"מכתבים שנעלמו לפני 60 שנה לא מופיעים כך סתם, ובתזמון כזה קריטי כמו במקרה הזה", אומר פיליפ פנחס סמית, מי שלפני עשורים היה אותו נער יהודי מאמריקה ששלח את המכתב לראש הממשלה הראשון של ישראל, דוד בן-גוריון, "אלא אם כן יש להופעה משמעות. אני מקווה שהמכתב הוא סוג של הדרכה ומסר מבן-גוריון, שהשלום ינצח וכולנו נחיה ונראה ימים טובים יותר למרות החשכה הנוכחית".
את המכתב גילה ג'ף קיי, סגן נשיא אוניברסיטת בן-גוריון, האחראי בין השאר על קשרי החוץ של האוניברסיטה. לקראת ביקור של משלחת ממיאמי, נבר קיי בארכיון בן-גוריון בקמפוס שדה בוקר של האוניברסיטה, בחיפוש אחר התייחסות לעיר החוף שבדרום מזרח מדינת פלורידה. מתחת לאורות הניאון בארכיון הוא נתקל במכתב ששלח נער יהודי בשם פיליפ פנחס סמית לדוד בן-גוריון בשנת 1963: "אני ילד בן 11 שנים ולומד עברית. חפץ אני לדעת אם יהיה שלום בארץ ישראל, בין היהודים והערבים".
3 צפייה בגלריה
פיליפ פנחס סמית בן 11 כתב מכתב לדוד בן גוריון
פיליפ פנחס סמית בן 11 כתב מכתב לדוד בן גוריון
המכתב ששלח בן ה-11 לדוד בן גוריון
(צילום: ארכיון בן גוריון)
3 צפייה בגלריה
פיליפ פנחס סמית בן 11 כתב מכתב לדוד בן גוריון
פיליפ פנחס סמית בן 11 כתב מכתב לדוד בן גוריון
תשובתו של בן גוריון לפיליפ פנחס סמית
(צילום: ארכיון בן גוריון)
הכותרת
פני הרשע: האנשים שמאחורי המתקפה הרצחנית של חמאס / אבי יששכרוף
32:58
60 שנה חלפו ומאמצי החיפוש אחר מחבר המכתב בצידו השני של האוקיינוס הצריכו כישורים בלשיים. "התחלתי לעשות הצלבות מידע ברשת בין השם שלו ואזור המגורים ומידע של מכרים בקהילה היהודית המקומית. מצאתי שיש אדם כזה שהוא אמן וסופר, והיה לי ברור שזה הפיליפ שאני מחפש".
פיליפ סיפר לקיי שהיה חלק מתחרות שבה התבקש יחד עם חברי כיתתו לכתוב לאישים מאוד חשובים. בתחילת 1964, כמה חודשים לאחר התחרות, התקבלה בבית משפחת סמית' מעטפה שעליה הודבק בול מישראל.
"כשפיליפ שמע שמצאנו את המכתב וכשסיפר את הסיפור שמאחורי המכתב עצמו, הוא התרגש עד דמעות על זה שמצאנו את המכתב", סיפר קיי. "הוא אמר לי שבן-גוריון ענה לו ושהוא יחפש את התשובה, כי בארכיון בן-גוריון אין עותק של תשובת ראש הממשלה. אחרי שפרצה המלחמה בשבעה באוקטובר הוא מצא לפתע את מכתב התשובה ושלח אלינו צילום שלו".
3 צפייה בגלריה
yk13681600
yk13681600
דוד בן־גוריון
(צילום: דוד רובינגר)
פיליפ סיפר כי לאחר שהתקבלה התשובה במעטפה מישראל, אמא שלו פתחה אותה באצבעות רוטטות מהתרגשות. המכתב הנדיר והמעטפה נשמרו במקום סודי בבית המשפחה, ורק בימים האחרונים פיליפ הצליח לאתר את המטמון. "קיבלתי מייל מג'ף קיי, לא יכולתי לתאר לעצמי מדוע הוא מחפש אותי. כבר שכחתי מהמכתב ששלחתי לבן גוריון בגיל 11. זו היסטוריה עתיקה. ב-27 באוקטובר ציירתי בסטודיו שלי, וכשעליתי על סולם להחליף נורה היה קול שאמר לי להסתכל למטה. ראיתי כמה קופסאות, פתחתי אותן ומצאתי את המכתב מבן-גוריון".
תשובתו של ראש הממשלה לשאלתו של הנער ממיאמי נכתבה ב־19 בנובמבר 1963 - 60 שנה בדיוק לפני יום בן-גוריון שמצוין היום. פיליפ צילם את התשובה ושלח אותה לג'ף קיי. לאחר שהחמיא לפיליפ על כתיבתו בעברית, כתב דוד בן-גוריון: "אנחנו, בני ישראל רוצים בשלום; ברגע שהערבים אף הם ירצו בשלום, יקום השלום".
המכתב של בן-גוריון תאם את תפיסת העולם שלו, אך הוא היה נחרץ בכך שעל ישראל לשמר את כוחה הצבאי כדי להגיע למטרה הזו. "מאמצי השלום שלנו יביאו פרי רק אם נשמור על כוחנו הצבאי ונשכלל אותו", אמר ב- 1949. "כדי שיוכל לעמוד בפני כל התקפה בעתיד כמו שעמד בעבר. אך יחד עם טיפוח כוחנו הצבאי לא נחמיץ שום הזדמנות לחזק השלום בעולם וסביבנו, ונחפש מסילות ללב כל העמים, הרחוקים והקרובים".
בריאיון ב-1970 אמר בן-גוריון על הסיכוי לשלום כי "אילו היה נחוץ רק צד אחד כדי לעשות שלום, אין צל של ספק כי היה שלום. אבל, לשלום נחוצים שני צדדים והצד השני אינו רוצה בשלום. אז אי אפשר להכריח אותו. אבל, אני לא מתייאש, קשה לחזות את הדברים בעתיד. תמיד יכולים להופיע גורמים שאתה לא צופה אותם. אני מניח שתוך 12-10 שנה ישתנה המצב במצרים, יבוא ממשל שדאגתו העיקרית תהיה השבחת המצב הכלכלי, החינוכי והבריאותי של המוני העם".