הספיק מבט חטוף במתרחש בחניון רעים אתמול, היכן שהתקיימה מסיבת הטבע נובה, כדי להיזכר מיד בתמונה המפורסמת משנת 2004, שבה תועדו חיילי צה"ל זוחלים על הברכיים בציר פילדלפי, מחפשים את שרידי חבריהם שנהרגו באסון הנגמ"ש.

19 שנים אחרי, בנסיבות שונות לחלוטין, החלו בימים אלה לסרוק את שטח החניון, הפעם גם בעזרת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים יותר. חיפוש השרידים החל ביום חמישי האחרון, ומשתתפים בו אנשי מילואים לצד מתנדבים עם גלאי מתכות, סורקים את אזור החניון ואת השדות הסמוכים.
כמעט 40 ימים לאחר הטבח, השטח פחות או יותר נוקה. אפשר כבר לנסוע בכביש 232, אבל בצידי הדרך עוד נותרו עדויות לזוועה שהתרחשה במקום, והעבודה טרם הסתיימה. המילואימניקים והמתנדבים נעמדו אתמול בשורות ארוכות והחלו לסרוק את השטח הלוך ושוב, סימנו בסרטים כל ממצא חשוד בשטח שיכול להביא לפענוח זהות הנעדרים. חלק מהצעירים שבילו במסיבה נרצחו בזמן שהם מסתתרים בתוך צמחייה באזור, ולאחר שנרצחו ביריות, המחבלים גם שרפו את האזור ואת גופותיהם. כך גם קרה לאנשי המשטרה שחתרו למגע - הם נרצחו ולאחר מכן נשרפו.
הכותרת
בין הפוגה להפסקת אש: המטרה של חמאס והתנאים של ישראל / רון בן ישי
23:57
4 צפייה בגלריה
עם גלאי מתכות ועל הברכיים: כך מאתרים שרידים של נרצחי השבעה באוק'
עם גלאי מתכות ועל הברכיים: כך מאתרים שרידים של נרצחי השבעה באוק'
סורקים את חניון רעים עם גלאי מתכות
בימים האחרונים, בזכות המתנדבים שהגיעו כאמור עם גלאי מתכות, אותרו שרידי מתכת שבזכותם יהיה קל יותר לזהות את גופותיהם של הקורבנות. כך למשל אותרו שרשראות, טבעות, משקפי קריאה, טלפונים ניידים של אזרחים ושוטרים שמוגדרים עדיין נעדרים. בימים האחרונים אותרו גם לפחות חמש גופות בשטח, בזכות גלאי המתכות. ליאל יפרח (21) ממושב חצב וחברו ראטב אבו-אלקיען (30) שגר בנגב היו בין הסורקים אתמול בשטח. השניים, חובבי מציאות, התנדבו לסייע בחיפושים.
"לצערי הרב מצאנו נקודות שבהן היו גופות שנשרפו לגמרי ואי אפשר היה בכלל לזהות שמדובר בגופת אדם, אבל בזכות גלאי המתכות מצאנו בתוך האדמה שרידי מתכת", סיפר יפרח, "את הממצאים אנחנו מעבירים ליחידת להב 433 שעוסקת בזיהוי. זאת עבודה מאוד קשה, הרבה שעות עוברות עד שהמכשיר מצפצף ומצביע על מתכת. אבל אנחנו עושים את זה במלוא המרץ כי אנחנו יודעים כמה זה חשוב".
הוא הוסיף: "אם העבודה שלנו תגרום למשפחה של קורבן לקבל תשובות ולהסיר ספקות, אז מבחינתנו עשינו את העבודה והמעגל נסגר. מצאנו הרבה פריטים ואנחנו יודעים למי הם שייכים אבל את ההודעה אפשר למסור רק אחרי שהמשפחה תקבל את כל הממצאים".
החיפושים יימשכו גם בימים הקרובים, יתרחבו לאזורים אחרים ויגיעו גם ליישובים בעוטף.
פורסם לראשונה: 00:00, 14.11.23