ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס מינה לתפקיד שרת הנוער והילדים בממשלתו פוליטיקאית ממוצא פלסטיני אשר הצדיקה את טבח 7 באוקטובר, האשימה את ישראל ב"רצח עם" והכחישה בתוקף שחמאס ערף ראשי ילדים, אנס נשים ורצח מאות ישראלים בפסטיבל המוזיקה ברעים.
השרה החדשה, סירה רגו, שנולדה ב-1973 בוולנסיה גדלה בכפר ענאתא שליד ירושלים, שבו מתגורר אביה הפלסטיני עד היום. באותו בוקר שבת שחור פירסמה רגו פוסט ובו כתבה: "לפלסטין יש את הזכות להתנגד לאחר עשרות שנים של כיבוש, אפרטהייד וגלות. מול אלה שמגינים היום על חזרה לענישה קולקטיבית בהפצצת רצועת עזה, דחוף להגן על החוק הבינלאומי. הפתרון היחיד הוא סיום הכיבוש".
3 צפייה בגלריה
yk13686008
yk13686008
רגו בטקס ההשבעה בממשלה
(צילום:EPA)
הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33
רגו הייתה חברה בפרלמנט האירופי מאז 2019 מטעם מפלגת השמאל הקיצוני "אסקירה יונידה", שהתאחדה עם מספר מפלגות שמאל קיצוני, בהן פודמוס, תחת מסגרת פוליטית אחת המכונה "סומאר" (הפכה למפלגה השלישית בגודלה בספרד) וחתמה עימן על הסכם קואליציוני עם ממשלתו החדשה של סנצ'ס. סנצ'ס צפוי להגיע מחר לביקור בארץ עם מקבילו הבלגי, ולהיפגש בין היתר עם משפחות החטופים.
ב-10 באוקטובר, שלושה ימים לאחר הטבח, נפגשה רגו עם שגריר פלסטין בספרד והביעה את תמיכתה המלאה בפלסטינים. "השלום יוכל לבוא רק עם סיום הכיבוש הישראלי", אמרה. רגו מונתה לשרה במשרד שלא היה קיים קודם לכן. לא ברור כיצד פוליטיקאית עם אפס רגישות לזוועות שחוותה ישראל מונתה לשרת הנוער והילדים, כאשר חשבון ה-X (לשעבר טוויטר) שלה מלא בתוכן שנאה כלפי לישראל, ואף תמיכה בחמאס. רגו הייתה אחת מ-21 חברי פרלמנט אירופי מתוך 705 שסירבו לגנות את מעשי הטבח.
אחד האנשים המקורבים אל רגו הוא מנואל פינדה, חבר הפרלמנט האירופי מטעם מפלגת השמאל הקיצונית שבה היא חברה – שנוהג להצטלם עם דגלי חיזבאללה. אחרי פרוץ המלחמה ביקר פינדה בביירות ונפגש עם בכירים בארגון הלבנוני. החיבור שלו לטרור הקנה לו את הכינוי "אבו-קרלוס", ומאז 2020 נאסרת כניסתו לישראל.
אגב, בתקופת ממשלת המעבר בספרד, השרה לשוויון חברתי מטעם מפלגת השמאל הקיצוני פודמוס איונה בלארה קראה להעמיד את נתניהו לדין על פשעי מלחמה ולנתק לאלתר את הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל. שגרירות ישראל בספרד מחתה בחריפות, והסוגיה עלתה בשיחת טלפון בין נתניהו לבין סנצ'ס. ישראל הבהירה לספרדים שאמירות כאלה הן בלתי נסבלות, והשגרירות פירסמה הודעה חריפה שבה גינתה חברים בממשלת ספרד שבזמן שישראל קוברת את מתיה – הם בחרו לצדד בחמאס־דאעש.
3 צפייה בגלריה
yk13686009
yk13686009
ראש הממשלה סנצ'ס, מגיע לארץ לפגישות עם משפחות החטופים (צילום: SUSANA VERA, רויטרס)
המסר שהעבירו הספרדים לירושלים היה שדברי השרה בלארה הם על דעת עצמה בלבד ולא משקפים את עמדת הממשלה וכי לישראל יש את הזכות להגן על עצמה. וכעת, לתדהמתם של לא מעט בכירים בישראל, מונתה פוליטיקאית שהתבטאויותיה נגד ישראל חמורות בהרבה. בנוסף, ארנסט אורטסון, שר התרבות מטעם מפלגת פודמוס, קרא לאיחוד האירופי ללחוץ על ישראל ולהפסיק לחמש אותה. "הממשלה הקיצונית של נתניהו מבצעת פשעי מלחמה בעזה, וזאת בזמן שהסיוע ההומניטרי מקרטע", אמר.
ממשרד החוץ נמסר: "מינויה של השרה רגו, בעיקר לאור אמירותיה המקוממות וניסיונותיה להכחיש את הטבח של 7 באוקטובר, היא החלטה תמוהה אשר יכולה להביא לפגיעה ביחסים עם ישראל. מאז תחילת המלחמה, שגרירות ישראל במדריד פעלה והתבטאה בפומבי, בתקיפות ובביקורתיות, לגבי אמירות מצד גורמים פוליטיים קיצוניים בספרד. קיימת חשיבות רבה לביקור בישראל של ראש ממשלת ספרד. אנחנו קוראים לכל מנהיגי העולם להגיע לארץ ולראות את הזוועות שביצעו מחבלי החמאס במו עיניהם ולפגוש את משפחות החטופים".
פורסם לראשונה: 00:00, 22.11.23