ההחלטה המקוממת להריסת השביל הנגיש: שני בני אדם תקועים בביתם כבר יותר משבוע, אין צפי לבניית הרמפה החדשה שתאפשר את יציאתם - ונראה שלאף אחד לא אכפת.
בשבוע שעבר החלו להתבצע עבודות פינוי בינוי בבניין הסמוך לביתם של שמעון כהן ודוד אפריאט בשכונת קריית היובל שבירושלים. אף על פי שכהן התריע כבר לפני כמה שבועות על הסכנה שבהרס שביל הגישה לעיריית ירושלים, ואף שהיה בקשר עם הקבלן - הגישה היחידה המונגשת לנכים של הבניין נחסמה.
3 צפייה בגלריה
התושבים החווים בעיות נגישות בביתם בירושלים
התושבים החווים בעיות נגישות בביתם בירושלים
"נעלו אותי עד להודעה חדשה". שמעון והשביל שנהרס
( צילום: גלעד כהן)
3 צפייה בגלריה
yk13570416
yk13570416
המעבר לפני שנחסם. לא ברור מתי ואם ייבנה שביל גישה חדש
בעיריית ירושלים טוענים כי מדובר בשטח פרטי ולכן אין אפשרות לבנות שביל גישה חדש ללא הסכמה של דיירי בניין נוסף, והקבלן אומר כי כשיביאו תוכנית עם חתימה של העירייה וחתימות השכנים הוא יבנה מכיסו רמפה. בינתיים כאמור שני אנשים עם מוגבלות לא יכולים לצאת מביתם - ללא צפי לפתרון.
שמעון כהן גר בקריית היובל כבר 40 שנה. כשהיה בן 35 התגלתה אצלו טרשת נפוצה, ובמהלך השנים הפך לאדם עם מוגבלות שמתנייד בקלנועית. בשבוע שעבר יצא שמעון מביתו וראה כי השביל נחסם. לבסוף, בעזרת שניים מילדיו, הצליח להגיע אל הכביש. כבר באותו ערב פנה שמעון לכמה גורמים בעירייה וגם ליהודה רחמים, הקבלן שאחראי על פרויקט פינוי בינוי בבניין הקרוב לביתם של שמעון ודוד.
"זה לא אנושי לחסום את המעבר שהיה השביל הנגיש היחיד. צריך לסדר שביל גישה חדש לפני שהורסים את הישן", אמר כהן. "לא מפריע לי שרוצים לשדרג ולחדש את ירושלים, אבל למה אני צריך לסבול? חסמו לי את העצמאות. בשורה התחתונה נעלו אותי בבית עד להודעה חדשה".
3 צפייה בגלריה
התושבים החווים בעיות נגישות בביתם בירושלים
התושבים החווים בעיות נגישות בביתם בירושלים
"מרגישים במעצר בית"
שכנו של שמעון כהן, דוד אפריאט, גר בבניין בירושלים כבר 60 שנה. כשהיה ילד חלה במחלת הפוליו, ולפני כשנתיים עבר אירוע מוחי ומאז הוא נעזר במטפל. "אני מרגיש במעצר בית. אין לי ניידות בכלל. אני מצפה שיגיעו אלינו וייתנו לי בית חלופי. אבל בינתיים לא נראה לי שבשנתיים הקרובות אוכל לצאת מהבית. העירייה חייבת לעזור לנו".
בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" טען קבלן הבניין יהודה רחמים כי אינו יכול לבנות שביל חדש מכיוון שלא מדובר בשטח שהוא שלו: "אני מבין אותם ואני בעדם. יזמתי פנייה למחלקת הרווחה של עיריית ירושלים ולעוד מחלקות. למרות שאני לא חייב, הייתי מוכן לעשות את ההנגשה. אני אבנה את הרמפה על חשבוני". לדבריו, "נשאר רק להחתים את התושבים. אני מקווה שזה יקרה כבר שבוע הבא. אני שמח שהם פנו לעיתונות ואולי יצליחו להזיז את הדברים. זה עצוב לנו, אבל זה צריך לבוא גם מהעירייה".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים פועלת למציאת פתרון להנגשה חלופית אל מול היזם. עד כה לא התקבלה הסכמת הדיירים, בעלי השטח, לפתרון זה, והדיאלוג בסוגיה נמשך. בשל העובדה כי מדובר בשטח פרטי, לעירייה לא קיימת סמכות חוקית לאכוף פתרון כזה או אחר. יודגש כי המעבר נמצא בשטח פרטי, כאשר הפונים השתמשו במשך שנים במעבר זה לפנים משורת הדין".
פורסם לראשונה: 00:00, 30.08.23