"בערב יום הכיפורים שמתי את דדו בבית כדי שיתרחץ. בסביבות השעה עשר בלילה ראיתי שהוא לא מתקשר כדי שאחזיר אותו, והחלטתי לנמנם קצת. בארבע בבוקר מתקשר אליי ראש הלשכה ואומר: 'נעים, לך תביא את הרמטכ"ל מהבית'", סיפר נעים כהן (86), שהיה הנהג של הרמטכ"ל דוד אלעזר במשך 16 שנה.

3 צפייה בגלריה
yk13601743
yk13601743
נעים כהן
(צילום: טל שחר)
50 שנה אחרי אותו ערב יום הכיפורים, כהן משחזר את הימים שבהם היה צמוד אליו בסיטואציות האינטימיות, הקשות והמורכבות ביותר. באותה תקופה הנהג היה גם העוזר האישי, היועץ והפסיכולוג. "דדו גידל אותי וחיתן אותי. אהב את הילדים שלי", סיפר כהן.
הוא זוכר רגעים שבהם ראה בעיניו את המחדלים והאדישות לפני המלחמה. "היה מרגל שהודיע שעומדת לפרוץ מלחמה. אהרן יריב טס אליו ואישר שהוא דובר אמת, אבל לא הייתה דחיפה מהממשלה ומשר הביטחון. גולדה מאיר פחדה ממשה דיין, בגלל זה היא לא נתנה לדדו לגייס חיילים".
3 צפייה בגלריה
yk13601639
yk13601639
"הוא גידל אותי". דוד אלעזר (משמאל) ולצידו נעים כהן
בזמן המלחמה היה נוכח בפגישה טעונה בין הרמטכ"ל לשר הביטחון. "הייתי עם דדו במדרגות, ודיין בא ואמר לו, 'אני הולך להודיע בטלוויזיה על חורבן בית שלישי'. היה להם ויכוח רציני. אם הוא אומר חורבן בית שלישי, הצבא ירים ידיים. הבנתי שמשהו פה לא בסדר ולא נתתי לאף אחד לעלות או לרדת במדרגות. בסוף דדו הוריד אותו מזה".
השהות הממושכת לצד הדרג הבכיר והחשיפה לקשיים ולאבידות, הפכו את כהן מודאג ועצוב. "לרוב הקצינים הבכירים היו גם ילדים או בני משפחה שנפלו. זה היה בית משוגעים, אני לא יודע איך הם עבדו".
3 צפייה בגלריה
נעים כהן, נהגו הצמוד של הרמטכ"ל דוד דדו אלעזר
נעים כהן, נהגו הצמוד של הרמטכ"ל דוד דדו אלעזר
"ועדת אגרנט הייתה שקר וכזב". נעים כהן
(צילום: טל שחר)
דדו התפטר לאחר המלחמה, בעקבות תוצאות ועדת אגרנט. כהן: "כשהייתה ישיבת ממשלה בירושלים הנהגים היו יורדים למקלט ומשחקים קלפים. פתאום אמרו לי שהרמטכ"ל קורא לי. הוא אמר לי, 'קודם כל תהיה רגוע, אני מתפטר מהצבא'. לא יכולתי לדבר. שדדו יתפטר אחרי כל מה שהוא עשה במלחמה? היום אני אומר, ועדת אגרנט הייתה שקר וכזב".
הוא סיפר על רגע אחד לאחר ההתפטרות שבו חשש לדדו, וייתכן שחשב כי הוא רוצה לשים קץ לחייו. "הוא ביקש שאקח אותו למלון, ושאשאיר אצלו את האקדח. קפאתי. הוא היה במצב לא טוב, אבל לא יכולתי להתווכח איתו. אחרי שעתיים בערך הוא יצא ואמר, 'בוא, נוסעים למטכ"ל'".
כשנתיים וחצי לאחר תום המלחמה, בגיל 50, דדו לקה בהתקף לב בעת ששחה בבריכה בנווה אביבים, ונפטר. "היושר שלו שיגע אותי. חבל לי עליו מאוד, לא הגיע לו למות ככה. אני עד היום לא מאמין. דדו איננו?".
פורסם לראשונה: 00:00, 21.09.23