בחודשים שקדמו למתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר, צה"ל נערך למלחמה - הגם שלא הייתה ברשותו התרעה קונקרטית מודיעינית לכך. אבל המבט הצה"לי היה לזירה אחרת - בצפון, ולא בדרום.

בשנתיים האחרונות החל חיזבאללה לבנות רצועת ביטחון משלו בקרבת הגבול עם ישראל, שכוללת כ-30 מוצבי קבע ומגדלי תצפית, שאת חלקם צה"ל הרס בתקיפות תגובה ויזומות בחודש האחרון. תחילה זוהתה בעמדות אלו נוכחות מעטה גם של לוחמי כוח רדואן, הכוח המובחר של חיזבאללה, לצד פעילים מהכוחות הרגילים הגזרתיים של צבא הטרור - בניגוד להחלטת האו"ם 1701 שסיימה את מלחמת לבנון השנייה ב-2006 ואסרה נוכחות של חיזבאללה בדרום לבנון, מדרום לנהר הליטני.
בצה"ל היו מי שסברו שמדובר בפעילים מובחרים של רדואן ששבו בשלהי העשור הקודם מהמלחמה הממושכת בסוריה, כשהם ששי אלי קרב ולכן החליטו להתמקם מול ישראל ולפטרל במרחק נגיעה מגדר המערכת בגבול. להערכות הצבא הצטרפו גם שורת תקריות חיכוך והתגרות שאפשר חיזבאללה בגבול לאורך החודשים שקדמו לאוקטובר.
הכותרת
המסרים השקטים של מוחמד בן סלמאן
21:52
4 צפייה בגלריה
גדר הגבול עם לבנון
גדר הגבול עם לבנון
אחד ממגדלי התצפית של חיזבאללה. חלק מהם נהס בתקיפות מאז 7 באוקטובר
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
פעילי חיזבאללה סמוך לגבול
פעילי חיזבאללה סמוך לגבול
פעילי חיזבאללה סמוך לגבול
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
לוחמי "כוח רדואן"
לוחמי "כוח רדואן"
מחבלי כוח רדואן. התקרבו לעמדות לאורך הגבול
(צילום: AFP)
אלא שבחודשים האחרונים חלה תזוזה קלה: אלפי פעילי רדואן עדיין לא נהרו דרומה לגבול אך חלה התקדמות והגעה של עשרות עד מאות מהם לעמדות הגלויות והסמויות הללו, שחיזבאללה הקים מול מטולה ושלומי, ליד ראש הנקרה וסמוך לזרעית, ולמעשה אחת לכמה קילומטרים ברצועה הארוכה שבין פאתי החרמון והר דב ועד לים התיכון.
יתרה מכך, המבט הצה"לי הופנה צפונה ולא לעזה, בהנחה מטכ"לית שגבול הרצועה מבוצר יותר וחמאס מורתע. זה התבטא גם במספר תרגילים יוצאי דופן שנערכו בצפון, חלקם בחודש ספטמבר, שכללו הזנקה צפונה של מאות לוחמי יחידות עילית לתרחיש שבו פעילי רדואן פוצחים בפלישה קרקעית ליישובי הגליל וכובשים מוצבים סמוכים לקו הגבול. תרחישים ספציפיים תורגלו פחות מחודש לפני 7 באוקטובר, כולל מאות מחבלים שיחסמו צמתים מרכזיים בכביש הצפון כדי לבודד את הישובים והמוצבים בהם בינתיים יעשו בהם שפטים.
4 צפייה בגלריה
גדר הגבול עם לבנון
גדר הגבול עם לבנון
(צילום: דובר צה"ל)
הגישה הזו נמשכה גם ביום שאחרי 7 באוקטובר, עם החלטה שהתגבשה בצמרת צה"ל והובילה לתפיסת שר הביטחון יואב גלנט שיש להכות כעת דווקא בחיזבאללה, כאויב מספר אחד של ישראל לפי כל תרחיש ייחוס, ולהשאיר בתקופה זו את הטיפול בחמאס לחיל האוויר ולמאמץ מדיני דיפלומטי להשבת החטופים. כעבור כשבוע מתחילת המלחמה הוחלט בקבינט אחרת - להתמקד בחמאס ולנסות לגדר את ימי הקרב עם חיזבאללה לגזרת הגבול בלבד, עם החלטת ביניים כיצד לטפל בצבא הטרור השיעי, רק בהמשך.
פורסם לראשונה: 00:00, 21.11.23