גדוד השריון 77 של חטיבה 7 הוא כנראה המפורסם ביותר בצה"ל, הודות לדברים הלא ייאמנו שעשו במלחמת יום הכיפורים לוחמיו, שמנעו את כיבוש המדינה על ידי הצבא הסורי. ב-7 באוקטובר היה הגדוד מוצב בקו של אוגדה עזה. טנקים של הגדוד נפגעו או הושבתו ממטחי טילי הנ"ט שנורו בבוקר של מתקפת הפתע, שבה פלשו 1,500 מחבלי חמאס לנגב המערבי. הגדוד איבד רבים מלוחמיו ואף ספג מכה מורלית קשה: בתמונות שפורסמו ביום הראשון ללוחמה נראו מחבלים עם דגלי חמאס ופלסטין נעמדים על הטנקים באין מפריע, וחוגגים.
בימים האחרונים הוחזרו חלק מהטנקים שנפגעו לידי חיילי הגדוד, שעבר לשטחי הכינוס, לקראת המהלך הקרקעי של המלחמה. קצינים בגדוד סיפרו שהחזרת טנקי המרכבה סימן 4 על ידי חיילי אגד טנ"א 650 שימחה מאוד את הלוחמים – שמחפשים לסגור מעגל: הפעם הם יגיעו איתם לשטח הרצועה, כמובילי התמרון הקרקעי, ויהיו מוכנים לקרב.
3 צפייה בגלריה
yk13647290
yk13647290
המסר מגדוד 77: אנחנו כאן
הכותרת
המחדל, הלחימה, וההבטחה: מאחורי הקלעים של פעילות שב"כ
20:20
בימים האחרונים הגיע לבקר אותם המג"ד המפורסם ביותר של 77, תא"ל (מיל') וגיבור ישראל אביגדור קהלני, שפיקד על הגדוד בקרב עמק הבכא במלחמת יום הכיפורים. הוא שמע מהלוחמים הצעירים סיפורים דומים לאלו שחווה בעצמו לפני 50 שנים בדיוק: מעטים מול רבים, קרבות בלימה ורוח קרב אדירה שלא מתפוגגת גם כשהחברים נופלים בסמוך.
בבוקר המתקפה, חטיבה 7 נכנסה בתוך דקות לנוהל מעבר משגרה לחירום. כל חבריהם של לוחמי גדוד 77, שהיו ממילא בשטח הלחימה, נהרו לדרום מיתר גדודי החטיבה, כולל צוותים שעסקו בפעילות מבצעית בדרום הר חברון. בתוך זמן קצר מצאו עצמם השריונרים הצעירים נלחמים עם הטנקים גם בתוך הקיבוצים, מסתערים ודורסים מחבלים, סופגים פגיעות ממטעני הצמדה ומטילים שהופלו גם מרחפנים.
3 צפייה בגלריה
yk13647289
yk13647289
התמונה שנצרבה: איש חמאס חוגג על טנק ישראלי
לצד האתגרים והכאב על אובדן החברים, היו גם סיפורי גבורה גדולים. בין היתר סיפרו השריונרים לקהלני כי באחד המקרים בשבת השחורה הצטרף לוחם סיירת מטכ"ל לטנק, ועם רביעיית הלוחמים בתוכו הם המציאו בן רגע תורת לחימה שהתאימה לתנאים המסובכים של אותו יום. בסיכום הקרב הם זכו לכינוי "טנק מטכ"ל", וזכו לשבחים רבים על תפקודם.
במקרה אחר, נהג טנק בגדוד איבד את שלושת חבריו לצוות, שנפצעו כולם, אבל המשיך לתפעל לבדו את מפלצת הפלדה ולהילחם במשך שעה ארוכה. בסופו של יום, לוחמי הגדוד הרגו מאות מחבלים – בהפגזות, עם ירי מקלעים בתוך ומחוץ לטנקים, ואף בחילופי אש עם נשקם האישי כשעזבו את הטנק ונלחמו כחיילי חי"ר.
מאז עסוקים הלוחמים בתרגולים ובהכנות לתמרון הקרקעי, בזמן שגדוד 75 של החטיבה מגן על גזרת גבול לבנון ומעורב בסיכול חוליות רבות של חיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
yk13647450
yk13647450
אביגדור קהלני מבקר את לוחמי גדוד 77
בימים האחרונים עסקו ברפאל ובמפא"ת של משרד הביטחון בהכנסת שורה של שיפורים ושדרוגים טכנולוגיים לטנקי המרכבה סימן 4, למען חיזוק המיגון שלהם.
טנקי המרכבה סימן 4 יירטו בשבועיים האחרונים כמה טילי נ"ט הודות למערכת מעיל רוח, בצפון ובדרום. החטיבה נמצאת במוכנות מלאה לתמרון בעזה, ובו תפעל לצד לוחמי ההנדסה וגולני. בניגוד למה שקרה בשלבים אלה במלחמות קודמות – הפעם אין שינויי תוכניות תכופים.
"אנחנו לא מזלזלים באויב, בטח לא אחרי שראינו אותו מקרוב", אמר ל-ynet קצין בכיר בחטיבה, "אבל ניכנס בעוצמות אדירות לעזה, עם נמ"רי גולני ומאות הטנקים שלנו, ובעיקר עם דור צעיר ואיכותי של לוחמים שיודע שבידיו לעצב מציאות לעשרות שנים קדימה. ניכנס לקן הצרעות הזה ונעבוד חכם – גם אם זה ייקח שלושה-ארבעה חודשים. אני בטוח שיהיו הרבה למידה והפקת לקחים תוך כדי הלחימה. אנחנו ערוכים להתמודד עם אויב אכזר, שיכול למלכד מולנו גם ילדים".