4 צפייה בגלריה
yk13592576
yk13592576
אלפי מבנים חדשים עלולים לקרוס ברעידת אדמה. בית הספר בגין ברחובות
(צילום: אבי מועלם)
כ-8,000 מבנים חדשים, בהם גם מבני ציבור שנבנו בשנים האחרונות, עלולים לקרוס בעת רעידת אדמה, מאחר שאיכות הבטון שממנו נבנו, והתאמתו לתקני הבטיחות, לא נבדקה כראוי ובחלק מהמקרים אף זויפה הבדיקה. כך נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות".
בשנת 2020 פתחה היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433 בחקירה גלויה נגד מעבדת "אסית הנדסה", בחשד לעבירות של קבלת דבר במרמה, זיוף ועבירות בתאגיד. "אסית הנדסה" פעלה כמעבדה שמוסמכת לבצע בדיקות לבטון שמשמש למבנים.
4 צפייה בגלריה
צילום אווירי של ההרס באנטקיה בטורקיה
צילום אווירי של ההרס באנטקיה בטורקיה
"יכול לקרות פה מה שקרה בטורקיה - רק אחרי רעידת אדמה גילו את גודל השחיתות". מימדי ההרס במחוז הטאי שבמדינה
(צילום: AP)
במסגרת החקירה מופו כ-8,000 תעודות איכות לבטון שהנפיקה החברה ללקוחות שונים ברחבי הארץ, אלא שמהממצאים עלה שבחלק מהמקרים נופקו תעודות התקינות, מבלי שבוצעה כל בדיקה. לפי החשד, בחלק אחר מהמקרים בוצעו בדיקות איכות לבטון, אך הן לא נעשו על ידי עובדים שהוסמכו לבצע בדיקות שכאלה. לפי החשד, חלק גדול מהתעודות נחתמו על ידי מזכירה בחברה, שלא הוסמכה כבודקת בטון. החשש הגדול הוא שלא ניתן לדעת האם הבטון שנעשה בו שימוש לבניית אותם מבנים, אכן עונה לדרישות האיכות של מהנדסי הבניין שחתומים על המבנה, וזאת, לכאורה, ללא ידיעתם.
בין המבנים שנבנו בבטון שאושר על ידי "אסית הנדסה" ושרמת איכותו ובטיחותו מוטלת בספק, ניתן למנות את בית ספר בגין ברחובות; אולם אירועים מוכר בשפלה; הפגייה בבית החולים הלל יפה בחדרה; בניין באוניברסיטת אריאל, ועוד אלפי מבנים ברחבי הארץ.
"את תכונות הבטון מזהים רק אחרי הרס. לכן עושים את בדיקת הבטון כשהוא טרי במעבדות, וזה נותן לנו יכולת לחזות מה יקרה לבטון באתר, ומה רמת החוזק שלו", הסביר יהודה תורג'מן, מומחה בבטון ובכשלים בבטון. "רוב מפעלי הבטון בארץ עובדים תחת אבטחת איכות. החוק קבע שהבדיקה תיעשה על ידי מעבדה מוסמכת. הבעיה היא מה התקנים שיש לבטון הזה, כמו תקני חוזק. הבטון ברובו הוא שלד הבניין, אם השלד פגום, כולנו זוכרים מה קרה בחניון שקרס ברמת החייל".
לדבריו, "כשהבטון שמספק את החוזק של השלד לא תקין, אז גם רעידת אדמה קטנה יכולה לזעזע את המבנה. במקרה הטוב לעשות בו סדקים, במקרה הגרוע למוטט אותו. כשמהנדס מתכנן בניין ל-50 שנה לפחות, הוא יוצא מנקודת הנחה שכולם פועלים על פי חוק. זה כמו שמי שמתדלק את המכונית שלו מניח שהדלק נבדק ואושר לתדלוק, ואם פועלים אחרת זה מסוכן מאוד. יכול לקרות פה מה שקרה בטורקיה - שם רק אחרי רעידת אדמה גילו את גודל השחיתות. חייבים לבצע בדיקות למבנים האלה".
4 צפייה בגלריה
yk13592484
yk13592484
לפי החשד, ב"אסית הנדסה" ביצעו עובדים לא מוסמכים בדיקות איכות לבטון. אוניברסיטת אריאל
(צילום: יריב כץ)
עשרות מעובדי המעבדה נחקרו כחשודים, ותיק החקירה הועבר לפרקליטות הפלילית, כדי לבחון הגשת כתבי אישום נגד המעורבים בזיוף. במקביל הועבר התיק גם לפרקליטות האזרחית, להמשך טיפול במבנים שנבנו באמצעות אותו בטון שאיכותו מוטלת כעת בספק.
אלא שבימים הקרובים צפויה הפרקליטות הפלילית להודיע על סגירת התיק, מחוסר ראיות. זאת על אף שהן במשטרה והן בפרקליטות אין מחלוקת על כך שבחברה בוצעו עבירות פליליות. גורמים בפרקליטות הפלילית אמרו ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" שהחקירה לא הצליחה למצוא ראיות כלפי עובדים ספציפיים בחברה. בפועל, על אף שבוצעו עבירות בטיחות חמורות שעלולות לסכן חיים, במקום להתעקש על המשך חקירה, הוחלט לסגור את התיק.
מנגד, בפרקליטות האזרחית לא קפאו על השמרים. מכתבים נשלחו למשרדים ולרשויות השונות, כדי להתריע על חשש לבטיחותם של אותם עשרות אלפי מבנים, ועל הצורך לבצע להם בדיקת בטיחות באופן מיידי.
באוגוסט 2022, לפני יותר משנה, פנתה הפרקליטות האזרחית במכתב למשרד ראש הממשלה והתריעה בנושא, אלא שמשרדי הממשלה מגלגלים אחריות מאחד לשני, המבנים לא נבדקו, ובאותם מבנים כלל לא יודעים על חשד לבעיית איכות הבטון שממנו הם בנויים. בפרקליטות טוענים שאין להם סמכות לכפות ביצוע בדיקות בטיחות למבנים.
4 צפייה בגלריה
yk13592496
yk13592496
משרדי הממשלה מגלגלים אחריות מאחד לשני. בית החולים הלל יפה בחדרה
(צילום: אלעד גרשגורן)
"הפרקליטות נקטה בכל הכלים העומדים לרשותה, ואף פעלה מעבר למקובל בעניין זה", נמסר מהפרקליטות בתגובה. "בחינת הראיות שאספה המשטרה, לרבות בהשלמות החקירה שבוצעו לבקשת הפרקליטות, העלתה כי החקירה המשטרתית לא הצליחה לייחס את ביצוע העבירות לחשודים ספציפיים ברמה הנדרשת במשפט הפלילי. לפיכך, לא נותרה לפרקליטות כל ברירה אלא לסגור את התיק.
"אשר למישור האזרחי, עם היוודע החשדות ביחס לחברה, הפרקליטות האזרחית הביאה להשעיית פעילותה. הפרקליטות עמדה בקשר עם המשטרה והתריעה שוב ושוב בפני משרדי הממשלה הרלוונטיים, בכתב ובפגישות שערכה. יתר על כן, לאחר חילופי הממשלות הגדילה הפרקליטות והביאה את הנושא לידיעת בעלי התפקידים החדשים, כדי לוודא שהעניין לא ייפול בין הכיסאות".
מבית החולים הלל יפה נמסר: "לבית החולים לא נעשתה פנייה בנושא מעולם. בניית המבנה נעשתה בצורה מפוקחת, רשמית, על ידי קבלן מורשה שנבחר במכרז פומבי. כן התקבלו כל האישורים לפני איכלוסו, כנדרש וכמקובל".
מעיריית רחובות נמסר: "לעיריית רחובות נודע על כך לראשונה מפנייתכם. נבקש לקבל את מלוא המידע בהקדם האפשרי על מנת שנוכל לבצע בדיקות נדרשות ולפעול בהתאם".
פורסם לראשונה: 00:00, 14.09.23