הימים האחרונים מלאי כאב ועצב, אך אם יש משהו שניתן להתנחם בו, זו ההתגייסות הציבורית שמציגה שוב ושוב את פניה של ישראל היפה. אזרחים רבים משקיעים מזמנם וכספם כדי לעזור ולסייע, והמגזר השלישי עובד מסביב לשעון כדי להגיע לכל מי שמושיט יד לעזרה.
"אנחנו רואים שהאירוע מנוהל על ידי חברה אזרחית", אומר רון ברקאי, מנכ"ל מנהיגות אזרחית, "הפער בין הצורך למענים קיים ולא מהיום. בשני העשורים האחרונים החברה האזרחית מחזיקה הרבה מאוד מהעשייה הרווחתית בישראל, וזה מתגבר ביתר שאת בעיתות חירום. העלייה בדרישה לשירותים קופצת בתקופות כאלה בעשרות אחוזים, והפגיעה הראשונה היא באוכלוסיות הכי פגיעות ורגישות. המלחמה הזו מגיעה בתקופה שבה ארגונים מתקשים לתת מענה בהיקפים הנדרשים, אבל יש התגייסות פילנתרופית רחבה, אנשים שמעולם לא עסקו בנתינה כספית או חומרית מתגייסים נוכח המראות המזוויעים שאנחנו רואים".
3 צפייה בגלריה
yk13628245
yk13628245
"האירוע מנוהל על ידי אזרחים". רון ברקאי
(צילום: שחר תמיר)
בימים האחרונים מתפרסמים עוד ועוד חוסרים של מזון וציוד בבסיסי צה"ל ואצל תושבי הדרום שנצורים בבתיהם. ישראל אלמסי, מנכ"ל ידידים, מספר: "פתחנו את המוקד בשבת בבוקר אף שבשגרה אנחנו לא פעילים בשבת. התחלנו במענה לקריאות של סגירת דלתות וחלונות ממ"דים. צוותים שלנו יצאו דרומה לסייע בפינוי הגופות עם זק"א, ושינענו מאות גופות מהשטח אל הזיהוי. במקביל התחלנו במבצע היסעים של 2,200 חיילים שהוקפצו בצו 8 מהבתים שלהם לבסיסים, לפעמים גם מרמת הגולן לחצרים. הכל על בסיס מתנדבים. קריאה ועוד קריאה, אנחנו מגיעים אל כולם. העברנו לשטח טונות של ציוד מכל הסוגים: מזרנים, היגיינה, מטענים, פנסים, ברכיות".
בארגון פתחון לב חילקו בימים האחרונים, בין היתר, מזון לאוכלוסייה האזרחית בבתים ובמלונות המפונים. "יש לנו צורך רציני באורך נשימה ובהקלה במנגנוני קבלת התרומות, יש הרבה מאוד היענות של אנשים טובים, אבל יש עוולות קשות של המדינה שתוקעות רבות מהיוזמות האלה", אומר אלי כהן, מנכ"ל הארגון, "יש לי מכולות של ציוד שנמצאות בנמל, ובמקום שאני אוכל לשחרר אותן מיידית אני נדרש לבקש מהתורם לשלם מסים כבדים. זה בלתי נתפס".
3 צפייה בגלריה
yk13629756
yk13629756
(צילום: שחר תמיר)
ההתמודדות הנפשית היא אחד האתגרים הקשים ביותר בעת הזו. הילה הדס, מנכ"לית אנוש, מסבירה כי "בריאות הנפש היא הסיפור של כולנו, וכולנו גם מבינים את זה עכשיו. ברור לנו שבהמשך ההתמודדות נצטרך להרחיב את העשייה בכלל הקהילות המשתקמות, ואנחנו נעמוד בקו הראשון של העשייה הזו. קו השגרה שלנו לתמיכה במתמודדי נפש שינה את ייעודו, והוא ממוקד בתמיכה לקהל הרחב. הקו החם החל לקבל פניות ברמה המיידית, וברור לכולנו שבריאות הנפש תעמוד במרכז העיסוק של מדינת ישראל ומרכיב הסיוע הרגשי, התמיכה ובניית חוסן והתמודדות עם טראומה ילוו את האוכלוסייה כמרכיב לכל תחום בחיינו".
גם נגישות שירותי הרפואה פוחתת בעיתות מלחמה, ואנשים רבים מפחדים או שאינם יכולים לצאת מהבית בימים אלו. "מרגע שהחלה הלחימה, אנחנו נמצאים בכל מקום שבו נדרשות תרופות וציוד ומספקים הכל במהירות האפשרית לעורף ולחזית, והכל על בסיס המערך ההתנדבותי המלא שלנו", מתאר ברוך ליברמן, מנכ"ל ארגון חברים לרפואה, "אנחנו מגיעים למרפאות, לכיתות כוננות, לבתים פרטיים. בכל מקום קיימים חוסרים, ואנחנו נדרשים כל הזמן לעוד תרומות עבור ציוד ותרופות".
3 צפייה בגלריה
yk13629757
yk13629757
רון ברקאי | צילום: שחר תמיר
ובעוד משרד ההסברה מדשדש, הצורך להעביר לעולם את הזוועות שקרו בישראל גדול והכרחי. "אנחנו עושים הסברה בשגרה באמצעות מערכי תוכן עמוקים", מסביר איציק צרפתי, מנכ"ל Stand With Us בריטניה, "בשונה מהסברה נקודתית, אנחנו נותנים תמונה מלאה דרך מידע אמין ומאבק בדיסאינפורמציה. מרגע שהחלה המלחמה אנחנו עושים את אותו הדבר רק בלי לישון. אנחנו מעבירים תכנים, באופן פיזי או בזום, לקהילות היהודיות, לנבחרי ציבור, לסטודנטים שנמצאים בחזית קשה מאוד בקמפוסים - כשבחלק מהאוניברסיטאות הכי מכובדות יש חגיגות. זה פשוט בלתי נתפס. אנחנו לא מבקשים לשכנע אף אחד, אנחנו רק מייצרים הרבה תוכן חדש שמסביר מה קרה ומה ההקשר, מביאים את המספרים והעדויות ונלחמים על התודעה".
פורסם לראשונה: 00:00, 13.10.23