במערכת הביטחון נרשמה אופטימיות רבה בעקבות החתימה אתמול (חמישי) מול גרמניה על עסקת מכירת הנשק הישראלי הגדולה בכל הזמנים – שעשויה לפרוץ את הסכר לעוד מדינות באירופה המעוניינות ב"חץ 3". אחרי שהחזקה שבמדינות האיחוד הצטיידה במערכת ההגנה ליירוט טילים ארוכי טווח בחלל, מקווים במערכת הביטחון כי היא בדרך להיות כיפת הברזל של היבשת.

הגרמנים התעניינו במשך שנים ב"חץ 3", שמהווה את שכבת ההגנה הגבוהה והראשונה לטילים מחוץ לאטמוספרה, וכמותה אין כיום לצבא הגרמני. ב-2019 הועברה פנייה ראשונה לישראל אך משבר הקורונה שפרץ הקפיא את המהלך. הפלישה של רוסיה לאוקראינה גרמה לקנצלר אולף שולץ לחמש את צבאו בהיקפים שלא נראו באירופה מאז מלחמת העולם השנייה, ולגרמנים הייתה דרישה חד־משמעית: אנו צריכים את "חץ 3" כמה שיותר מהר, למרות שמדובר במערכת מורכבת וגדולה.
תחילה האמריקנים, כשותפים מלאים לפרויקט החץ מראשיתו בשנות ה-90 המוקדמות, ומייצרי המיירטים שלו, היו חייבים להסכים לעסקה. אחרי שהאישור הגיע מהממשל בקיץ, הגרמנים השתוקקו להעביר את ה"מנה הראשונה" לייצור מיידי עבורם, בסכום של כ-600 מיליון יורו. לשם כך מנכ"לי משרדי הביטחון וההגנה היו צריכים לחתום על העסקה, כפי שאירע אתמול במשרד ההגנה בברלין. בנוסף לכך, שרי הביטחון יואב גלנט ועמיתו בוריס פיסטוריוס, חתמו על הסכם גג להרחבת שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות.
1 צפייה בגלריה
yk13610990
yk13610990
השר גלנט ועמיתו הגרמני פיסטוריוס, אתמול
(צילום: FABRIZIO BENSCH, רויטרס)

הסכום הראשון יועבר לישראל כבר בימים הקרובים, ואז יחל במפעלי התעשייה האווירית ברחבי הארץ מרוץ החימוש. מאות עובדים ומהנדסים יפעלו סביב השעון כדי לעמוד ביעד השאפתני שהציבה ברלין: סוללת "חץ 3" מבצעית ראשונה עם המכ"ם המתקדם שלה, חמ"ל פיקוד היירוטים ומרכז ניהול השיגורים, פועלת על אדמת גרמניה עד סוף 2025.
"המפתח כעת אצל האמריקנים, כי יש התעניינות ב"חץ 3" מעוד מדינות במערב אירופה", סיפר גורם ביטחוני. הוא הוסיף: "כיום לגרמניה יש בעיקר את הפטריוט, בלי יכולת ליירט טילים בחלל. צריך לזכור ש-14 מיליארד השקלים שנקבל הם רק לסוללה הראשונה ובהמשך ייתכן שגרמניה תרכוש עוד".
מנכ"ל התעשייה האווירית בועז לוי אמר: "היינו הראשונים בעולם ליירט טילים בחלל מול איומים אסטרטגיים וכעת היכולת הזו תהיה גם לגרמניה. זהו יום חג".
הטקס במטה משרד ההגנה של גרמניה קיבל משמעויות מרגשות. מרחבת המסדרים, שם 100 חיילים גרמנים ליוו בתזמורת הצבאית שניגנה את המנון התקווה, אפשר היה לזהות את מגדל כנסיית הקייזר וילהלם הסמוכה, אפורה והרוסה מהפצצות בעלות הברית בסוף מלחמת העולם השנייה.
השר גלנט, שנפרד הקיץ מאמו ניצולת השואה, הספיק לספר לה שהוא קרוב לחתום על מכירת מערכת הגנה ישראלית שתגן על העם הגרמני. "אני בטוח מה הייתה תשובתה לגבי המהלך הזה, שקרוב אליי אישית", סיפר לאחר שהניח זר זיכרון על קיר שמות חללי גרמניה ששירתו בנאט"ו, "גרמניה היא לא אותה גרמניה של אז, עשרות שנים שהיא עוזרת לנו".
פורסם לראשונה: 00:00, 29.09.23