זה היה מפגש מרגש ומשמעותי במיוחד. מפגש של חיזוק, של עידוד, ושל מסורת – מסורת של עוצמה, נחישות, מסירות וניצחון. ותיקי טייסת 201 ("האחת"), אותה טייסת פנטומים שהקרבתה ולחימתה העיקשת הפכו לאחד מסמלי מלחמת יום הכיפורים, הגיעו אתמול (שלישי) לבסיס רמון של חיל האוויר ופגשו את אנשי הצוות הנוכחי של הטייסת, שעסוקים בלחימה בלתי פוסקת מאז 7 באוקטובר.
1 צפייה בגלריה
yk13637272
yk13637272
חיון עם טייסי ההווה. "יצאנו מעודדים"
"האחת", טייסת הפנטומים, נסגרה בשנת 2003 ונפתחה מחדש בשנת 2008 בבסיס רמון, הפעם עם מטוסי ה"סופה", F-16I. מי שהגיעו אתמול לבקר את אנשי הטייסת היו טייס הפנטום הוותיק אלוף־משנה (מיל') קובי חיון והנווט הוותיק תת־אלוף (מיל') יצחק ז'טלני, שלחמו בשורות הטייסת במלחמת יום הכיפורים וכיכבו בסדרת הטלוויזיה על אודותיה.
"רצו לבוא יותר, אבל אני עצרתי אותם שלא יבואו בתקופה כזו", סיפר אתמול סגן־אלוף א', שמפקד על הטייסת בשנה האחרונה, "אני נמצא בקשר אישי הדוק עם ותיקי הטייסת מהיום שנכנסתי לתפקיד, והם רצו לבוא כדי לחזק, לשמוע ולהשמיע. דיברנו על הדומה והשונה בין יום הכיפורים לאירוע שאנחנו עבורים. דיברנו על ההפתעה שחוותה המדינה, על איך מתמודדים עם הפתעה, ועל חשיבות הלכידות ואחוות הלוחמים. זה מאוד מחזק את החבר'ה הצעירים בטייסת לראות ולהבין שהם חלק ממשהו גדול, מסמל".
לדבריו, הטייסת עושה המון גיחות, והנוכחות יותר ממלאה: "יש 200% מילואים בצוותי קרקע ואוויר. כל מי שקראנו לו – ויותר".
השבוע שלח סא"ל א' מכתב לוותיקי הטייסת ולמשפחותיהם, שבו נכתב בין היתר: "החל משעות הבוקר המוקדמות של 7 באוקטובר עומדת ישראל בפני מתקפת טרור רצחנית וחסרת רחמים שכמותה לא ידעה. בשעות בודדות נרצחו יותר מאלף אזרחים, גברים, נשים, קשישים וטף וחלקם נלקחו בשבי בידי ארגון טרור אכזרי, צמא דם וללא צלם אנוש. לצידם נהרגו מאות חיילים ואנשי ביטחון גיבורים במאמצם ההירואי לסייע לאזרחים.
"מיד בהישמע הסירנה זינקו חיילי וחיילות הטייסת בתכליתיות ובמהירות למשימות תקיפה ובלימה של ההתקפה האכזרית, אחת מהמשימות החשובות בחייהם. עשרות לוחמים וטכנאים בסדיר ובמילואים נכנסו לרכביהם האישיים ו'טסו' לרמון ביוזמתם האישית על מנת לעלות על המטוסים ולתקוף מטרות בלימה והשמדת אויב גם בתוך שטח מדינת ישראל. ההירתמות וההתגייסות של כלל אנשי הטייסת – בסדיר, בקבע ובמילואים, יוצאת דופן וממלאת את כולנו בגאווה ובמוטיבציה".
מפקד הטייסת הבטיח: "אנחנו ננצח במלחמה. בימים אלו נכתבים ומצולמים דפים ותמונות באלבום ההיסטוריה של מדינת ישראל – זהו אלבום מוכתם בדם יקירינו, שננצור לעד, אך בסופו יירשם ניצחון לעם ישראל".
"זה היה מרגש", תיאר אמש תא"ל (מיל') ז'טלני את הפגישה, "יזמנו את המפגש הזה כי הרגשנו שחשוב שנגיע לחזק אותם. באנו להגיד: 'חברים, אתם הסדרה החדשה. הייתה לנו שבת רעה, נתפסנו עם המכנסיים למטה. סומכים עליכם שתחזירו מהר את האמון'. באנו לחזק ויצאנו מחוזקים. זה מאוד דומה ל־73'. ההפתעה בדיוק כמו אז. אבל התרשמנו שיש בטייסת המון כוח. פגשנו אנשים במוכנות מאוד גבוהה ויצאנו מאוד מעודדים ועם המון ביטחון".
פורסם לראשונה: 00:00, 18.10.23