בכניסה לעיר אופקים, נתלה השלט "עיר של גיבורים". אבל גם בעיר הגיבורים ‑ שאיבדה יותר מ-50 אזרחים, שוטרים ולוחמים שנרצחו בקרבות מול מחבלי חמאס בשבת השחורה של 7 באוקטובר ‑ מתקשים היום להמשיך הלאה בחיים כרגיל ולחזור לבתיהם. "אנחנו ניצולי טבח", זועקת רוחי מלכה, אם לארבע ילדות. "השכנים שלנו נרצחו, אבל פינו אותנו מהמלון בים המלח. מבחינתם, אנחנו כבר יכולים לחזור הביתה מההתרעננות. אופקים, מבחינתם, היא כבר מקום מבטחים".

אין ספק שהעיר אופקים ספגה את אחת הטראומות הקשות במלחמה. שלושה ימים כמעט, נאלצו תושביה להתבצר בבתים, סופרים את מתיהם. יותר מ-100 בני אדם נפצעו. רובם בשכונת מישור הגפן. כ-50 בתים נפגעו מירי ורימונים במהלך הלחימה ברחובות. אלא שלפי הקריטריונים שקבעה המדינה, תושביה אינם זכאים לפינוי, כיוון שהיא מרוחקת כ-25 ק"מ מהגבול עם עזה. גם העיר נתיבות לא תפונה, כיוון שהיא מרוחקת כ-10 ק"מ מהגבול. גם היא ספגה אבדות, שלושה אזרחים נרצחו בה ו-56 בתים נפגעו מרקטות או רסיסים.
5 צפייה בגלריה
yk13650856
yk13650856
התושבים נדרשים לשוב לשם
(צילום: שלו שלום)
5 צפייה בגלריה
אילנה קוריאל אופקים פגיעות מלחמה
אילנה קוריאל אופקים פגיעות מלחמה
(צילום: הרצל יוסף)
רוחי מלכה, אם לבנות 11, 10, 6 ותינוקת בת שנה ‑ נשלחה עם כ-250 תושבי אופקים נוספים להתרעננות במלון נגה בים המלח, וכעת, נדרשת להתפנות ולשוב לביתה. "המדינה כבר לא מאפשרת לנו לשהות שם. לפי הצבא, זה כבר בסדר".
ברית יעקבי, מנהלת המענקים בקרן החדשה לישראל שביקרה במלונות את תושבי אופקים ושדרות, סיפרה כי המדינה עדיין לא נכנסה לגמרי לאירוע. "חלק מהמפונים ראו את המוות בעיניים, אך מדיניות העירייה היא להחזיר אותם לטיפול כוללני בעיר", היא אומרת. "המדיניות הזו גם לא תווכה לתושבים. כשהגיע האוטובוס לקחת אותם חזרה הביתה מהמלון הם לא הבינו מה קורה בכלל. חלקם בכו. חלק דיברו רוסית והיה צריך לתרגם להם מה קורה".
יעקבי מספרת כי הם מוצפים בפניות של אנשים מאופקים והמושבים סביב שמבקשים עוד זמן בבית מלון. "למרות הצהרת העירייה, מענה כוללני - אין. אני רואה מה הקיבוצים מקבלים, ואין לי כל ביקורת על כך, אבל הפער הוא בלתי נתפס. אנשי אופקים צריכים סיוע נפשי, רפואי וחינוכי. עובדות סוציאליות התקשרו אלינו בשבוע שעבר בוכות".
5 צפייה בגלריה
אילנה קוריאל אופקים פגיעות מלחמה
אילנה קוריאל אופקים פגיעות מלחמה
אילנה קוריאל אופקים פגיעות מלחמה
(צילום: הרצל יוסף)
5 צפייה בגלריה
yk13650893
yk13650893
"השכנים שלנו חוסלו, אבל המדינה טוענת שבטוח פה"
(צילום: הרצל יוסף)
ד"ר מני מלכה, שעובד יחד עם מחלקת הרווחה באופקים, הסביר כי השיבה הביתה, נועדה למעשה לטפל בטראומה. "קראנו לתושבים לחזור אחרי שבוע, כשהמקום בטוח", הוא אומר. "כשאדם עובר אירוע עם פוטנציאל טראומטי, חשוב להחזיר אותו לזירת האירוע כשהיא בטוחה. אם נשארים במלון שבועיים-שלושה קשה יותר לחזור. זה מעצים את הטראומה. זו הימנעות. אם יש המלצה מקצועית לפנות משפחה מסוימת - אנחנו פועלים לפיה. אבל בעיר אופקים בטוח כיום. יש גם מרכז חוסן שפועל 24/7".
גם בנתיבות, שספגה עשרות פגיעות רקטה, יש תושבים שמבקשים להתפנות. חלקם אמנם יצאו להתרעננות, אבל מבחינתם זה לא מספיק. נתיבות יכלה בקלות לספוג אבדות כבדות יותר, אילולא אנשי מחלקת הביטחון בעיר שהצליחו למנוע מהמחבלים להיכנס לעיר. "קמנו לאזעקות", משחזר שרון אמסלם, מנהל מחלקת ביטחון בעיר. "אחרי חצי שעה, כשכבר פיזרנו אנשים למשימות של פתיחת מקלטים, קיבלנו דיווח על ירי נק"ל לעבר שוטרים ביכיני ובשדרות. בהתחלה חשבנו שאלה רק כמה מחבלים ונתמודד עם זה, אבל הכמויות היו בלתי נתפסות. החלטנו לסגור את הכניסות לעיר. חצי שעה מסגירת הצומת קיבלנו דיווח על שני מחבלים בדרך אלינו, לא היה שום ספק ‑ הם לא יכולים לעבור. חיסלנו אותם".
נתיבות הצליחו לבלום את הגעתם של המחבלים לעיר. אבל לאחר אירועי השבת החליטה העירייה לרכוש נשקים עבור אנשיה מכספה שלה. כמו רשויות רבות אחרות, היא מבינה שאף אחד לא ידאג לה והיא זו שצריכה לדאוג לעצמה. והתושבים? נמצאים בחרדות. פעילות צה"ל סמוך לגבול הרצועה מקשה על חלקם להירדם בלילות והחיים בעיר מלווים בחששות תמידיים. "יש כאן תושבים שסופגים וסופגים ורוצים להתפנות", אומרת תושבת השכונה המערבית בעיר. "החלונות של הבית כל הזמן רועדים".
5 צפייה בגלריה
אילנה קוריאל נתיבות פגיעות מלחמה
אילנה קוריאל נתיבות פגיעות מלחמה
נתיבות שוממת, התושבים נדרשים לשוב
(צילום: שלו שלום)
"זה מצב קשה ולא רגיל", סיפר תושב נוסף. "כבר 20 שנה אנחנו יודעים מה זה צבע אדום ואזעקות, אבל עכשיו הכמויות מטורפות ויש פגיעות בעיר. אנשים עם טראומות ילדות חווים את זה כל פעם מחדש".
באופקים, מסתפק בינתיים ראש העיר בהבטחת שר האוצר לפיצוי של 100 אחוז מהנזקים הישירים והעקיפים שנגרמו בעקבות המלחמה. בנתיבות עדיין מחכים.
בעיריית אופקים מסרו בתגובה שהם מחבקים את התושבים ופועלים 24/7 למען רווחתם וביטחונם. "העירייה יזמה את הוצאת תושבי העיר שהיו זקוקים לכך להתרעננות בבתי מלון, לאפשר להם התחלה של הליך החלמה". עוד ציינו כי "הריענון אמנם חיוני, אך כמובן אינו פתרון קבע. נציין כי אופקים אינה מוגדרת כיישוב שיש לפנותו מטעמי ביטחון, לעומת יישובים אחרים שתושביהם זקוקים לחדרי המלון. אנו מזמינים כל תושב שחש צורך או מצוקה לפנות למוקד חוסן של העירייה, שם נשמח להעניק לו ליווי מתמשך ומענה מקיף לפנייתו".
פורסם לראשונה: 00:00, 27.10.23