יחידת הסייבר בלהב 433 קיימה בחודשים האחרונים חקירה סמויה אחר חברה ישראלית מרמת גן שפיתחה "תוכנת עוקץ" שמאפשרת לארגוני פשיעה בארץ ובחו"ל להונות משקיעים במטבעות דיגיטליים בהיקף של עשרות מיליוני אירו. מי שככל הנראה עומדים מאחורי העוקץ המתוחכם הם ארגוני פשיעה בחו"ל ובישראל, בהם הארגונים של ג'רושי, חייא ומולנר, וארגון מוסלי. אתמול פשטו שוטרי היחידה על משרדי החברה ועצרו שישה חשודים, בהם המנכ"ל, רואה חשבון ובעלי תפקידים נוספים. חוקרי להב 433 עיכבו לחקירה עשרות חשודים נוספים.
במסגרת ההונאה, עבריינים הקימו ברחבי הארץ מוקדים טלפוניים שפונים למשקיעים באירופה ומציעים להם להשקיע בקריפטו. הקורבנות מקבלים שם משתמש וסיסמה לאזור אישי באינטרנט שבו הם יכולים לראות את "תיק ההשקעות" ולעקוב אחר התשואות. מי שפיתח את התוכנה ששולטת בנתונים ומזייפת אותם היא חברה ישראלית שיושבת במשרדי יוקרה ברמת גן, סמוך למתחם הבורסה. התוכנה מציגה לקורבנות תיק השקעות פיקטיבי ומביאה אותם להמשיך ולהשקיע כספים רבים, אך ברגע שבו הלקוח מבקש למשוך את הכסף, הדבר אינו קורה ואז המשקיעים מבינים שנפלו לתרמית. המשקיעים שנעקצו הם אזרחי סרביה, אוקראינה, גיאורגיה, קוסבו, גרמניה, ספרד וישראל.
2 צפייה בגלריה
yk13578649
yk13578649
שוטרים במשרדי החברה
(צילום: נמרוד גליקמן)
חוקרי להב 433 הצליחו להגיע בחודשים האחרונים לכמה מוקדים ברחבי הארץ שארגוני הפשיעה הפעילו ולסגור אותם. אלא שאותם ארגוני פשע המשיכו והקימו מוקדים חדשים, ולמשטרה היה ברור שעליה להשתלט על החברה שמפתחת את תוכנת העוקץ שמאפשרת לעבריינים לייצר תיק השקעות פיקטיבי. חקירה סמויה של יחידת הסייבר בלהב 433 שהתקיימה בחודשים האחרונים הובילה את חוקרי יחידת הסייבר למשרדי החברה, שם פיתחו ותיחזקו עבור ארגוני הפשע את התוכנה שמאפשרת להם להציג ללקוח תשואות פיקטיביות.
במשטרה הגדירו את החברה הזו "ראש הנחש", והחליטו לפשוט על המשרדים במטרה לגדוע את המשך הספקת התוכנה לארגוני הפשע בארץ ובחו"ל. מדובר בחקירה משותפת עם הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, רשות המסים ומשרד התובע הראשי לפשיעת סייבר של מדינת בוואריה בגרמניה. חוקרי המשטרה הגרמנית הגיעו לארץ והצטרפו אל הפשיטה על המשרדים ברמת גן. במהלך הפשיטה המשטרתית היה ניתן להבחין כי מרבית העובדים במקום הם צעירים. ניכר היה שלחלק מהעובדים החשודים אין עבר פלילי והם ניסו לעשות כסף קל.
2 צפייה בגלריה
yk13578647
yk13578647
(צילום: נמרוד גליקמן)
מהחקירה הסמויה עלה כי החשודים העבירו את כספי הקורבנות לחשבונות בנק במדינות שונות בעולם, בהן גרמניה, צ'כיה והונגריה והם נפתחו ותופעלו על ידי חברות קש, סוכנים פיננסיים או ספקי שירות תשלום. החוקרים מגרמניה גבו מאות רבות של עדויות מהקורבנות בהיקף עבירה של כ-16 מיליוני אירו בגרמניה בלבד.
כלל החשודים הגיעו אתמול בבוקר לעוד יום שגרתי של עבודה והופתעו כאשר חוקרי להב הגיעו אל משרדי החברה. השוטרים דרשו מכלל החשודים לשבת כל אחד במקום שלו ודרשו שלא יגעו במחשבים. החשש של המשטרה היה שאחד העובדים בחברה יפיל את המערכת שמעלה את תוכנת העוקץ, ועל כן המשטרה פשטה במהירות על המקום, תפסה עשרות מחשבים ועצרה באופן מיידי את פעילות התוכנה שמסופקת אונליין לארגוני הפשע, מה שכעת מקשה עליהם להמשיך ולבצע את הונאות הקרפיטו.
החשודים שנעצרו יובאו היום להארכת מעצר בבית משפט השלום בראשון לציון.
סנ"צ דודי קץ, מפקד יחידת הסייבר בלהב 433, מסר: "הצלחנו לגדוע את 'מפל הפשיעה' ולהפיל מאות מוקדים שהונו קורבנות רבים. מדובר בפעילות ייחודית גם בהיבט הבינלאומי שבה, תוך שיתוף פעולה עם מדינות רבות וצוות חקירה מגרמניה. שילוב זרועות ושיתוף פעולה בינלאומי הובילו לפעילות ענפה וייחודית שניטרלה משמעותית את ההתנהגות העבריינית של החשודים".
עורכי הדין שי רודה ואורי גולדמן, שליוו בחקירה את אחד החשודים - מתכנת בכיר בחברה - מסרו: "מרשנו מכחיש כל קשר לחשדות ונראה כי בהמשך החקירה גם נצליח לשכנע בכך את חוקרי הסייבר".
פורסם לראשונה: 00:00, 05.09.23