחרונות" לירן לוי דיווח בחודש יוני על החלטתו של המפכ"ל יעקב שבתאי לקצר את קורס השוטרים מ-28 שבועות לשבעה שבועות בלבד במכללה. שאר ההכשרה מתבצעת למעשה בשטח, באירועי אמת, מתוך מטרה להוציא כמה שיותר מהר כוח אדם לרחוב.
כל הקורסים מתקיימים במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש – קורס השיטור הבסיסי הוא הכרחי, ואז עוברים חלק מהמסיימים לקורסי בילוש וחקירה. כל הקצינים הבכירים שאיתם שוחחנו - חלקם היו בעצמם אחראים על ההכשרות לאורך שנים - אמרו באופן חד-משמעי שקיצור קורס השיטור באופן כה משמעותי הוא מכה אנושה להכשרות, בוודאי כשהמועמדים בעלי יכולות יותר נמוכות.
7 צפייה בגלריה
ד"ר קשוע עבד אלרוחמן והזירה בטירה
ד"ר קשוע עבד אלרוחמן והזירה בטירה
"לא מזיז לעבריינים לרצוח אזרחים מחוץ לתחנת המשטרה בטירה". מנכ"ל העירייה שנורה למוות
(צילום: עיריית טירה)
"להיות שוטר זה מקצוע מורכב. בשביל להיות שוטר, אדם צריך לעבור שינוי מנטלי ממש", אומר בכאב קצין בכיר מאוד שפרש לאחרונה. "בסוף, כל מה שיש לנו זה את אמון הציבור ואת החוק שעומד לצידנו. אנחנו מדינה דמוקרטית, ולכן המשטרה לא עובדת רק על כוח. אין לה את המנדט לזה. היא חייבת לפעול בתוך ערוצים הרבה יותר עדינים, והדבר הזה נהרס על ידי ההחלטה של המפכ"ל לקצר את הקורס. בשביל להפוך אזרח לשוטר צריך לעבור איתו תהליכים פיזיים, פסיכולוגיים, עיוניים. אנחנו מסבירים לכל שוטר שכדי להצליח חייבים להתקיים ארבעה פרמטרים בו-זמנית: נוכחות, בולטות, מניעה ותגובה. זה הבסיס של משטרה במדינה דמוקרטית. לצערי, היום אנחנו נכשלים בכל הפרמטרים האלו. למה לא מזיז לעבריינים לרצוח אזרחים מחוץ לתחנת המשטרה בטירה? כי הנוכחות שם היא חסרת ערך. כי ההרתעה מתה. אדם יכול לנסוע בכביש ממטולה לאילת ולא לפגוש ניידת אחת, כי פשוט אין כוח אדם. וגם כשאדם פוגש שוטר, במקרים רבים המפגש הזה יהיה עילג, חסר או לא מקצועי.
"צמצום הקורס פוגע במשטרה באופן אנוש. בצער אני אומר שבמקום להכשיר שוטרים, אנחנו היום מכשירים צעירים שיודעים להפעיל כוח, אבל לא מספיק שיקול דעת. יכול להיות שאפשר היה לקצר את הקורס, אבל בטח לא לאורך הזה. בסופו של דבר זו לא עבודה של גאונים, אבל חייבים ללמוד אותה, חייבים לקבל חפיפה מסודרת מבעלי ניסיון. לצורך העניין, בקורס הארוך הקדישו שבוע שלם רק למעבר מלהיות אזרח ללהיות שוטר – איך להתמודד עם הערות בלתי פוסקות ברחוב, איך להגיב לציבור שהדם שלו רותח, איך לענות לאנשים שפונים אליך עם כל הקושיות שבעולם. מדובר בסדנאות אינטנסיביות, הרצאות, עבודה פסיכולוגית. חלק גדול מזה נעלם".
ואכן, 90 אחוז מהאירועים שהשוטרים היו מתרגלים בקורס במסגרת סימולציות בוטלו. במתכונת המקוצרת הם לומדים על המקרים דרך מצגת, בין היתר בנושאים רגישים כמו אירועי אלימות ואלימות במשפחה.
"יש פה חוסר הבנה מספקת של המפכ"ל ושל השר על איך עובד כוח כשהוא תחת החוק", ממשיך הקצין הפורש. "המפכ"ל שבתאי הגיע ממג"ב, שם הכוחות פועלים באופן שיותר דומה לצבא, והם לא מכירים אינטראקציות של אזרח מול השוטר הבודד. השר עצמו היה כל חייו נגד המערכת ונגד כל מה שהיא מייצגת, הוא בטח לא מבין מה המשמעות של כוח מווסת או שיקול דעת מקצועי. אז מה שקורה עכשיו הוא שאנשים לא מוכשרים מתנפצים על אזרחים ברחובות. אין להם מספיק כלים לתת מענה, הם עצמם שחוקים מאוד, וזה מגיע הרבה יותר מהר לאלימות.
7 צפייה בגלריה
.
.
צילומים: יובל חן, גיל נחושתן, שאול גולן, משטרת ישראל, גיל יוחנן, טל שחר
"לשוטר הצעיר היום אין תנאים להצלחה. החברה הישראלית מאוד מגוונת, והמודעות האזרחית הרבה יותר גבוהה מבעבר. התהליכים הללו דורשים משטרה יותר סובלנית ופחות אלימה, ובשביל זה אתה חייב אנשים ברמה יותר גבוהה. בפועל, גם הרמה ירדה וגם ההכשרה כמעט הושמדה".
הגיבוי האוטומטי שמקבלים שוטרים מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, עוד לפני בדיקת מצ"ח, הוא חלק מאותו תהליך שנותן לגיטימציה לאלימות. "אם מישהו חושב שהאמירות של השר, שמגבה גם דברים מאוד בעייתיים, עוזרות במשהו למעמד השוטר - הוא טועה", אומר בכיר במשטרה, "זה לא הגיבוי ששוטרים זקוקים לו. זה לא מסר לבנות עליו שירות ציבורי. לשוטר יש חובה וזכות להפעיל כוח בשביל לשמור על חיי אדם, והוא חייב להתייחס אל זה ביראת כבוד. אני רואה את התמונות מההפגנות, את התמונה של מגן דוד על פנים של עצור ערבי, וזה פשוט לא מקצועי בלשון עדינה. לצערי זה רק ילך ויחמיר".
במסגרת הסכם מסלולי שירות משנת 2009, שקיבל תוקף בהסכם "גג שכר" מול משרד האוצר, משטרת ישראל מחויבת לפטר עשרה אחוזים מכלל השוטרים שהתגייסו בשנה נתונה, לאחר חמש שנים מיום הגיוס, במטרה לטייב את כוח האדם. ההסכם הזה זכה לביקורת נרחבת, ודאי כששוטרים רבים עוזבים מרצונם והמשטרה במשבר חמור של כוח אדם. נראה שבפועל המטרה היא לא לאפשר העלאה של רמת השוטרים, אלא לשמור על שוטרים בדרגות נמוכות עם שכר נמוך יחסית. באופן אבסורדי, כיום המשטרה מגייסת שוטרים פחות טובים מאלו שהיא מזמנת לוועדות משמעת לקראת פיטורים. מזכיר קצת את מדינת חלם.
המשבר המתמשך בכוח האדם במשטרה הגיע לשיאו ב-2022, ולפי הצפי שנת 2023 עשויה לשבור אותו עם יותר מאלף מתפטרים. בזמן כהונתו של המפכ"ל שבתאי עזבו את המשטרה 12 ניצבים מתוך 19, חלקם על רקע יחסים עכורים עם השר או המפכ"ל. השבר נוכח לאורך כל השדרה הארגונית. גם הקורס היוקרתי "צוערי שהם", שנועד להכשיר סטודנטים לתפקידי קצונה במשטרת ישראל, סובל כעת מאתגרים שלא חווה בעבר. הקורס פועל מ-2013 ונחשב לחוד החנית של המשטרה בכל מה שקשור לגיוסים איכותיים. בשנה האחרונה התגלו גם שם קשיים בגיוס, ובארגון נאלצו להוריד את רף הקבלה. אתגר נוסף הוא לשמור על הקצינים במערכת: על פי ההסכם, כל בוגר של הקורס מתחייב לשירות של חמש שנים בארגון, אבל חלקם מעדיפים לשלם את הקנס ולצאת עוד קודם.
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בזמן כהונתו עזבו את המשטרה 12 מ-19 ניצבים. שבתאי
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool)
כפי שפורסם בטור זה לפני שלושה שבועות, משבר כוח האדם חוצה את כל השירות הציבורי. במשרדי הממשלה, במערכת החינוך וגם במשטרת ישראל יש התפוררות של המנגנונים הכי חיוניים שאמורים לתפעל את המדינה. הסיבות דומות: מגפת הקורונה, סבבי בחירות בלתי נגמרים, פוליטיזציה קשה של השירות ושחיקה בשכר ובמעמד של משרתי ציבור. ובכל זאת, לכל מערכת יש גם את המאפיינים הייחודיים לה.
המשטרה היא גוף שהתקשה להיות פופולרי במשך שנים, אבל תחת ההנהגה של שבתאי ובן גביר הבעיות התשתיתיות הפכו לאקוטיות. "הדבר הכי משמעותי בריסוק הזה הוא שחיקת מעמד השוטר. לצערי, תופסים אותנו כאויבי הציבור ולא כמשרתי הציבור", אומר קצין בכיר לשעבר. "תמיד הייתה עלינו ביקורת, אבל בסוף עובדים פה אנשים טובים ומסורים. אני אוהב את הארגון הזה בכל ליבי, אבל צריך להבין ששוטרים היום מוצאים את עצמם תחת מתקפה חסרת תקדים - של הציבור, של התקשורת, מימין ומשמאל. השוטרים והשוטרות חסרי אונים בעצמם. אין להם לאן לשאת עיניים ולא שווה להם לחטוף קללות בהפגנות והשפלות ברחוב בשביל שכר כל כך נמוך ושעות עבודה כל כך קשות. היום מאבטח מרוויח יותר משוטר מתחיל, אז למה שאנשים טובים ייכנסו למערכת? הם יצטרכו להמתין שנים עד שיגיעו לשכר משתלם.
"הצעירים היום זה לא מי שהתגייס ודמיין את הפנסיה אחרי 30 שנה. צעירים שמגיעים רוצים שירות משמעותי, להתגאות במדים, להרוויח טוב ולהמשיך הלאה. גם במקומות שנחשבים יוקרתיים במשטרה לא מצליחים לסגור פערים שמגיעים למאות אנשים. יש יותר מתפטרים ממתגייסים".
"עברנו בשנתיים וחצי האלו המון - אסון מירון, שומר החומות, הפשיעה הגואה בחברה הערבית וההפגנות", אומרת קצינה אחרת, "בסוף הציבור הוציא לנו כרטיס אדום, וזה לא משנה כמה אנשים נפלאים עובדים פה. אלו תחושות קשות מאוד, כי בלי גאוות יחידה אין כמעט משמעות או סיפוק בעבודה".
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
האשים את כולם בחוסר הביטחון ברחובות, רק האחריות חמקה לה. בן גביר
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool)
"כשיצאו התמונות של בן גביר במדי מג"ב יחד עם העוזר שלו, חנמאל דורפמן, הייתי בהלם. לראות אדם שהוא עבריין מורשע במדי משטרה, כשאנשים עבדו קשה מאוד בשביל המדים הללו, הופך את כולנו לקריקטורה", אומר קצין אחר, "המסר הוא שהמפכ"ל יעשה הכל בשביל לרצות את השר, גם אם זה להביך את כולנו. יש הרבה שוטרים שהצביעו לבן גביר, הם האמינו להבטחות שלו. לקח להם זמן להתעורר מהאשליה ולהבין שקודם כל מדובר באדם לא מקצועי. אין לו מושג איך לנהל ארגון כזה, בטח לא במצב החברתי המורכב שאנחנו בתוכו".
ביום רביעי בערב דילג השר בן גביר בין מהדורות החדשות השונות. הוא האשים את כל העולם ואשתו בכך שלאזרחי ישראל אין ביטחון בסיסי ברחובות - את התקשורת, את היועמ"שית ואת האופוזיציה. רק האחריות חמקה לה. זהו דפוס קבוע. מי שנהג לפקוד זירות פיגועים כחבר אופוזיציה בשביל לצרוח על קודמו בתפקיד ולרקוד על הדם, לא שינה את דרכיו. אותו פופוליזם פוגש כעת את אזרחי ישראל, רק שכעת יש לו הרבה יותר כוח, ולכן גם הנזק גדול בהרבה.
7 צפייה בגלריה
חסימה בכניסה לאבו סנאן
חסימה בכניסה לאבו סנאן
158 נרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה. ארבעת הנרצחים האחרונים באבו סנאן
באחד הראיונות הביט בן גביר אל המצלמה ואמר: "אני פונה אליכם, בואו, תצטרפו למשטרה". אפשר להניח שהאמירה הזו היא מס שפתיים בלבד. בשביל להכשיר שוטרים ושוטרות מצוינים חייבים סוסים דוהרים שימשכו את העגלה המקרטעת מהבוץ, ישמשו דוגמה ויתנהלו במקצועיות ובאחריות. כל האלמנטים שהשר נוהג לבוז להם. השילוב של השר הנוכחי לצד מפכ"ל חלש עם שיתוק של שנים במשטרה יצר מלכודת שיהיה קשה מאוד להיחלץ ממנה.

תגובת משטרת ישראל

"תנאי הסף לגיוס מועמדים למשטרת ישראל לא השתנו בשנים האחרונות. אכן בוצעו התאמות להליכי המיון והגיוס והפיכתם, בין השאר, לטכנולוגיים וזאת לאור התמורות בשוק התעסוקה ובתפיסת העובד את מקום העבודה.
"באשר לוועדות לשקילת המשך שירות - שקילת המשך שירותם של שוטרים מתבצעת במטרה לטייב את איכות כוח האדם בארגון. במסגרת זו נבחן עניינם של שוטרים שעל פי כלי המדידה הארגוניים אינם עומדים בסטנדרטים שהוצבו על ידי הארגון וניכרת אי-שביעות רצון מתפקודם ונתוניהם לאורך שירותם.
"לעניין קורס צוערי שהם, בניגוד לנטען, לא נרשמה ירידה בביקוש. הצוערים נבחרים לאחר מיון קפדני לתוכנית, סטודנטים מצוינים בעלי פוטנציאל פיקודי. בתוכנית זו, כמו בתוכניות מקבילות במגזר הציבורי, אנו פוגשים את אתגרי שימור כוח האדם האופייניים לעולם העבודה בעת הזו. הליווי והמעטפת של התוכנית מסייעים להתמודדות עם אתגרים אלה. צוערי שהם מהווים כוח איכותי המשולב בתחנות המשטרה ותורם רבות למשטרת ישראל.
"בנוגע לקורס הכשרת שוטרים - בניגוד לנטען, אורכו של הקורס לא קוצר וכארגון לומד המתאים עצמו לאתגרי שימור כוח האדם, בוצעו בקורס התאמות ושינויים רלוונטיים.
"נדגיש כי המשאב הארגוני החשוב ביותר שנותן שירות לציבור הוא המשאב האנושי, כ-32 אלף השוטרים והשוטרות הפועלים במסירות ובכל ימות השנה לביצוע מגוון המשימות שלפתחה של המשטרה ולמען הציבור, ופיקוד המשטרה ימשיך לדאוג לביטחונם, צורכיהם ורווחתם של כלל המשרתים בחיל.
"משטרת ישראל תמשיך להיות ארגון לומד, המשכלל את תהליכי הגיוס, הלמידה, פיתוח ושימור כוח האדם, תוך ביצוע התאמות רלוונטיות לצורכי ורוח התקופה. כל ניסיון להציג את משטרת ישראל באופן אחר הינו שגוי ומטעה.
"משטרת ישראל רואה בחומרה רבה מעשים שהינם בניגוד גמור לערכי הארגון. עניינם של השלושה נחקר על ידי מח"ש והם הוצאו במיידי לחופשה כפויה".
תגובת המשטרה איננה תואמת את הנתונים החד-משמעיים המצויים בידינו, ואף סותרת מידע שגלוי לכל באתר משטרת ישראל עצמה, כמו למשל קיצור קורס השיטור.
פורסם לראשונה: 00:00, 25.08.23