1 צפייה בגלריה
המייסד אחמד יאסין
המייסד אחמד יאסין
המייסד אחמד יאסין
(צילום: צביקה טישלר)
שנים רבות התכונן חמאס לרגע הפלישה לישראל. זה התחיל לפני 30 שנה, וקיבל תנופה עם השתלטות חמאס על עזה ב-2007. מאז הטמיעה התנועה בקרב הדור הצעיר את הפונדמנטליזם הדתי-לאומי החמאסי העזתי - ובמרכזו שנאת ישראל, הציונות והיהודים. היא עשתה זאת באמצעות מערכת החינוך ומערכות התקשורת, תוך ניצול המדיה החדשה לגווניה, שימוש במוצרי תרבות במרחב הציבורי, כולל שלטי ענק ברחובות. היא מיקדה את פעילותה במערכת החינוך הבלתי פורמלית, בעיקר בקרב הפליטים. היא הפעילה קייטנות, מחנות אימונים צבאיים לילדים ולצעירים, חוגי ספורט במסגדים, מצעדים ומפגני ענק שבהם הציגו את ארסנל הנשק המיועד למלחמה בישראל.
הכותרת
האשליה, הקונספציה, המחדל והאמת: חמאס תמיד רצה שנקרוס
22:48
היא מיקדה את האינדוקטרינציה לפטריוטיזם פונדמנטליסטי-לאומי ובמרכזו זכות השיבה, לא כחלום אלא כתקווה ממשית לחזור לפלסטין, שממנה גורשו ב-1948. זכות השיבה הוטמעה בשטיפת מוח שיטתית, כולל באמצעי הדמיה. כך למשל נבנה בעזה "פארק השיבה" - מסילת ברזל באורך של יותר מק"מ שנוסעי הרכבת מגיעים לירושלים, חיפה, עכו וצפת. הדגש באינדוקטרינציה הוא על מוטיבציה דתית-לאומית, הטמעת ערך ההקרבה למען אללה ולמען פלסטין, דה-לגיטימציה של האויב הציוני ואנטישמיות לשמה. זאת שנאה שהפכה לגורם אסטרטגי, המניע את טרור החמאס.
במקביל דאג חמאס לבניית כוח צבאי וחימושו. עשרות עזתים נשלחו לאימונים באיראן, מדריכים צבאיים איראנים פעלו בעזה, הוקמו מחנות אימונים, כולל הדמיה של יישובים ישראליים כדי להתאמן לקראת התקפתם. נרכש ציוד צבאי כולל ציוד האזנה וקשר, אמצעים לראיית לילה ושכפ"צים. נבנה "המטרו של חמאס" - מערכת מנהרות שאורכן כמה מאות ק"מ מתחת לרצועת עזה, הכוללות מחסני נשק, מפעלים ליצור רקטות ומקומות מסתור להנהגה ולמפקדים הצבאיים.
המנהרות משמשות לנגישות לאזורי שיגור ולחימה, אפשרות תנועה מאזור לאזור בתוך עזה מבלי להיחשף, מנהרות פיקוד ומנהרות התקפיות. נבנו מנהרות לחוף הים כדי לאפשר תנועה חופשית לאנשי הקומנדו הימי של חמאס. במקביל, באמצעות מהנדסים ומומחי חימוש שהשתלמו באיראן, פקיסטן ואינדונזיה, הוקמה מערכת תעשייה צבאית המייצרת לא רק רקטות אלא גם מל"טים, סירות נפץ, ומטעני חבלה גדולים. נשק לא חסר בעזה, חמאס מתגאה בפיתוחו.
האם בישראל ידעו על ההתחמשות, על המנהרות על רמת האימונים והכוח הצבאי המתעצם של חמאס? כן, ידעו לפרטי פרטים. האם הבינו את חמאס? ספק רב. הכשל המודיעיני, לא רק הכשל המדיני (מדיניות של הכלה והסדרה) הוא אי-הבנת העומק של אתוס חמאס, ראייה שגויה של מטרותיו, של עומק השנאה כגורם בסכסוך, ושל וחילופי הדורות בעזה שהעניקו לחמאס הגמוניה מלאה בחברה העזתית.
המודיעין יודע היטב לסכל טרור. הרושם הוא שהייתה הזנחה של היומינט (מודיעין אנושי) והמודיעין הגלוי (עיתונות ותקשורת אלקטרונית) להבנת מוצרי התרבות, כולל שירים מולחנים, ככלים לזיהוי תהליכים המניעים את החברה ופענוח התנהגותה. המעקב אחר הרשתות החברתיות הוליד את "תיאוריית ההסתה" ולא פיצח את הבנת חמאס.
רוני שקדד"ר רוני שקד
ההנהגה המדינית, ובראשה בנימין נתניהו, טעתה כשחשבה שהשקט מצידו של חמאס יושג על ידי הטבות כלכליות, חשמל, פועלים ומזוודות של דולרים. שכחנו את תורתו של אחמד יאסין, את האמנה רוויות האנטישמיות שניסח, ואת חזונו להשמדת ישראל. התקשינו להבין את התמהיל של דת ולאומיות בעזה.
הטבח ההמוני, בשמחת תורה, באכזריות שאין שנייה לה, חשפה את כוונותיו האמיתיות של חמאס. צריך לנצל את חלון ההזדמנות שניתן לישראל כדי לחסלו. נכון, זה לא זבנג וגמרנו במבצע צבאי מלחמתי, זה תהליך ארוך ונחוש. צריך להבין שאם נאפשר לו להמשיך להתקיים ולשלוט בעזה, גם כמובס, אם נחזור לשגרת ההכלה וההסדרה - חמאס יחזור לסורו ויתכנן פעם נוספת טבח המוני.
  • ד"ר רוני שקד הוא חוקר החברה הפלסטינית. לשעבר איש שב"כ
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il
פורסם לראשונה: 00:00, 10.10.23