- משטרה שלום. "אני בכל היריות פה בדרום, אני חייבת שתעזרו לי אני לבד ואני בשיחים. יש פה יריות".
- רק תגידי לי איפה את נמצאת, באיזו עיר? "בדרום. תהיי בשקט, תהיי בשקט רגע. יורים בי"
- אוקיי לא לזוז. אל תזוזי מאיפה שאת נמצאת ותנסי לא לדבר, אני איתך על הקו חכי רגע. את יכולה לענות שוב? "מה?"
-את רואה אותם? "כן"
-באיזה יישוב את נמצאת, באיזו עיר? "בדרום, איפה שהייתה המסיבת טבע"
- יש לך אופציה לזוז משם? "לא, אני מאחורי שיח מעפן"
-הכל יהיה בסדר, תנסי לא לדבר, את שומעת אותי? "הם רואים אותי, הם יורים בי. תשלחי משטרה בבקשה"
-אני שלחתי ניידת למקום, בסדר? "בבקשה. בבקשה אני מתחננת"
-שלחתי. את לבד? "כן, הורגים אותי. זהו, אני מתה"

תחקיר מבצעי ראשוני

זו אחת מתוך 24 אלף שיחות, שהתקבלו בבוקר 7 באוקטובר במוקד 100 של המשטרה, כולן בתחינה ובקריאה נואשת לקבל סיוע וחילוץ מטבח מחבלי חמאס שחדרו בהמוניהם לישראל. תחקיר מבצעי ראשוני שביצע המחוז הדרומי במשטרה לגבי הפיגוע הגדול ביותר בתולדות המדינה – הטבח במסיבת הטבע "נובה" ליד קיבוץ רעים – חושף פרטים נוספים על ממדי האירוע המזעזע: לפחות 364 מבלים נרצחו במסיבה, 40 נחטפו, ו-15 שוטרים נפלו בקרב.
הכותרת
פני הרשע: האנשים שמאחורי המתקפה הרצחנית של חמאס / אבי יששכרוף
32:58
על פי התחקיר, בבוקר שמחת תורה החל ירי רקטי מסיבי מרצועת עזה. בשעה 6:22 נשמעה אזעקה במתחם פסטיבל נובה, שבו שהו באותה עת כ-4,400 מבלים. דקה לאחר מכן כרז מפקד תחנת אופקים למבלים במקום לשכב על הרצפה כדי להתגונן מהטילים.
שתי דקות מאוחר יותר החליט מפקד המחוז, ניצב אמיר כהן, על סגירת המסיבה - והשוטרים החלו בפינוי הקהל הרב מהמקום.
בינתיים חדרו מחבלי החמאס לשטח ישראל וב-6:27 החלו בירי בצומת רעים. בשלב זה הכריז מפקד המחוז על פקודת "פרש פלשת" - שנועדה ליידע את כלל הקצינים והשוטרים במחוז על חדירת מחבלים. בשעה 7:01 התקבלה במוקד 100 שיחה ממבלים במסיבה שדיווחו: "מחבלים יורים עלינו".

4 צפייה בגלריה
yk13681559
yk13681559
לפני הטבח: חוגגים מאושרים במסיבת "נובה"
(צילום: עידו דרבי)
4 צפייה בגלריה
yk13681382
yk13681382
אחרי: נסים על חייהם. המבלים נמלטים מאתר המסיבה אחרי הגעת המחבלים
המסיבה עצמה תוכננה לחמישי, שישי ושבת. מדובר על שטח מסיבה של 350 דונמים, שמורכב משלושה מתחמים: לינה, מוזיקה ומזון. גם האבטחה הייתה מסודרת: בכל משמרת הוצבו 30 שוטרים שאיבטחו את האזור, וגם בצה"ל אישרו שיאבטחו את האירוע.
"על הבוקר קיבלנו החלטה לפנות את כולם. ההחלטה בפועל הצילה רבים", שחזר אתמול – לראשונה מאז אותו בוקר – סגן מפקד מרחב נגב, ניצב-משנה אייל אזולאי. "היו כמה פעולות שבדיעבד שינו את כל התמונה. כבר בתחילת הירי התקשרתי למפקד המחוז ואמרתי שאני ממליץ לפנות את כולם.
"מפקד תחנת אופקים עלה לעמדת הדי-ג'יי, פקד על כולם לשכב על הרצפה, כי אין שם מיגוניות, ולאחר מכן ניתנה הוראת פינוי. ב-06:32 השוטרים פינו את כולם לכביש 232. הייתה כמעט חצי שעה של פינוי. חלק עוד לא קלטו שאנחנו נכנסים לאירוע מטורף. בשעה 6:55 לערך התחלנו לקבל דיווח ראשוני על אירוע ירי באזור חוות אלאור בכביש 234 (מחבר בין צומת אורים לרעים). בתחילה חשבנו שזה אולי אירוע פלילי. היו צעירים שחזרו לאחור לעבר השוטרים ודיווחו שיורים עליהם. להערכתי המחבלים לא ידעו על קיומה של המסיבה. הם עברו אותה מכיוון צומת גמה ובארי, ראו את הרכבים שיצאו והחלו לטווח אותם. המחבלים הראשונים שהחלו להתקרב למתחם המסיבה הגיעו כ-40 דקות אחרי שהתחלנו לפנות.
4 צפייה בגלריה
רכב ברעים
רכב ברעים
הזירה ברעים
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
"השוטרים שמעו את הירי של המחבלים ובהמשך ראו אותם. בשלב הזה, באומץ גדול, הם חצצו בין המחבלים לאזרחים. היו במקום צוות יס"מ ושוטרים של משמרת בוקר שהגיעו. סה"כ כ-40 שוטרים. במקביל החלו להתקבל דיווחים על אירוע באופקים. מפקד תחנת אופקים עזב בשעה 6:30 לאופקים, עוד טרם הגיעו המחבלים לעיר, וכשהגיע לזירה בעיר הוא נפצע אחרי שזרקו עליו רימון. שלחתי את מפקד תחנת רהט, ג'יי-אר דוידוב, למתחם רעים. הוא יצא עם רכב ממוגן עם חמישה שוטרים, כדי לפקד על מתחם המסיבה. הוא הגיע לשער האחורי של קיבוץ רעים, כ-700 מטרים מהמסיבה, שם נתקל בשני רכבי מחבלים. הם חיסלו כעשרה מחבלים, אבל ג'יי-אר נהרג".

"סיפורי גבורה שכאילו נלקחו מסרט"

למקום זרמו עוד ועוד כוחות שהחלו לנהל לחימה שהשתרעה על שטח נרחב, בכמה מוקדים, על כביש 232 ובתוך המסיבה. "השוטרים ניהלו קרב במיעוט, מול מאות מחבלים שתקפו אותם, ירו עליהם נ"ט, ירו במקלעי מאג ועוד", תיאר נצ"מ אזולאי. "היו סיפורי גבורה שכאילו נלקחו מסרט. השוטרים הצליחו לגנוב מאג של מחבלים, ולחסל מחבלים. כוח נוסף של יס"מ נגב, בראשות דניאל דברי סגן מפקד היס"מ, ניהל קרב וחיסל מחבלים רבים. הם לקחו נשקים מגופות של מחבלים, לקחו אר-פי-ג'י של מחבלים וירו עליהם. היו שוטרים שגם הובילו מבלים, ביניהם שוטר מימ"ר נגב שהוביל כ-300 צעירים למקום מבטחים".
"היו מאות שוטרים שהיו פרושים לאורך החוף וגם באשדוד, בעקבות פקודת 'פרש פלשת'", הסביר מפקד מרחב לכיש במשטרה, ניצב-משנה רועי ולדמן. "המשטרה מנעה אסון הרבה יותר גדול בעומק ישראל. השוטרים הבינו תוך כדי תנועה שהם המחסום האחרון, ושאם הם קורסים אין אחריהם שום דבר. השוטרים קבעו את קו הבלימה".
"בפועל", הוסיף נצ"מ אזולאי, "לצערנו הצבא לא היה, לפחות לא לפי לוחות הזמנים שאנחנו מכירים. אנחנו מוצאים את עצמנו נלחמים כמו חיילים. השוטרים, בגבורה שלהם, הצליחו לבלום. במרחב הנגב הצליחו להיכנס באופקים בגזרה המזרחית, ולנתיבות בצומת המזלג. למרות שלפי התוכניות שלהם אנחנו מבינים שרצו להיכנס הרבה יותר פנימה".
בשעה 15:30 הצליחה המשטרה להשתלט על זירת המסיבה ברעים. עשרות מחבלים חוסלו באירוע וארבעה מהם נעצרו. במקביל היו עוד זירות פעילות רבות.
"קיבלנו 24 אלף שיחות למוקד 100, כולן שיחות מחרידות של אנשים שזקוקים לסיוע", סיפר נצ"מ אזולאי. "קיבלנו הרבה סיוע של אזרחים, אזרחים חמושים, כיתות כוננות, וחיילים שהגיעו עצמאית לשטח. התוצאה היא קשה, אבל היא הייתה יכולה להיות הרבה יותר קשה לולא ההחלטה על פינוי המסיבה בשעה 6:30 לערך, וההחלטה על 'פרש פלשת'. לא תיארנו לעצמנו שזה יהיה ברמה של אלפי מחבלים. היו יותר מ־100 נקודות כניסה במקביל, מחבלים שחדרו לכל מקום. הצלחנו להציל מעל 90% ממשתתפי המסיבה. זה אמנם לא מנחם את משפחות הנרצחים, אבל הצלחנו לחלץ רבים ויותר ממחצית השוטרים שהיו שם הקריבו את חייהם".
פורסם לראשונה: 00:00, 19.11.23