רעידת אדמה פוליטית בהולנד: על פי מדגמי הטלוויזיה, עם סגירת הקלפיות בבחירות הפרלמנטריות לבית הנבחרים בן 150 המושבים בהאג, זכתה "המפלגה למען החירות" במקום הראשון עם 35 מושבים. בראשות המפלגה עומד חרט ווילדרס, שנחשב לתומך ישראל, ואף עבד במשך שנה במושב בישראל בצעירותו. הוא אף תועד חוגג את תוצאות המדגם בלשכתו, כשדגל ישראל ניצב מאחוריו.
2 צפייה בגלריה
yk13687724
yk13687724
חירט ווילדרס
( צילום: רויטרס, YVES HERMAN)
2 צפייה בגלריה
דגל ישראל במשרדו של וילדרס
דגל ישראל במשרדו של וילדרס
דגל ישראל במשרדו של וילדרס
(מתוך טוויטר)
"המפלגה למען החירות" היא מפלגת ימין קיצוני שמתנגדת להגירה ויחסיה עם האיחוד האירופי מורכבים. מדובר בתוצאה שאף אחד לא צפה בהולנד. וילדרס מוביל כבר שנים קו אנטי-איסלאמי חריף והתנגדות נחרצת לבואם של מהגרים, בראש ובראשונה מוסלמים. לקראת הבחירות מיתן וילדרס את הצהרותיו, אך הוא עדיין תומך במניעת כניסתם של מבקשי מקלט להולנד ונתפס על-ידי רבים כאיש ימין קיצוני. נוסף על כך הוא מבטיח לטפל ביוקר המחיה ובמשבר הדיור.
למקום השני, על פי המדגמים, הגיע עם 26 מושבים איחוד השמאל בין מפלגת העבודה ההולנדית למפלגת הירוקים. במקום השלישי והמאכזב לעומת הציפיות הגיעה עם 23 מושבים מפלגת השלטון הנוכחית, "מפלגת העם למען חופש ודמוקרטיה" (VVD). זוהי מפלגת ימין-מרכז שבראשה עומדת שרת המשפטים דילן ישילגוז-זגריוס, שהיגרה להולנד מטורקיה בגיל צעיר כפליטה עם אמה הטורקייה ואביה הכורדי.
במקום הרביעי נמצאת "מפלגת החוזה החברתי החדש" בראשות פיטר אומציחט. אחריו מפלגת השמאל הליברלית D66 עם עשרה מושבים ומפלגת החקלאים עם שבעה. למרות התוצאה האדירה של ווילדרס, אחד מבכירי הפוליטיקאים בהולנד, הוא יצטרך להפוך אותה להישג של ממש ולגבש קואליציה של 76 מושבים לפחות. מדובר באתגר גדול מאוד עבורו, בהתחשב בכך שמפלגות רבות הצהירו שאין בכוונתן לשבת עימו בקואליציה.
מאחר שמפלגתו של וילדרס זכתה במספר המושבים הגדול ביותר לפי הסקרים, הוא אמור לקבל הזדמנות להרכיב ממשלה עם מפלגות אחרות - אך מנהיגת ה-VVD טוענת כי לא תשב תחתיו, וכי היא אינה רואה אותו מצליח לגבש רוב לקואליציה.
וילדרס הוא בן למשפחה קתולית ממזרח הולנד, ונולד לאב שעבד בבית דפוס ולאם אינדונזית למחצה מרקע הינדי (את מוצאה של אמו, המדינה המוסלמית המאוכלסת בעולם, הוא משתדל להצניע). בכתבת פרופיל שפורסמה עליו ב-CNN ב-2017 נכתב כי את עמדותיו נגד האיסלאם גיבש כנראה במסעותיו במזרח התיכון בתחילת שנות ה-80, כשטייל בסוריה, באיראן ובמצרים ועבד במשך שנה במושב בישראל. ברשת האמריקנית הדגישו את משיכתו של וילדרס לישראל ואת זיקתו אליה.
וילדרס אמר בעבר על ישראל: "ביקרתי במדינות רבות במזרח התיכון – סוריה, מצרים, תוניסיה, טורקיה, קפריסין, איראן – אבל בשום מקום לא הרגשתי רגש הזדהות מיוחד כמו זה שאני חש תמיד כשאני נוחת בנמל התעופה בן גוריון". לפי דיווחים, בעבר אמר גם "כולנו ישראל, ישראל היא הקו הראשון של המערב בהגנה עלינו מפני האיסלאם". הוא אף טען שירדן היא המדינה הפלסטינית וששינוי שמה ל"פלסטין" יסיים את הסכסוך במזרח התיכון וייתכן לפלסטינים בית לאומי.