נסיעות הבכורה של הרכבת הקלה בגוש דן עלו לכותרות דווקא מסיבות לא חגיגיות במיוחד: פעילי מחאה אזקו את עצמם לקרונות והפריעו לרכבות לנוע בסיום השירות בימי שישי. הסיבה: החלטת הממשלה לא להפעיל את הרכבת בשבתות. "נשמור על הסטטוס-קוו שלנו כמדינה יהודית גם ברכבת הקלה", הצהירה שרת התחבורה מירי רגב ימים אחדים לפני פתיחת הקו - והאות לתסיסה הציבורית ניתן.
אבל סוגיית הפעלת תחבורה ציבורית בשבת לא נולדה כמובן בחודש האחרון. היא הפכה מזמן לנקודה שאולי הכי מאיימת על הסטטוס-קוו בישראל. כיום, רק בעיר אחת, חיפה, פועלים בשבת קווי אוטובוס וקו מטרונית בצורה רשמית, מכיוון שמדובר בעיר מעורבת שבה מתגוררים גם תושבים ערבים. במרבית הערים בישראל לא תראו אוטובוסים נעים מרדת החשיכה בשישי ועד מוצאי השבת. במציאות הזו החליטו חלק מהרשויות המקומיות לצד יזמים פרטיים לא לבנות על הממשלה, לקחו את העסק לידיים ומספקים קווי תחבורה ציבורית מיוחדים בסופי השבוע.
6 צפייה בגלריה
yk13585113
yk13585113
תל אביב: הקווים מגיעים אל החופים ואל מרכזי הבילוי בעיר
(צילום: דנה קופל)
6 צפייה בגלריה
שרה, משתמשת בקווי הסופ"ש
שרה, משתמשת בקווי הסופ"ש
שרה לוי נוסעת מביתה לים: "חבל לי על אנשים שאין להם את זה"
(צילום: דנה קופל)

תל אביב והמרכז

כשרועי שוורץ תיכון הגיע לתל אביב מחיפה, הוא גילה שדווקא בעיר ללא הפסקה לא ניתן להתנייד בסוף השבוע ללא רכב פרטי. מכאן הגיע הרעיון להפעיל קו אוטובוס שיפעל במימון פרטי בשבת. הוא הקים את "נוע תנוע" - ארגון ללא מטרת רווח שנועד לספק את השירות. הביקוש היה גדול, והארגון רתם אליו עיריות מרחבי המרכז שמפעילות כיום קווים רבים אל החופים ומרכזי הבילוי. לקווים האלה קוראים נעים בסופ"ש.
שרה לוי, תושבת תל אביב, נוסעת בשבתות בבוקר בקו 705 של נעים בסופ"ש מביתה לים: "זה חמש תחנות מהבית לים. חבל לי על אנשים שאין להם את זה, כל כך נחמד פה, כיף להתאוורר". באוטובוס משתמשים גם אנשים שמגיעים לעבודה ובני נוער שאין ברשותם רישיון. יונתן בוחניק ומיקה בר לב, בני 15, המתינו אתמול בתחנה בקריית אונו לקו 716, שחולף בעיר בדרכו לתל אביב במסגרת המיזם. השניים תכננו להגיע בעזרת הקו לעיר הגדולה ולאכול ארוחת צהריים בנווה צדק. "ברגע שהחלטנו שזה מה שבא לנו לעשות השבת, ידענו שנעשה את זה בעזרת האוטובוס", סיפרו.
6 צפייה בגלריה
שבת בדרכים : פרויקט תחבורה ציבורית בשבת של העיריות והמועצות המקומיות
שבת בדרכים : פרויקט תחבורה ציבורית בשבת של העיריות והמועצות המקומיות
עודד ושולה ממבשרת ציון: "מקווים שלא ייכנעו לדתיים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אינפו אינפוגרפיקה תחבורה ציבורית שבת ערים מיזמים מיזמי נעים סופ"ש

אזור השפלה

התחבורה הציבורית בשבת אפשרה אתמול לגל בר מרחובות לנסוע עם אשתו מעיין לראות סרט ביס פלאנט בראשון לציון, ולשמואל חוגי מתל אביב לקפוץ לארוחה אצל ההורים בשוהם.
בתחילת אוגוסט החל לפעול ברחובות מיזם בשם "שבוס", שבאמצעות מימון המונים אפשר הפעלת תחבורה ציבורית בחינם לחוף הים בראשון לציון, למתחם בתי הקולנוע יס פלאנט ולסופרלנד. "יש לנו רכב אבל אני בעד תחבורה ציבורית טובה", אמר בר. לדבריו, "בים קשה למצוא חניה. לרבים גם אין רכב וזאת האופציה היחידה".
חברת מועצת העיר רחובות איטל אלשיך, שהובילה את מיזם "שבוס", מסרה: "זו אלטרנטיבה זמנית. מטרת העל היא לייצר עובדה מוגמרת ולכונן מציאות שבה יתווסף לתקציב העירוני לשנת 2024 סעיף הוצאה למימון תחבורה בשבת".
"אני במודע לא מחזיק רכב וזה דבר שהמדינה הייתה צריכה לעודד", אמר שמואל חוגי (29). "לפני המיזם, כל פעם שרציתי לבקר את ההורים בסופי שבוע, אבא שלי היה מגיע לתל אביב לאסוף אותי ומחזיר אותי בסוף הארוחה. מאז ששוהם הצטרפה למיזם יש לי אפשרות לא להיות תלוי באבא שלי ואני יכול לבקר אותם. האוטובוסים תמיד מלאים".
6 צפייה בגלריה
לילך, משתמשת בקווי הסופ"ש
לילך, משתמשת בקווי הסופ"ש
לילך: "צריך משהו מסודר שנוכל לסמוך עליו מבלי להירשם מראש"
(צילום: גיל יוחנן)
6 צפייה בגלריה
yk13585106
yk13585106
נוסעים בנס ציונה
(צילום: שאול גולן)

ירושלים והסביבה

ביוני האחרון החלה המועצה המקומית מבשרת ציון להפעיל את קו 715, הנוסע בסוף השבוע מהיישוב הסמוך לירושלים ולתל אביב. בתחנת האוטובוס שמול הקאנטרי במבשרת, קצת לפני כניסת השבת, עודד ושולה יסעור מחכים לאוטובוס לתל אביב כדי לבקר בני משפחה. "אנחנו בעד תחבורה ציבורית בשבת", אמר עודד, והוסיף על יוזמת המועצה ש"חבל שזה רק 'פרטיזני' כזה ולא ממוסד". שולה סיכמה: "אני מקווה שראש המועצה לא ייכנע לדתיים והפרויקט יימשך אחרי הבחירות".
לקראת הבחירות הקרובות, תנועת "התעוררות" שרצה בבחירות למועצת העיר ירושלים התחילה גם היא בפרויקט של תחבורה ציבורית חינם בשבתות. נדרשת הרשמה מראש ויש הגבלת מקומות. ביום שבת בשעה 10:00 בבוקר בשכונת בית הכרם, לילך סיוון המתינה לקו לחוף הים בתל אביב. "אני לא מחזיקה רכב, אני משתמשת בתחבורה ציבורית. אני חושבת שצריך משהו יותר מסודר שאנשים יכולים לסמוך עליו גם בלי להירשם מראש", אמרה.
בתחנת קינג ג'ורג-בן יהודה עלתה על המיניבוס הילה, צעירה נוספת שביקשה להגיע לחוף הים. היא סיפרה שגם היא לא מחזיקה מכונית פרטית, מפחדת ממש מנהיגה, ולכן "תלויה בתחבורה ציבורית כל הזמן. בשבוע שעבר רציתי להירשם ולא היה מקום והשבוע הצלחתי בשנייה שזה נפתח. זה מוגבל ל-50 מקומות וזה לא מספיק".
נועה שלום מ"התעוררות", האחראית על הפרויקט, מסרה: "יש פה ציבור גדול שאין לו איך להתנייד ואנחנו רוצים לתת להם פתרון. הפתרון שאנחנו מציעים פה מטרתו לשמור גם על הצביון בירושלים ולא לתקוע לאף אחד אצבע בעין. זאת התשובה הכי טובה לקיצוניות ולקיצוניים שמאיימים על העיר".
6 צפייה בגלריה
שבת בדרכים : פרויקט תחבורה ציבורית בשבת של העיריות והמועצות המקומיות
שבת בדרכים : פרויקט תחבורה ציבורית בשבת של העיריות והמועצות המקומיות
כיום אין מיזמי תחבורה ציבורית בשבת בדרום. נוסעים בקווי סוף השבוע
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אינפו אינפוגרפיקה תחבורה ציבורית שבת ערים מיזמים מיזמי נעים סופ"ש

אזור הדרום

ההיסטוריה של התחבורה הציבורית בשבת בדרום קצרה יחסית. שני מיזמים פרטיים בבאר שבע ובאשדוד נחלו הצלחה, אבל הפעילות הופסקה עם תחילת מגפת הקורונה. היום לא תמצאו מיזמי תחבורה ציבורית בשבת בדרום. את ימבוס הקימו ב-2017 קבוצת סטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון שבבאר שבע. מיכל קטושבסקי, שכבר הספיקה לעבור לחולון, הייתה מיוזמות המהלך: "אני מאוד מקווה שבחולון תהיה תחבורה ציבורית בשבת יום אחד. בבאר שבע זה היה ממש צורך, כמו חמצן".
על רקע הבחירות הקרובות יש מספר צעירים שרצים למועצה שמבקשים לקדם תחבורה ציבורית בשבת. טימור מיכאלי, שעומד בראש תנועת "הבארשבעים", אמר כי "אנשים רוצים לצאת בסוף השבוע, ויש אלפים שלא היו בפארק בגלל היעדר נגישות. סוף השבוע בבאר שבע מת".
באשדוד פעל בעבר מיזם שבוס כאגודה שיתופית, שגייסה את הכסף מהציבור. "הקו פעל עד לקורונה", סיפר אלכס פאנוב, תושב העיר וחבר תנועת "אשדודים", המורכבת מחילונים ודתיים. לדבריו, "פגשתי על האוטובוסים עובדי קבלן שאין להם איך להגיע לעבודה, אם חד-הורית שנסעה לים עם הילד שלה, נכדים שנסעו לבקר בבתי אבות. סיפורים מרגשים. כשרואים את הדברים האלה מבינים כמה שיש בזה צורך חברתי חיוני".
פורסם לראשונה: 00:00, 10.09.23