חשוב לשים לב לדברים שאומר נשיא מצרים, עבד אל־פתאח א־סיסי על המצב ברצועה: אם תושבי עזה יעזבו, הבעיה הפלסטינית תימחק. כלומר, הוא הבהיר בפגישה חריגה עם שר החוץ הטורקי חאכאן פידאן שביקש להגיע לקהיר, כי גם אם מצבם קשה – אסור לפלסטינים לעזוב ולברוח. במקביל, כאילו בתיאום, צעירי חמאס קיבלו פקודה מהנהגת הארגון לסכל בריחה של תושבי הרצועה אל מעבר לגדר הגבול.
אי־אפשר לקחת את דברי א־סיסי כפשוטם. אחרי הכל, מניסיונו בתפקידיו הקודמים, הוא לא ידוע כחובב חמאס. בכירי ההנהגה במצרים מודאגים מהאפשרות, גם אם נראה שסיכוייה קלושים עכשיו, שינסו לרוקן את הרצועה ממחצית תושביה (קצת יותר ממיליון בני אדם) וליישב אותם בסיני. זה הסיוט המצרי. גם שיתוק מוחלט לתנועת התיירות שמכניסה כספים, וגם סכנות מיידיות לביטחונה של מצרים "הגדולה", לא רק בסיני.
1 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל פתאח א סיסי
נשיא מצרים עבד אל פתאח א סיסי
נשיא מצרים א-סיסי. לא ידוע כחובב חמאס
(צילום: AFP/HO/SPA)
אפילו שש מאות בעלי דרכונים אמריקניים בעזה, חלקם עובדי סיוע ומרביתם פלסטינים בעלי אזרחות כפולה, קיבלו בסוף השבוע הודעה להתייצב במסוף הגבול ברפיח. התמונה של אישה צעירה, אמריקנית־פלסטינית שהגיעה במיוחד מקליפורניה ללדת את תינוקה בחיק המשפחה, ויציאתם בחזרה נמנעת, קורעת את הלב. גם עשרות, אולי מאות סטודנטים ש”קפצו” לחופשה משפחתית בעזה, ו”נתקעו”. הכוונה הייתה להעבירם, בתיאום ישראלי־אמריקני, לנמל התעופה הבינלאומי ולהעלות אותם למטוסים לארצות־הברית. רק בודדים, עשרות לכל היותר, הצליחו להגיע למסוף הפלסטיני. ברגעי ההמתנה הפציצו מטוסי חיל האוויר סמוך למסוף הגבול. זה מסר חד־משמעי. אין יוצא ואין בא. ואז יצאה ההודעה מקהיר, שכל עוד אין העברת משאיות סיוע לעזה בגלל המתקפה הישראלית - אף אחד לא יעבור.
התמונות של קרוב למיליון עזתים, כמעט חצי מ־2.3 מיליון תושבי הרצועה, כשהם נושאים מזוודות עמוסות ושמיכות שעוטפות כלי בית, זורמות מצפון הרצועה אל הדרום. מי ברכב, מי ברגל, משפחות שלמות נודדות מאימת ההפצצות. בשיחות עם תושבי הרצועה הם מבהירים לי שאף אחד לא יודע אם יהיה מבצע רגלי של צה"ל, אבל ההרס והפחד מהפצצות מטוסי חיל האוויר מצליחים לשנע אותם.
שוחחתי אתמול בצהריים עם תושבת הרצועה. "אני לא יודעת ממה לפחד יותר - מהפצצות חיל האוויר או מפעילי חמאס שמאיימים עלינו שלא לעזוב את בתינו", סיפרה בקול מיואש. היא עצמה החליטה להישאר בבית, עם בעלה וילדיה. "אם נמות, נסתלק כולנו ביחד".
לפי דיווח, שלא קיבל אישור אבל נשמע הגיוני, בכירים ישראלים יצאו אתמול לקהיר, להיפגש עם עמיתיהם מהמודיעין המצרי. אלה ואלה מכירים היטב את הבעיה. הישראלים יודעים בדיוק מה חושבים ומה יודעים הבכירים בקהיר על תנועות חמאס והג'יהאד האיסלאמי. מצרים דורשת מישראל לאפשר מעבר מוצרי מזון ושתייה, שמיכות, בגדים ומלאי גדול של תרופות. האספקה ממתינה ליד מסוף הגבול המצרי - לאחר שירדן שלחה מטוס, ואחריה גם איחוד הנסיכויות במפרץ וארגון הבריאות העולמי. זאת, בזמן שבמצרים מתנערים מהכינוי המפוצץ שהעניק חמאס למבצע הרצח "טופאן אל־אקצא" – סערת אל־אקצא – וכבר קוראים למבצע הזוועות "הנכבה השנייה", האסון הנורא שנופל בבת אחת על הפלסטינים.
פורסם לראשונה: 00:00, 16.10.23